کد خبر: 1160799
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
اتحادیه اروپا و آمریکا می‌گویند تلاش لهستان برای ایجاد کمیته بررسی نفوذ روسیه در سیاست‌های این کشور می‌تواند تبعات منفی را به همراه داشته باشد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، اتحادیه اروپا نسبت به پیامد‌های ناشی از قانون ضدروسی جدید لهستان نگران است.

اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه نگرانی ویژه خود را نسبت به قانون جدید لهستان، که هدف آن ایجاد کمیته‌ای برای بررسی نفوذ روسیه است، اعلام کرد.

«دیدیه ریندرز» سیاستمدار بلژیکی و کمیسر اروپا در این باره گفت که کمیسیون اروپا در صورت لزوم تدابیری را در پیش خواهد گرفت.

به گفته این کمیسر اروپا، بروکسل از این واقعیت نگران است که کمیته لهستانی بررسی نفوذ روسیه، دارای اختیاراتی برای جلوگیری از دسترسی شهروندان به مناصب دولتی باشد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به این خبر نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که قانون ایجاد کمیته‌ای برای بررسی نفوذ روسیه می‌تواند به جلوگیری از نامزدی سیاستمداران مخالف دولت منجر شود.

«آندری دودا» رئیس‌جمهور لهستان دیروز دوشنبه اعلام کرد که به زودی قانونی را امضا می‌کند که بر مبنای آن به یک هیئت اجازه می‌دهد تا در مورد نفوذ روسیه در سیاست لهستان تحقیق کند.

این هیئت قرار است که دوره ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۲ را بررسی کند و این اختیار را خواهد داشت که افرادی را که تحت نفوذ روسیه، اقداماتی را انجام داده اند از داشتن مجوز امنیتی یا کار در مناصبی که با بودجه دولتی سروکار دارد، به مدت ۱۰ سال منع کرده و عملاً آن‌ها را از داشتن مشاغل دولتی سلب صلاحیت کند.

لهستان از جمله کشور‌های اروپایی است که به بهانه جنگ اوکراین مواضع ضدروسی سختی را در پیش گرفته و همسو با آمریکا در مقابله با روسیه اقدام می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار