کد خبر: 1163998
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۵
جدید‌ترین گزارش سازمان پناهجویان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در سال گذشته به دلیل جنگ، وضعیت اقلیمی و بحران‌های انسانی آواره شده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، جدید‌ترین گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بیش از ۱۱۰ میلیون نفر در سال گذشته به دلیل جنگ، وضعیت اقلیمی و بحران های انسانی آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس» گزارش روند جهانی آوارگی اجباری سال ۲۰۲۲ که چهارشنبه توسط سازمان پناهندگان سازمان ملل منتشر شد، نشان داد که شمار آوارگان  ۱۹.۱ میلیون نفر نسبت به سال قبل افزایش یافته وجنگ اوکراین نیز یکی از عوامل این حادثه بوده است.

بر اساس این گزارش، جنگ تازه در سودان مجموع آوارگان جهانی را تا ماه مه به بیش از ۱۱۰ میلیون نفر رساند.

«فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفت: «این ارقام نشان دهنده شتاب مردم در درگیری و کندی در یافتن راه حل برای جلوگیری از نزاع است. پیامد این نبردها ویرانی، آوارگی و رنج برای هر میلیون‌ها نفری است که به زور از خانه‌هایشان بیرون رانده شده‌اند.»

 

این گزارش بر افزایش خروج شهروندان افغانستان و برخی کشورهای واقع در آمریکای لاتین حکایت دارد. در این گزارش آمده است که بسیاری از فقیرترین کشورهای جهان به دلیل موقعیت جغرافیایی مجبور به انجام نقش‌های بشردوستانه شده‌اند.

دربخش از  این گزارش آمده است: «۴۶ کشور کمتر توسعه‌یافته کمتر از ۱.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند، با این حال بیش از ۲۰ درصد از کل پناهندگان را در خود جای داده‌اند.»

 

گراندی در سخنان خود خواستار حمایت‌های بین‌المللی بسیار بیشتر و تقسیم مسئولیت عادلانه‌تر در پرداختن به این موضوع شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که بسیاری از پناهجویان اغلب پس از رفع شرایط نامساعد، به خانه‌های  باز می‌گردند. در سال ۲۰۲۲، بیش از ۳۳۹۰۰۰ پناهجو به ۳۸ کشور در سراسر جهان بازگشتند، این کشورها شامل سوریه، موزامبیک و جمهوری دموکراتیک کنگو بود.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که سازمان پناهندگان سازمان ملل متحد در حال برنامه ریزی برای میزبانی دومین مجمع جهانی پناهندگان در«ژنو» است.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار