کانال تلگرامی «مهارتهای مدیریت» نوشت: بحران شرایطی غیرمنتظره و غافلگیرکننده است که عموماً نمیتوان از راههای پیشین به آن عکسالعملی مناسب نشان داد یا در قبالش تصمیمگیری درست کرد. با اینحال، عواملی، چون تجربه، مهارت، سرعت، هوشمندی، خلاقیت و موقعیتسنجی مانع از سرگردانی و غافلگیری در هنگام بروز بحران میشود. نکاتی که در ادامه میخوانید نیز به شما کمک میکند تا مثل حرفهایها از پس بحرانها بربیایید:
- از پیش برنامهریزی کنید: فهرستی از پنج موردی را تهیه کنید که ممکن است در آینده نزدیک کسبوکار شما را دچار چالش جدی و مشکلات بزرگ کنند. علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد. در هنگام برنامهریزی برای پیشگیری و مواجهه با مشکلات، احساسات شخصی و ملاحظات را کنار گذاشته و تصور کنید که میخواهید به یکی از دوستان خود مشورت بدهید. بهعلاوه فردی را بهعنوان مسئول روابطعمومی خود انتخاب کنید تا با مشتریان، رسانهها و سرمایهگذارانتان گفتگو کرده، نظراتشان را انعکاس دهد و بتواند با آنها ارتباط سازندهای برقرار کند.
- همدلی کنید: یک عذرخواهی ساده و صادقانه اغلب حتی عصبانیترین مشتریان را آرام میکند. بااینحال، این هشدار را جدی بگیرید: بسیار مهم است که عذرخواهی از جانب شخص مدیر بوده و به انتشار بیانیههای غیرمستقیم عذرخواهی در وبسایت شرکت یا حساب توئیتر اکتفا نشود.
- از خطرکردن نهراسید: بدون ترس از مخاطرات احتمالی، مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید و نسبت به رفع آن اقدام کنید. احتیاط بیش از حد بهدلیل ناتوانی در تصمیمگیری بهموقع میتواند موجب تشدید بحران شود.
- اقدام کنید: وعدههای واقعگرایانه و قابل تحقق بدهید. اشکال کار را پیدا کنید و سپس ضمن اقدام مناسب، به مستندسازی روند کار خود در رسیدگی به مشکلات پرداخته و سعی کنید که از مشکلات پیشین درس بگیرید.
- آرامشتان را حفظ کنید: حتی باتجربهترین و انعطافپذیرترین افراد ممکن است در شرایطی آرامش خود را در مواجهه با موقعیتهای آشفته از دست بدهند. سعی کنید سریع، اما بدون عجله تصمیم بگیرید!