کد خبر: 1165775
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۱
معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد که تصمیم‌گیری درمورد همکاری با ترکیه منوط به خروج کامل نیرو‌های این کشور از خاک سوریه است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، بشار الجعفری، معاون وزیر خارجه سوریه در گفتگو با شبکه العربیه تاکید کرد که با وجود عدم پایبندی ترکیه به تمام بند‌های روند آستانه، اما این روند دستاورد‌های زیادی را محقق کرد.

وی گفت که به تصمیم قزاقستان برای پایان دادن به روند آستانه احترام می‌گذاریم و ممکن است که آن‌ها این رویکرد را داشته باشند که روند آستانه اهداف خود را محقق کرده است.

بشار الجعفری با اشاره به همکاری مشترک میان کشورش با ترکیه برای مقابله با گروهک‌های کرد تاکید کرد که هر کار سخت و دشواری را می‌توان انجام داد.

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه خاطرنشان کرد که برخی طرف‌های کرد به ابزاری برای پیاده کردن طرح‌های آمریکا در سوریه تبدیل شده اند.

وی در بخش دیگری تاکید کرد که‌روابط خوب میان ایران و عربستان به ایجاد گشایش‌هایی در منطقه منجر خواهد شد.

بشار الجعفری همچنین گفت: نیرو‌های ترکیه باید بر اساس جدول زمانی مشخص به طور کامل از خاک سوریه خارج شوند و ما تصمیم همکاری با ترکیه را بعد از خروج کامل نیرو‌های آن‌ها از خاک کشورمان اتخاذ خواهیم کرد.

بیستمین دور نشست چهارجانبه مذاکرات فرمت آستانه برای رفع اختلافات داخلی سوریه در سطح معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه و سوریه سه شنبه و چارشنبه در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل رسانه‌های آسیای مرکزی این بیستمین دور مذاکرات چهارجانبه در فرمت آستانه است که در جریان آن نمایندگان کشور‌های حاضر با هدف عادی سازی روابط در سوریه به مذاکره پرداختند. علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در این مذاکرات حضور داشت.

نوزدهمین نشست آستانه نیز روز اول آذر ماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی شهر آستانه قزاقستان برگزار شد.

مذاکرات آستانه از بهمن سال ۱۳۹۵ و با ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همراهی ترکیه، به منظور حل و فصل منازعات سوریه و پایان بخشیدن به شش سال کشتار و آوارگی و ویرانی در این کشور آغاز شد.

در واقع آتش بس فراگیری که از ۱۰ دی سال ۱۳۹۵ (۳۰ دسامبر ۲۰۱۶) با توافق میان دولت سوریه و گروهی از مخالفان مسلح برقرار شد، مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات آستانه بود که طی آن، برای نخستین بار نمایندگان دولت سوریه با نمایندگانی از گروه‌های مخالف مسلح به‌طور مستقیم رایزنی کردند.

هرچند پیش از آن یک بار در اسفند ۱۳۹۴ و بار دیگر در شهریور ۱۳۹۵ تلاش‌هایی برای ترک مخاصمه صورت گرفته و آتش بس برقرار شده بود، اما هر بار با نقض گسترده آتش بس و متهم کردن دیگری از سوی طرف‌های درگیر در بحران، خشونت‌ها با شدت و عمق بیشتری از سر گرفته شد.

در ۱۰ می (۲۰ اردیبهشت) نشستی چهارجانبه در سطح وزیران خارجه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در مسکو برگزار شد که در پی آن وزیران دستور دادند پیش‌نویس نقشه راه عادی‌سازی روابط دمشق و آنکارا را آغاز کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار