کد خبر: 1160846
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
در یک روز دو مدیر سینمایی از دو نهاد مجزا پشت تریبون قرار گرفتند و سخنان این دو درباره برخی موضوعات نگاه‌ها را به خود جلب کرد.
مصطفی شاه کرمی

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی و مرضیه برومند مدیر خانه سینما روز گذشته در برنامه‌هایی مجزا نظراتشان را راجع به فضای کلی سینما مطرح‌کردند.
رئیس سازمان سینمایی در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس که با حضور وزیر ارشاد و دیگر مدیران سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، گفت: سال گذشته دچار بحران‌های مختلف شدیم که همین جمع کمک کردند برخی هم سکوت کردند که به دلیل ترور شخصیت و فضای رسانه‌ای بود که من به آن‌ها حق می‌دهم. خانواده سینمای ایران نجیب است، اینکه چند وقتی یک‌بار چهار اثر دچار مشکل می‌شود، نباید آن را به کل سینما ربط داد و باید تفکیک کنیم.
خزاعی با تأکید بر اینکه همه کسانی که در حوزه اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند، مورد عفو رهبری قرار گرفتند، می‌افزاید: برخی خانم‌های سینماگر، جعفر پناهی و رسول اف مورد عفو رهبری قرار گرفتند. در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم. شاید اگر به من بود من نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم با این حال برخی فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهند. به آن‌ها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید، اپوزیسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزیسیون هستید یا نه. نمی‌شود شب کت و شلوار اپوزیسیون بپوشید، صبح کار دیگری کنید. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند، از جمله در جریان بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و می‌توانند فعالیت کنند. سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند.
روایت مرضیه برومند درباره اختلاف‌نظر با سازمان سینمایی!
چند ساعت بعد از برگزاری این مراسم، نخستین نشست رسانه‌ای گردانندگان جدید الورود خانه سینما برگزار شد و مرضیه برومند در مقام مدیر عامل این خانه با اشاره به اینکه مشکلات خانه سینما دو بخش داخلی و خارجی دارد، درباره مسائل بیرونی «خانه سینما» گفت: اول از همه اختلاف‌نظر با سازمان سینمایی و ارشاد است. ما با این سازمان درباره ماهیت خانه سینما اختلاف‌نظر داریم. ما می‌گوییم یک صنف هستیم، اما آن‌ها می‌خواهند یک مؤسسه فرهنگی باشیم. البته ما درک می‌کنیم ارشاد و سازمان سینمایی محدودیت قوانین دارند، اما این مشکل ما نیست، باید مقررات خود را تغییر دهند. در کتاب قوانین ارشاد ذکر شده که قوانین باید اصلاح شود، اما تاکنون این اتفاق رخ نداده‌است. باید این کار را کنند تا دچار اصطکاک نشویم و کنار هم باشیم.
برومند در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره سخنان محمد خزاعی درباره سینماگران حاضر در جشنواره کن و احتمال ممنوعیت ادامه فعالیت آن‌ها در سینما به واسطه حضور در فیلم‌های فاقد مجوز می‌گوید: من از آن سخنان بسیار تعجب کردم. چنین چیزی صحت ندارد. احتمالاً آقای خزاعی نمی‌خواسته بگوید و زبانش اینچنین چرخیده‌است! ما با چنین چیزی موافق نیستیم. اگر مناسباتی درست بین خانه سینما و سازمان سینمایی درباره فیلم‌های بدون پروانه شکل بگیرد، شاید بتوانیم کاری کنیم، اما چرا این فیلم‌ها پروانه ساخت نمی‌گیرند؟ چرا وقتی پروانه می‌گیرند، پروانه نمایش نمی‌گیرند؟ فیلم‌های دارای پروانه ساخت و نمایش باز هم دچار اعمال سلیقه می‌شوند و جلوی آن‌ها را می‌گیرند!
محمد مهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره خانه سینما هم که اتفاقاً شب قبل در مراسم گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس حضور داشت و به برخی از سینماگران جایزه هم داد در همین رابطه می‌گوید: صحبت‌های آقای خزاعی را در خبرگزاری‌ها دیدم و نمی‌دانم انگیزه ایشان از این صحبت‌ها در جلسه سینماگران دفاع مقدس چه بوده‌است، این صحبت‌ها کمک به وضعیت فعلی سینما نمی‌کند، بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند.
رئیس هیئت‌مدیره خانه سینما در واکنش به اولتیماتوم رئیس سازمان سینمایی مبنی بر قطع ارتباط کاری با سینماگرانی که با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری می‌کنند، اظهار می‌دارد: اینکه آقای خزاعی می‌گویند ما در خانه سینما هم با این سینماگران برخورد می‌کنیم، باید بگویم خیر اینچنین نیست و ما چنین تفاهمنامه‌ای نداشته‌ایم!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار