کد خبر: 1160120
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده «مثبت پنج» با هدف بسترسازی برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های زیست‌بوم نوآوری، در راستای کمک به موضوع جوانی جمعیت افتتاح شد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده «مثبت پنج» با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری افتتاح شد.

روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری  و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌ جمهوری، در آئین آغاز به کار مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده مثبت پنج با اشاره به این‌که تحقق راهبرد جوانی جمعیت معیارهای مختلفی را می‌طلبد که بهره‌مندی از نوآوری جزو مهم‌ترین این معیارها است، ادامه داد: هرجا که مسئله‌ای وجود دارد که با روش‌های مرسوم حل نمی‌شود، پای نوآوری به میدان می‌آید. به این تعبیر، مراکز نوآوری بستری برای ارائه راهکار و حل مسائلی است که گریبان‌گیر جامعه بوده و به روش‌های حقوقی و معمول قابل برطرف‌سازی نیست. این‌جا است که توانمندیی‌های نوآورانه، مغزافزای، در کنار ابزارها و توانمندی‌های فناورانه راه و روشی جدید را ترسیم می‌کند. جوانی جمعیت نیز یک مساله مهم است که نیازمند راهکارهای نوآورانه است.

رئیس‌ بنیاد ملی نخبگان، با تأکید بر استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای حفظ و صیانت از سرمایه انسانی جوان و پرنشاط کشور، عنوان کرد: اکنون که از نعمت جمعیت جوان بهره‌مند و سرشار هستیم، باید برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم. این مسئله پیچیده ساحت‌های متعددی دارد و اتخاذ رویکردهای مختلفی را می‌طلبد. وجود انگیزه‌های اندیشه‌ای، فرهنگی، معیشتی در این عرصه نقشی راهبردی ایفا می‌کند از جمله این که حال روحی و احساس افراد خوب باشد. فرد همچنین باید حس کند زیرساخت معیشتی و امکان تأمین نیازهایشان فراهم است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با بیان این‌که می‌بایست موضوع جوانی جمعیت در ابعاد کلان و  عرصه حکمرانی مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: تحقق جوانی جمعیت در لایه حکمرانی نیازمند توجه جدی است و در ای ن ساحت نیازمند اصلاح رویکردها و اتخاذ راهبردهای نوآورانه در ابعاد کلان هستیم. باید یک زن یا مرد شاغل در مقام مادر یا پدر چگونه حمایت می‌شود، مورد توجه باشد. همچنین یک لایه حمایتی در ساحت اندیشه‌ای و باورها نیاز داریم.

دهقانی با اشاره به نقش کلیدی نوآوری و ایجاد فرصت در جریان‌سازی فرهنگی و اندیشه‌ای مقوله جوانی جمعیت، عنوان کرد: اگر چه با ایجاد این مرکز نوآوری تحول آنی و سریع در جوانی جمعیت رخ نخواهد داد، اما معتقدم اگر این مرکز به درست عمل کند، شاهد جریان سازی در این عرصه خواهیم بود..

مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده مثبت پنج توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و با همراهی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با رویکرد ارائه خدمات و محصولات دانش‌بنیان و خلاق به خانواده‌ها، ایجاد زمینه و انگیزه‌های فرزندآوری، خدمات مشاوره در حوزه سلامت، بهداشت و تغذیه خانواده با استقرار حدود 20 تیم نوآور به بهره‌برداری رسیده است.

از اهداف راه‌اندازی این مرکز می‌توان به ایجاد بستری هم‌افزا برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های زیست بوم فناوری و نوآوری، در راستای کمک به موضوع جوانی جمعیت اشاره کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار