کد خبر: 1166448
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۲
در پی تحرکات اخیر گروه واگنر در روسیه، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هشدار داد برکناری پوتین می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در واکنش به امید غربی‌ها برای سرنگونی دولت «ولادیمیر پوتین» در نتیجه شورش مسلحانه گروه «واگنر» در روسیه، هشدار داد برکناری وی می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای به همراه داشته باشد.

او شنبه در حالی که هنوز تحرکات «یوگنی پریگوژین» رئیس گروه نظامی واگنر علیه مسکو پایان نیافته بود، در رسانه اجتماعی Truth خود نوشت: «آشفتگی بزرگ در روسیه، اما مراقب باشید چه آرزویی می‌کنید. (رئیس‌جمهور) بعدی ممکن است به مراتب بدتر باشد!»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی که دیروز در بحبوحه تحولات روسیه منتشر کرد، شورش کوتاه‌مدت واگنر را تشویق کرد، اما حامیان غربی او در جنگ، از حمایت آشکار از سرنگونی دولت پوتین خودداری کردند. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌تر در اظهاراتی خواستار تغییر رژیم در روسیه شده بود.

اما رسانه‌های غربی در تبلیغ شورش واگنر به عنوان یک بحران وجودی برای دولت روسیه دستشان بازتر بود. «کورت ولکر» نماینده سابق آمریکا در ناتو در گفتگو با شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» مدعی شد «ناآرامی (در روسیه) پایانی برای پوتین و آغازی برای پایان جنگ در اوکراین است».

اما تنها ساعاتی بعد از این واکنش‌های هیجانی، شورش مسلحانه گروه واگنر با میانجیگری دولت بلاروس پایان یافت و پریگوژین حاضر شد در ازای دریافت ضمانت‌های امنیتی نیروهایش را به پایگاه‌های خود بازگرداند.

وزارت خارجه روسیه شنبه و در بحبوحه تحولات این کشور به غرب هشدار داد هر تلاشی برای سوءاستفاده از این ناآرامی به منظور دست‌یابی به اهداف روس‌هراسانه بیهوده خواهد بود. «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور سابق روسیه و معاون شورای امنیت این کشور هم گفت «کودتا در یک قدرت هسته‌ای می‌تواند پیامد‌های فاجعه‌بار داشته باشد و مسکو هرگز اجازه وقوع آن را نخواهد داد».

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار