کد خبر: 1164111
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه هفتمین کنفرانس «حمایت از آینده سوریه و منطقه» که در بروکسل جریان دارد موضع این اتحادیه علیه دمشق و تداوم سیاست‌های تحریمی علیه دولت «بشار اسد» را تکرار، اما ادعا کرد که از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در راستای سرعت بخشیدن به آغاز گذار سیاسی در این کشور حمایت می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، جوسپ بورل روز پنجشنبه در دومین روز از برگزاری کنفرانس سوریه، به خبرنگاران گفت: ما با رژیم اسد روابط کامل دیپلماتیک برقرار نخواهیم کرد و تا زمانی که گذار سیاسی در این کشور آغاز نشود، روند بازسازی نیز کلید نمی‌خورد.

وی با بیان این ادعا که رویکرد اتحادیه اروپا مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است ادعا کرد: تا زمانی که هیچ پیشرفتی (در زمینه گذار سیاسی) رخ ندهد ما سیاست‌های تحریمی علیه رژیم سوریه و طرفدارانش را حفظ خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که مشکلات بشردوستانه در سوریه بدلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا نیست و ناشی از تداوم درگیری‌های طولانی در این کشور و سوءمدیریت دولت بشار اسد است.

بورل درباره موضع بروکسل نسبت به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت: خط ما با اتحادیه عرب متفاوت است. من موضع اتحادیه اروپا را نسبت به رژیم سوریه واضح بیان کردم. اما به این معنا نیست که در جهت بهبود شرایط آوارگان سوری از طریق کار با اتحادیه عرب، راهکار‌های مختلف را بررسی نخواهیم کرد.

او بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را فرصتی برای پیشبرد اهداف اتحادیه اروپا دانست و گفت: اتحادیه عرب معتقد است که سیاست جدید آن‌ها می‌تواند (در زمینه حل‌وفصل سیاسی اوضاع سوریه) نتیجه‌بخش باشد؛ بنابراین ما از آن‌ها حمایت، اما موضع خود را حفظ می‌کنیم.

به گزارش ایرنا، وزیران امور خارجه عرب در نشست فوق العاده خود که هفتم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۷ اردیبهشت امسال) در قاهره برگزار شد، با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند و از همان زمان شرکت هیات‌های سوری در جلسات این اتحادیه از سر گرفته شد.

سه هفته پیش نیز وزارت خارجه سوریه نماینده دائم خود در اتحادیه عرب را تعیین کرد. «حسام الدین آلا» نماینده دائم سوریه در اتحادیه عرب و رئیس نمایندگی دیپلماتیک دمشق در قاهره نهم ژوئن با «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد و سپس راهی محل ماموریت شد.

کارشناسان عضویت مجدد سوریه در اتحادیه عرب را نتیجه تغییر معادلات قدرت و نظم منطقه غرب آسیا می‌دانند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار