کد خبر: 1165299
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۹
فروش نفت عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان در ماه آوریل به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته رسیده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، سازمان مشترک آمار نفت، جودی، که داده‌های خود را از ۵۰ کشور جمع‌آوری می‌کند، اعلام کرد، فروش نفت عربستان، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان در ماه آوریل به کمترین میزان در ۵ ماه گذشته رسیده است.

صادرات نفت عربستان در ماه آوریل ۲۰۷ هزار بشکه در روز نسبت به ماه مارس کاهش یافت و به ۷.۳۲ میلیون بشکه در روز رسید.

این کاهش یک ماه پیش از نخستین کاهش داوطلبانه مورد موافقت میان ریاض و تولیدکنندگان اوپک پلاس اتفاق افتاده است.

بر اساس توافق اوپک پلاسی‌ها، قرار بود عربستان تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد که این رقم بعلاوه یک میلیون بشکه‌ای بود که ریاض اعلام کرد داوطلبانه از تولید خود کم خواهد کرد.

آمار‌های جودی نشان داد، عربستان حدود ۱۰.۴۶ میلیون بشکه در روز در ماه آوریل تولید داشته که نسبت به ماه قبل از آن ۳ هزار بشکه در روز کمتر است.

ذخایر پایانی نفت خام و محصولات نفتی عربستان سعودی در ماه آوریل با ۳۷۲ هزار بشکه افزایش به ۲۳۵.۵ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت خام و محصولات نفتی عربستان در ماه آوریل با ۳۷۲ هزار بشکه افزایش به ۲۳۵.۵ میلیون بشکه رسید.

آمار‌های جودی نشان می‌دهد، ذخایر محصولات نفتی ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافته، اما ذخایر نفت خام ۱.۹۸ میلیون بشکه افزایش داشته است.

در عین حال، واردات گازوئیل عربستان ۷۱ هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل آن افزایش یافته و به بالاترین سطح از نوامبر ۲۰۱۸ رسیده است. عربستان واردات گازوئیل از روسیه را افزایش داده است و سوخت‌هایی که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است را می‌خرد.

اوپک پلاس سوم آوریل چهاردهم فروردین ۱۴۰۲ اعلام کرد که تولید خود را ۱.۶ میلیون بشکه دیگر کم می‌کند و در مجموع کاهش تولید این گروه به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز رسید که برابر با ۳.۷ درصد تقاضا جهانی نفت است.

پس از اعلام این خبر بلافاصله قیمت انواع نفت ۶ درصد رشد کرد و قیمت نفت برنت به بیش از ۸۵ و نفت آمریکا ۸۰ دلار معامله شد که پس از آن به علت نگرانی از اقتصاد جهان به تدریج کاهش یافت و وارد کانال ۷۰ دلاری شد.

این گروه در سپتامبر ۲۰۲۲ توافق کردند تا از تولید خود کم کنند، اما پس از چندی تصمیم گرفتند تا این رقم را به ۲ میلیون بشکه در روز برسانند و این روند را تا پایان سال ۲۰۲۳ ادامه دهند، اما به یک‌باره در آوریل ۲۰۲۳ این رقم را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز افزایش دادند.

این گروه که در مجموع ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند، در نشست اوایل ماه ژوئن خود نیز بر ادامه این میزان کاهش تاکید و اعلام کرد که از ابتدای سال ۲۰۲۴ روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام دیگر از تولید روزانه خود خواهند کاست.

در عین حال، عربستان نیز اعلام کرد که به صورت داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه از تولید خود را کاهش خواهد داد و تولید نفت خام این کشور به ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار