کد خبر: 1160549
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دنیا حیدری

دغدغه اصلی فدراسیون فوتبال تا چندی قبل اخذ سهمیه کامل لیگ قهرمانان آسیا بود، اینکه تیم‌های باشگاهی ایران بتوانند به‌طور مستقیم راهی لیگ قهرمانان شوند و برای حضورشان در این رقابت‌ها نیازی به برگزاری پلی‌آف نباشد، اما حالا دغدغه‌ها تغییر کرده است، چراکه حضور مستقیم یا غیرمستقیم هیچ معنایی ندارد وقتی تیم‌های ایران مجوز اولیه حضور در این مسابقات را که کسب جواز حرفه‌ای است، ندارند. بعد از قهرمانی الاتحاد در لیگ عربستان و حضور النصر در پلی‌آف، تکلیف اهم تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا مشخص شد، جز ایران. اگرچه رقابت‌های لیگ با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسیده، اما تکلیف قهرمان جام حذفی همچنان نامشخص است و با توجه به حضور سرخابی‌های پایتخت در فینال رقابت‌های حذفی نتیجه این بازی و مشخص شدن قهرمان آن در مشخص شدن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا تأثیرگذار است. ولی مشخص شدن سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا چه سود وقتی دست تیم‌های باشگاه‌های ایران به دلیل عدم دریافت مجوز حرفه‌ای از این رقابت‌ها کوتاه است!
سال گذشته سرخابی‌های پایتخت موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان شدند، اما عدم دریافت مجوز حرفه‌ای آن‌ها را از حضور در این رقابت‌ها محروم کرد. اتفاقی که در این فصل نیز با وجود تلاش عجیب برخی مسئولان برای انکار برای استقلال تکرار شد و پرسپولیس نیز به‌زعم بسیاری در آستانه آن قرار دارد، چراکه با وجود تلاش‌های بسیار برای کتمان واقعیت بر کسی پوشیده نیست که سرخپوشان پایتخت نیز موفق به برطرف کردن ایراد‌های گرفته شده توسط ای‌اف‌سی نشده‌اند و بدتر اینکه فرصت حل این مشکلات نیز به پایان رسیده و همین مسئله بحث حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا را نیز پررنگ کرده است. به همین دلیل هم بی‌شک مهم‌تر از مشخص شدن قهرمان جام حذفی، کسب جواز حرفه‌ای از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیاست. مجوزی که با وجود گذشت ۲۲ سال از عمر لیگ برتر حرفه‌ای، هنوز شامل حال اکثر تیم‌ها و باشگاه‌های فوتبال ایران نمی‌شود، به‌طوری‌که بعد از استقلال، مس رفسنجان، تیم سوم جدول نیز در همین راستا با مشکل مواجه شده است، آن‌هم با همان ایرادی که سال گذشته باعث حذف سرخابی‌های پایتخت از لیگ قهرمانان آسیا شد!
مالکیت مشترکی که بعد از پرسپولیس و استقلال، حالا یقه دو باشگاه مس کرمان و مس رفسنجان را گرفته است، چراکه شرکت صنایع ملی مس ایران مالکیت هر دو مس را بر عهده دارد و این مهم با قوانین ای‌اف‌سی مغایرت دارد. در واقع بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به روند آماتوری و غیرحرفه‌ای باشگاهداری در فوتبال ایران سبب شده امروز اصلی‌ترین دغدغه، نه اختصاص یافتن سهمیه کامل لیگ قهرمانان که کسب جواز حرفه‌ای از سوی ای‌اف‌سی باشد، چراکه با توجه به روند موجود حتی اگر فوتبال ایران بتواند چهار سهمیه مستقیم حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم دریافت کند عملاً توان استفاده از آن را ندارد وقتی تیم‌هایی که موفق به کسب سهمیه شدند در اخذ مجوز حرفه‌ای ناکام ماندند! حال آنکه تیمی، چون فولاد که در کسب سهمیه لیگ قهرمانان ناکام مانده، همانند سال قبل موفق به اخذ جواز حرفه‌ای شده است. تا پیش از این اگر از تعداد سهمیه‌های مستقیم ایران در لیگ قهرمانان آسیا کاسته می‌شد، صدای آقایان درمی‌آمد که کارشکنی برخی کشور‌های همسایه و بدسلیقگی کنفدراسیون فوتبال آسیا در این امر دخیل بوده، اما همانطور که زمان دچار تغییر شد و فوتبال ایران دیگر نتوانست به واسطه داشتن هواداران پرتعداد و پرشور سهم قابل توجهی در لیگ قهرمانان داشته باشد، ادامه این تغییرات کم‌کم می‌تواند برای همیشه دست باشگاه‌های فوتبال ایران از لیگ قهرمانان آسیا را کوتاه کند اگر در روند حرفه‌ای شدن تا این اندازه بی‌توجه و کند حرکت کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار