کد خبر: 1162538
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
دومین سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به آذربایجان شرقی دارای ثمرات و برکات خوبی برای مناطق مختلف این استان بود. اهدای هزار و۷۰۰ سری جهیزیه به زوج‌های جوان کم برخوردار، بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور در ۵۸ هکتار از زمین‌های عجب‌شیر و اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث ورزشگاه در شهرستان اهر بخشی از کار‌های انجام شده است. اما در کنار این‌ها افتتاح خط آهن میانه - تبریز و همچنین بهره‌برداری از راه‌آهن بستان‌آباد- خاوران پس از ۲۲سال اتفاقی بود که علاوه بر تسهیل و کاهش ساعات رفت و آمد مسافران، می‌تواند با افزایش مبادلات کالا بین ایران و اروپا، اقتصاد استان و ایران را متحول کند.
حوریه ملکی


همزمان با دور دوم سفر ریاست جمهوری به آذربایجان شرقی هزار و۷۰۰ سری جهیزیه شامل لوازم ضروری زندگی مثل یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی و آبگرمکن بین نیازمندان تحت حمایت توزیع شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی دفتر ریاست جمهوری در مراسم اهدای لوازم خانگی در تبریز با بیان اینکه این اقلام با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد تومان تأمین شده است، گفت: «کمیته امداد امام (ره) استان با همتی مضاعف و روحیه جهادی اقدام ارزشمندی کرده و هزار و۷۰۰ سری لوازم خانگی بین مددجویان توزیع کرد که این کار به‌صورت هدفمند جهت خدمت‌رسانی به مردم برنامه‌ریزی شده و قابل تقدیر است.»
بزرگ‌ترین مزرعه آرتمیای کشور در عجب‌شیر
یکی از برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت در آذربایجان‌شرقی بهره‌برداری از بزرگ‌ترین مزرعه جلبک و آرتمیای کشور با ۵۸ هکتار مساحت در بندر «رحمانلو» عجب‌شیر بود.
وقتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی به عجب‌شیر رفت عملیات اجرایی این مزرعه با ظرفیت ۱۰ تن بیوماس و چهار تن سیست در سال آغاز شد. تاکنون ۳۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی، دولتی و تسهیلات بانکی برای آبگیری این مزرعه هزینه شده که ارزش روز آن ۷۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.
این مزرعه دارای دریاچه مصنوعی به مساحت ۵۸ هکتار و سه حوضچه تحقیقاتی جهت تولید ریزجلبک بوده که از سوی پژوهشکده بیوتکنولوژی شمالغرب کشور خریداری و تجهیز شده است.
بهره‌برداری از این مزرعه برای ۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و برای انتقال پساب به این مزرعه حدود هشت کیلومتر لوله‌گذاری شده و آب تخصیصی آن از اداره آب و فاضلاب ۵۰ لیتر در ثانیه است.
در سفر دوم رئیس‌جمهور و هیئت همراه به آذربایجان شرقی، اهری‌ها هم سهم خوبی برده و وزیر ورزش و جوانان از اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای احداث ورزشگاه در این شهرستان خبر داد.
سیدحمید سجادی، با بیان اینکه برای دیدن مشکلات مردم باید در تمام نقاط کشور حضور یافت، گفت: «باید عهد و پیمانی برای حل کردن مشکلات استان ببندیم، چراکه رئیس‌جمهور هم تأکید کرده است کاری کنیم که مردم اثرات این سفر را ببینند تا امیدآفرینی در کشور ایجاد شود.»
وی خاطرنشان کرد: «فعالیت سازمان‌های مردم نهاد دائماً از وزارتخانه پیگیری می‌شود و جای تشکر و قدردانی دارد که استان آذربایجان شرقی شش سال رتبه برتر کشور را در زمینه جوانان دارد.»
اتصال راه‌آهن خاوران به ایستگاه مرکزی تبریز
خط آهن میانه - تبریز یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی ایران به شمار می‌آید که ویژگی‌های خاصی دارد و حالا می‌تواند مسافرگیری خودش را آغاز کند.
این مسیر جذابیت‌های زیادی برای مردم و مسافران خواهد داشت که یکی از آن‌ها کاهش مدت زمان سفر به زیر ۹ ساعت است.
با بهره‌برداری از این خط آهن، بهره‌وری واگن‌ها دو برابر می‌شود، یعنی امکان رفت و برگشت قطار در یک روز وجود دارد که در مسیر قدیمی این امکان وجود نداشت.
ضمن اینکه خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز نیز تنها راه‌آهن دوخطه ایران است. طول این مسیر ۲۰۶ کیلومتر است که فاز نخست آن به طول ۱۳۲کیلومتر در سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید و حالا با حمایت و توجه ویژه دولت در دومین سفر استانی رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی با به اتمام رسیدن فاز دوم آن شاهد افتتاح ایستگاه خاوران و بهره برداری از آن بودیم.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور درباره این خط ریلی گفت: «خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز در فاز سوم از ایستگاه خاوران تا ایستگاه مرکزی تبریز ادامه می‌یابد و به همدیگر متصل می‌شود.»
به گفته عباس خطیبی این خط آهن نقش میانبر ریلی را ایفا می‌کند و با اصلاح شبکه موجود، طول مسیر را ۱۱۴ کیلومتر و مدت زمان سفر را چهار ساعت کاهش می‌د‌هد از این رو به سبزترین محور ریلی ایران معروف شده است.
وی افزود: «در طول یک سال گذشته و پس از سفر خردادماه ۱۴۰۱ رئیس‌جمهور به آذربایجان شرقی، عملیات عمرانی این خط سرعت بیشتری گرفت و مسیر ۴۴ کیلومتری بستان آباد - خاوران تبریز با تزریق به موقع اعتبارات به صورت دو خطه تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.»
خطیبی اعلام کرد: «پروژه خط آهن میانه - تبریز ابر پروژه ریلی تبریز بود و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه، طرح سنگین و سختی به شمار می‌آمد به طوری‌که در مسیر ۴۴ کیلومتری از بستان آباد تا تبریز بیش از ۱۵ میلیون مترمکعب عملیات خاکبرداری، هزار و ۳۵۰ متر مکعب بتن‌ریزی و ۶ هزار تن ریل انجام و مصرف شد.»
این مسئول با بیان اینکه ایران در ساخت راه‌آهن خودکفا شده است و پروژه‌های ریلی را با محصولات داخلی به ثمر می‌رسانیم و تمامی ریل‌های مصرف شده در پروژه‌ها، تولید داخلی است که از نظر کیفیت در حد بالایی قرار دارد، گفت: «در خود تبریز کارخانه‌های زیادی در این زمینه فعال هستند و تمامی سوزن‌های مورد نیاز راه‌آهن کشور را تأمین می‌کنند.»
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن کشور با اعلام اینکه خط آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز بخشی از کریدور تراسیکا (سیستم حمل‌ونقل ترکیبی در منطقه آسیای مرکزی، قفقاز و اروپای شرقی) است، تصریح کرد: «این خط با عبور از مشهد، تهران، میانه، تبریز، جلفا و رازی از طریق ترکیه به اروپا وصل می‌شود و این خط یکی از بخش‌هایی است که اصلاح شد و در فاز سوم تا ایستگاه قدیمی ادامه می‌یابد.»
به گفته خطیبی این طرح نهایی شده و ۱۳ کیلومتر در دست ساخت است و فاینانسور ۱۶ کیلومتر باقیمانده نیز شناسایی و تفاهمنامه‌ای هم در این زمینه در وزارتخانه امضا شده است.
وی وجود دو ایستگاه اصلی راه‌آهن در تبریز را امتیازی ویژه برای این شهر عنوان کرد و افزود: «در طرح اتصال ایستگاه خاوران به ایستگاه قدیمی ۵۰درصد پیشرفت زیرسازی حادث شده است و برای مسافت باقیمانده که در محدوده شهری تبریز قرار دارد ۲۷ مسیر بررسی شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار