کد خبر: 1160770
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه نتایج نهایی و رسمی بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور را که در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، اعلام کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، احمد ینر از انتشار نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه در روزنامه رسمی این کشور خبر داد و گفت: این نتایج پس از بررسی اعتراضات و شکایات ثبت شده اعلام شده و قطعی است.

وی میزان مشارکت در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه در داخل این کشور را ۸۸.۹۲ درصد و در خارج از کشور نیز ۵۳.۸۰ درصد اعلام کرد.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در نتیجه انتخابات پارلمانی، ۲۶۸ نفر از حزب عدالت و توسعه، پنج نفر از حزب دوباره رفاه، ۵۰ نفر از حزب حرکت ملی، ۶۱ نفر از حزب چپ سبز، چهار نفر از حزب کارگران ترکیه، ۱۶۹ نفر حزب جمهوری خواه خلق و ۴۳ نفر نیز از حزب خوب به عنوان نماینده مردم در برای حضور در بیست و هشتمین دوره مجلس ترکیه انتخاب شده‌اند.

آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می‌دهد که ائتلاف جمهور (حامیان اردوغان) توانسته است ۴۹.۳۱ درصد آرا و ۳۲۳ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست گیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت (حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۳۵.۱۹ درصد آرای مردمی، ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی (احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا (حامیان سینان اوغان) نیز به علت کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و نرسیدن به حد نصاب هفت درصد برای حضور در پارلمان، از راهیابی به مجلس ترکیه باز ماند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهر‌های مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شده‌اند.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزد‌های ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

منتخبان مردم در مجلس ترکیه که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

آغاز فعالیت مجلس جدید ترکیه چگونه خواهد بود؟

۶۰۰ نماینده منتخب بیست و هشتمین دوره مجلس ملی ترکیه که در جریان انتخابات پارلمانی ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ برگزیده شدند، برابر قانون و آیین نامه داخلی مجلس این کشور، سه روز پس از اعلام قطعی نتایج یعنی از روز جمعه، فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

مجمع عمومی مجلس ملی ترکیه بدون فراخوان در ساعت ۱۴ سومین روز پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات (جمعه) توسط شورای عالی انتخابات تشکیل و در ابتدای جلسه که توسط «دولت باغچه لی» رهبر حزب حرکت ملی و مسن‌ترین نماینده منتخب اداره خواهد شد، مراسم تحلیف و سوگند نمایندگان منتخب برگزار می‌شود.

این مراسم سوگند در حالی برگزار می‌شود که یکی از نمایندگان متن قانون اساسی را با صدای بلند از روی تریبون می‌خواند و نمایندگان منتخب بر اساس حروف الفبای نام خانوادگی به ترتیب سوگند یاد می‌کنند.

براساس قوانین ترکیه، در نخستین جلسه آغاز دوره فعالیت مجلس این کشور، تا زمان انتخاب رئیس، مسن‌ترین فرد به عنوان رئیس موقت و دومین فرد مسن نیز به عنوان معاون مجلس انتخاب می‌شود.

برای انتخاب رئیس مجلس ترکیه، دو بار انتخابات برگزار می‌شود که مدت دوره نخست ۲ سال و مدت دوره دوم تصدی، سه سال تعیین شده است.

بر اساس قوانین داخلی مجلس ترکیه، نمایندگانی که در مراسم تحلیف حضور ندارند، می‌توانند در ابتدای اولین جلسه‌ای که شرکت می‌کنند، سوگند یاد کنند و نمایندگانی که از ادای سوگند امتناع کنند، از حقوق ناشی از نمایندگی محروم می‌شوند.

نامزد‌های ریاست مجلس ترکیه از میان اعضای مجلس ظرف پنج روز از روز تشکیل مجمع و پس از انتخابات عمومی نمایندگان به شورای ریاست معرفی می‌شوند و مجلس به طور خودکار در روز انتخابات تشکیل جلسه داده و انتخاب رئیس مجلس با رای مخفی انجام می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نیز که در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد، به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب یب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم کشیده شد.

دور دوم این انتخابات یکشنبه هفتم خردادماه ۱۴۰۲ با مشارکت بیش از ۸۷ درصد مردم ترکیه برگزار شده و اردوغان با کسب ۵۲.۱۸ درصد آرا، به عنوان رییس جمهور این کشور برگزیده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار