کد خبر: 1159932
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کتاب خوب «صبح تازه دم» عاطفه جوشقانیان در سبک زندگی ایرانی، اسلامی به‌خصوص در حوزه بانوان شعر‌های قابل تأملی دارد.

علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر و موسیقی و سرود صداوسیما با بیان این مطلب در آیین رونمایی از کتاب «صبح تازه دم» اثر عاطفه جوشقانیان که با حضور جمعی از شاعران و خوشنویسان کشور‌های ایران، افغانستان، هند و پاکستان با مدیریت و اجرای سیدمسعود علوی‌تبار به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد، اشعار این شاعره را ستود.
علیرضا قزوه در این مراسم ضمن عرض تبریک به عاطفه جوشقانیان عنوان کرد: کتاب خوب «صبح تازه دم» در سبک زندگی ایرانی، اسلامی به‌خصوص در حوزه بانوان شعر‌های قابل تأملی دارد.
رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی نیز در بخشی از سخنان خود تحت عنوان مقابله با «جوان‌مرگی» شعر گفت: عاطفه جوشقانیان در شمار شاعرانی است که با «آموزش» پا به وادی شعر و ادبیات گذاشته است. از همین‌رو دوران دانش‌آموزی و تجربه‌اندوزی را با موفقیت پشت سر گذاشته و کمتر از یک دهه به شاعری مطرح و صاحب‌نام با آثاری قابل تأمل تبدیل شده است. از این منظر می‌توان او را فرزند «آموزش» و «کوشش» دانست.
رضا اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: حضور در کلاس‌های درس بزرگان شعر و ادب و توفیق شرکت در اردو‌های آموزشی شهرستان ادب، فرصتی طلایی برای جوشقانیان و نسل شاعران جوان برای قد کشیدن و به خود رسیدن در عرصه ادبیات بوده است. توفیق بزرگی که می‌توان آن را با حضور نسل اول شاعران انقلاب در جلسات نقد شعر حوزه هنری مقایسه کرد.
سیدمسعود علوی‌تبار، شاعر نیز با قرائت آیه «وَالصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ» (سوگند به صبح، چون دمیدن گیرد) از سوره تکویر به معرفی اجمالی شاعر کتاب «صبح تازه دم» پرداخت و بیان داشت: عاطفه جوشقانیان متولد ۱۳۷۱، دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی و کارشناسی ارشد نهج‌البلاغه است. وی شاعری است که تمرکزش در سرودن شعر و آفرینش آثار ادبی بیشتر بر جایگاه خانواده و سبک زندگی، خصوصاً بر شخصیت، هویت و کرامت بانوان استوار است.
علوی‌تبار در انتها اظهار داشت: اشعار مجموعه «صبح تازه دم» در خوانش و در ساختار ظاهری کلمات و جمله‌ها، چون جویباری روانند و در مضمون و محتوا همچون لجه‌ای عمیق، غواصی معانی را توسط خواننده طالبند. صاحب این مجموعه شاعری است که در اشعارش می‌تواند با زیر و رو کردن ضمیر باغچه‌ها، میان حافظه دانه‌ها راه یابد و قدرت صنع خداوند را به تماشا بنشیند و یا ماه را از آسمان تا پیش پای دلدار به پایین بکشاند.
وی ادامه داد: ذهن سیال و شاعرانه شاعر در پی جست‌وجوی معانی از وادی صورت تا میدان‌گه سیرت جولانی مادام دارد و در این وسعت بیکران، صبح و روشنایی را تنفس می‌کند و از امیرالمؤمنین علی (ع) می‌گوید و از مهدی موعود (عج)، از شمس‌الشموس توس می‌گوید و از قمر بنی‌هاشم، از پدربزرگ می‌گوید و از منزلت مادر، از ابومهدی المهندس و از سردار دل‌ها می‌گوید.
نغمه مستشارنظامی، شاعر و دبیر محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این مراسم عنوان کرد: عاطفه جوشقانیان بانویی از نسل شاعران متعهد و دغدغه‌مند انقلاب است که در سال‌های اخیر با تمرکز بر برگزاری کنگره زیر یک سقف قدم ارزشمندی در جهت تجلی نقش‌های ارزشمند بانوان در خانواده و جامعه و حفظ ارزش‌های اصیل بانوان ایرانی برداشته است. صبح تازه دم نیز مجموعه‌ای است در راستای همین دغدغه و هدف ارزشمند.
زیبا فلاحی، نویسنده و پژوهشگر ادبی گفت: شعر عاطفه جوشقانیان بر طبیعت خود بافته شده است. طبیعتی که خودکفا و ساده‌پوش است. شاعر طبع روان و سیالی دارد و بر ارکان شعر خود مسلط است. تکرار در سرود‌ه‌های جوشقانی بدیع و همراه با معنا جان می‌گیرد.
فلاحی تأکید کرد: شعر وی خواب لحظه‌هاست. لحظه‌های پر از نجوا با خدا، با من درون، دعوت به خیر و پرهیز از گناه. زبان او رمانتیسیسم خودش را دارد و از بیرون دستور نمی‌گیرد. شعر بر بستر رضایت و انتظار می‌روید و به همان ارتفاع هیجان دارد.
بنا بر این گزارش، «صبح تازه دم» با محتوای اشعار خانوادگی و سبک زندگی، عنوان جدیدترین مجموعه شعری عاطفه جوشقانیان است که به تازگی توسط انتشارات «شهرستان ادب» با ۴۵ غزل عاشقانه و آیینی در قطع رقعی و در ۱۰۰ صفحه به چاپ رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار