کد خبر: 1161266
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
یک رسانه لبنانی مدعی شده چین در حال هماهنگی مذاکراتی میان ایران، سعودی و امارات برای تشکیل نیروی دریایی مشترک جهت تضمین امنیت دریانوردی در خلیج فارس است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، منابع عربی گزارش دادند که کشور‌های طرف مذاکره ایران متوجه شده‌اند که ایالات متحده اخیراً به صورت تدریجی و آگاهانه، روند عقب نشینی از وظایف کنترل امنیت دریایی خلیج فارس را آغاز و نقش این کشور به یک ناظر تبدیل شده و وضعیت در خلیج فارس از نظر این کشور‌ها امن نیست و کشتیرانی و فرآیند حمل و نقل کالا و به خصوص نفت با تهدید مواجه است.

وبگاه «الجدید» لبنان با اعلام این مطلب گزارش داد که ناظران در کشور‌های خلیج فارس معتقدند که رفتار واشنگتن ممکن است منجر به بی ثباتی در امنیت دریایی منطقه شود، از این رو و به دلیل وجود تهدیدات روزانه‌ای که نفتکش‌ها در معرض آن قرار دارند، تصمیم به برگزاری این مذاکره‌ها گرفته‌اند.

این درحالی است که روز گذشته امارات اعلام کرد که دو ماه است که از ائتلاف دریایی خاورمیانه که سال گذشته با حضور برخی کشور‌های منطقه و به رهبری آمریکا با هدف مقابله با تهدیدات دریایی شکل گرفته بود، خارج شده است.

رسانه‌های آمریکایی از جمله «وال استریت ژورنال» تلاش کردند علت خروج امارات از این ائتلاف را بی‌عملی آمریکا در برابر اقدامات ایران در توقیف کشتی‌های متخلف از نظر جمهوری اسلامی قلمداد کنند، اما وزارت خارجه امارات طی بیانیه‌ای نسبت به برداشت‌های غلط از مذاکرات امارات با آمریکا در این رابطه هشدار داد و به نوعی خبر وال استریت ژورنال را بدون اشاره مستقیم به آن، زیر سوال برد.

هرچند کشور‌های عربی خلیج فارس در رزمایش‌های دوره‌ای سالیانه و نیز رزمایش‌های گاه و بی‌گاه با حضور آمریکا و غرب تلاش کردند این پیام را به ایران منتقل کنند که از حمایت همه جانبه ایالات متحده از جمله حمایت دریایی این کشور در منطقه خلیج فارس برخوردارند، اما اقدامات متعدد نیروی‌های نظامی ایران در خلیج فارس در مقابله با کشتی‌های متخلف و سکوت نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، کشور‌های عربی را به این نتیجه رسانده که آمریکا قصدی برای مقابله جدی با اقدامات ایران ندارد و چنانچه اقدامی نیز انجام دهد با واکنش سخت ایران مواجه خواهد شد و این موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه را تحت الشعاع قرار می‌دهد که این گزینه نیز به نفع ساحل نشینان جنوب خلیج فارس نخواهد بود.

به گزارش این تارنمای اینترنتی، نیروی دریایی ایران در آوریل گذشته طی یک هفته دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کرد که یکی از این کشتی‌ها از دبی خارج شده بود. به دنبال این اقدام آمریکا اعلام کرد پس از تهدیدات ایران حضور نظامی خود در خلیج فارس را تقویت خواهد کرد، اما در صورت صحت خبر الجدید به نظر می‌رسد کشور‌های منطقه خسته از وعده درمانی واشنگتن در مقابله با ایران، تصمیم به ایجاد ساختاری برای حفظ امنیت خلیج فارس با مشارکت تهران گرفته‌اند. خواسته‌ای که ایران سال‌ها پیش آن را مطرح کرده بود و با توافق اخیر تهران-ریاض به نظر می‌رسد امکان تحقق آن افزایش یافته است.

به ادعای این وبگاه خبری، خروج امارات از ائتلاف آمریکایی خاورمیانه، محدود به مسائل فوق نیست. شکاف میان امارات و آمریکا از سال‌ها پیش ایجاد شده و در حال تعمیق است. بی توجهی واشنگتن به حملات انصارالله به امارات، امتناع واشنگتن از ارائه تسلیحات آمریکایی به ابوظبی، از جمله بی نتیجه ماندن قرارداد فروش ۵۰ فروند جنگنده F-۳۵ و خروج سامانه‌های پاتریوت از منطقه، پیش از این امارات متحده عربی را به گسترش همکاری‌های نظامی با روسیه و چین واداشته بود.

این وبگاه خبری در پایان جمع‌بندی خود خاطر نشان می‌کند که از این رو بعید به نظر نمی‌رسد در سایه تحولات مثبت اخیر در منطقه، کشور‌های درگیر ناامنی ناشی از تنش‌های مداوم میان ایران و آمریکا در خلیج فارس، پس از اطمینان از ناکارآمدی واشنگتن در تأمین امنیت منطقه، خواهان مشارکت ایران در فرآیند حفظ امنیت خلیج فارس شده و آمریکا و ناوگان پنجم نیروی دریایی این کشور را به عنوان عامل تنش از منطقه دور کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار