کد خبر: 1164680
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
حسین نوری، پژوهشگر ادیان در گفتگو با «جوان آنلاین» هشدار داد
دولت آذر ماه سال گذشته طرح ساماندهی تعطیلات را به مجلس ارسال کرد. بر اساس این لایحه دولت به دنبال تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود، اما برخی از نمایندگان مجلس طرح دادند و پیشنهاد تعطیلی شنبه‌ها را مطرح کردند. کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم در جلسه اخیر خود این موضوع را بررسی کرد و اعضای کمیسیون لایحه دولت را اصلاح کردند و مصوب شد شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها تعطیل شود و روز کاری هم از یکشنبه تا پنجشنبه شود.

اختصاصی جوان آنلاین: طرح تعطیلی شنبه ها در روز‌های اخیر با واکنش‌های زیادی از سوی رسانه‌ها و همچنین برخی مسئولان همراه بوده و بحث‌هایی هم در میان طرفداران و مخالفان این طرح به وجود آمده که از میان آن‌ها می‌توان به اظهارنظر محسن پیرهادی در مقابل میرسلیم به عنوان نماینده مخالف طرح اشاره کرد. حسین نوری، پژوهشگر حوزه مذاهب در گفتگو با «جوان آنلاین» طرح تعطیلی شنبه‌ها را در راستای نرمالیزاسیون کردن فرهنگ صهیونیسم و فاقد توجیه اقتصادی عنوان کرد.

نوری  دو علت را در مخالفت با تعطیلی شنبه‌ها عنوان کرد و گفت: یکی از علل آن به موضوعات اعتقادی و فرهنگی و دیگر به مسائل اقتصادی باز می‌گردد.
او درخصوص مسائل فرهنگی اظهار داشت: سبت یا شَبّات به معنای شنبه از سنت‌های آیینی یهود است که اشاره به تعطیلی این روز در این دین دارد و بر این اساس برای آن‌ها این روز قداست داشته تا جایی که برای انجام هر گونه معامله‌ای در این روز اکراه دارند.
نوری ادامه داد: ادیان ابراهیمی هر یک برای خود یک روز تعطیلی در هفته دارند که برگرفته از آموزه‌هایشان است. یهودیان هم بر اساس کتاب‌های مقدس موجودشان معتقدند که خداوند جهان را در شش روز آفریده و روز هفتم به استراحت پرداخته است، لذا تعطیلی هفتگی‌شان، شنبه تعیین شده است.
این پژوهشگر حوزه ادیان با اشاره به پیگیری این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: جای تعجب است که نمایندگان مجلس در مطرح کردن موضوعات با چنین اهمیت زیادی، تنها یک جانبه به مسائل نگاه می‌کنند وبا مطرح کردن دلایل اقتصادی که البته آن هم توجیه دقیق ندارد، اطلاعی از ثمره تصمیمات خود ندارند.
این کارشناس با اشاره به اینکه اسرائیل به دنبال قدرت نمایی است افزود: اگر قدرت نمایی اسرائیل از طریق مجلس انقلابی تحقق یابد جای بسی تاسف است.
به گفته او طرح تعطیلی شنبه‌ها در مجلس، فقط خواسته دشمن صهیونیستی را تامین خواهد کرد و برای حفاظت از یهود مخفی است.
نوری در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر پیرهادی به عنوان نماینده پیگیر این طرح در مجلس به کنایه گفت: با شجاعت وصف ناپذیر آقای پیرهادی و همت بلند کمسیون اجتماعی، بزرگترین گره و تنها مشکل اقتصاد کشور که تعطیلی روز شنبه بود حل می‌شود.
این کارشناس با اشاره به مشکلات فعالان اقتصادی در کشور گفت: سالهاست با مشکلات زیادی در حوزه تجارت از جمله انباشت کالا‌ها در گمرک و تاخیر در ترخیص آن مواجه هستیم، اما متاسفانه برخی با مطرح کردن موضوعات حاشیه‌ای اصل موضوع را رها کرده و با بهانه‌های واهی در راستای اهداف دمشنان حرکت می‌کنند.
او افزود: اگر بخواهیم مشکلات در تعطیلات را حل کنیم در ادامه با اختلاف روز و شب چه می‌کنیم.
این کارشناس با بیان اینکه در دنیای امروز و با گستره ارتباطات مسائل همانند اختلاف در ساعت یا اختلاف در تعطیلی و ... کمتر اهمیت دارد افزود: برخی نمایندگان آنچنان از رونق اقتصادی با تغییر درتعطیلات صحبت می‌کنند که گویی حل تمامی مشکلات اقتصادی در گرو این مسائل است، اما این گونه مسائل، حاشیه سازی و دور شدن از متن اصلی و حل مشکلات اقتصادی رادر پی دارد.
او با اشاره به اینکه گره‌های اقتصادی و مشکلات ریشه در مسائل دیگری دارد تصریح کرد: انتظار می‌رود از نمایندگان مجلس تا با حساسیت و آگاهی بیشتری نسبت به تحرکات صهیونیست‌ها عمل کنند. هر چند که این طرح مخالفان زیادی دارد و به نظر نمی‌رسد که با آن موافقت شود، اما باید توجه داشت که حمایت از آن باعث خوشحالی دشمنان اسلام و انقلاب، از جمله صهیونیسم‌ها می‌شود.
این کارشناس با اشاره به نفوذ و ضربات جبران ناپذیر اقدامات صهیونیست‌ها و فراماسون‌ها در کشور گفت: ماحصل آن را در حجاب زنان و عادی کردن فساد در کشور و... مشاهده می‌کنیم و ضروری است در این زمینه‌ها هوشیار بود.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
1
1
آقایان نماینده تغییرفرهنگی باهمین تصمیم های غلط رخ می‌دهد فرهنگ اسلامی وملی ضامن بقا و حفظ کشوراست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
0
0
طرح تعطیل کردن شنبه ها هیچ توجیه منطق اقتصادی ندارد جز بار فرهنگی مشکوک آن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار