کد خبر: 1167708
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت که استقرار احتمالی سلاح‌های هسته‌ای در لهستان ممکن است به استفاده این کشور از آن منجر شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه به تاس گفت: استقرار احتمالی سلاح‌های هسته‌ای در لهستان ممکن است این کشور را به استفاده از آن‌ها وادار کند.

او در مورد جاه طلبی‌های لهستان برای مشارکت در برنامه به اشتراک گذاری هسته‌ای ناتو گفت: "تن‌ها خطر ناشی از درخواست استقرار سلاح‌های هسته‌ای در لهستان این است که از چنین سلاح‌هایی استفاده شود. "

پیش از این، موراویسکی، نخست وزیر لهستان اعلام کرده بود که ورشو مایل است به برنامه اشتراک هسته‌ای ناتو بپیوندد، زیرا روسیه قصد دارد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه در یک نشست خبری آنلاین گفت که او مطلقاً چیزی برای گفتن در مورد این نوع مذاکرات ندارد. با این حال، او تاکید کرد که آمریکا هیچ قصدی از سوی روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در بحبوحه بحران اوکراین نمی‌بیند.

در ۲۵ مارس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که به درخواست مینسک، مسکو تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی خود را در بلاروس مستقر خواهد کرد، مشابه آنچه آمریکا مدت هاست در قلمرو متحدانش انجام می‌دهد.

مسکو پیش از این سامانه‌های موشکی تاکتیکی اسکندر با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای را در اختیار مینسک قرار داده و به مینسک کمک کرده است تا هواپیما‌های نظامی خود را برای حمل سلاح‌های تخصصی دوباره تجهیز کند. همچنین خدمه موشکی و خلبانان بلاروس در روسیه آموزش دیده اند.

پوتین در ۱۶ ژوئن گفت که اولین کلاهک‌های هسته‌ای روسیه قبلاً به بلاروس تحویل داده شده است، در حالی که بقیه قبل از پایان سال جاری می‌رسند.

در ۲۳ ژوئن، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس گفت که کشور او قبلاً بخش قابل توجهی از کلاهک‌هایی را که قرار بود تحویل داده شود، دریافت کرده است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار