کد خبر: 1159901
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۸
نمایشگاه «حکایت رهایی» آثار نقاشی، طراحی و مجسمه مرحوم منقذ عبدالوهاب الشریده هنرمند اسیر عراقی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، آیین افتتاح نمایشگاه «حکایت رهایی» آثار نقاشی، طراحی و مجسمه مرحوم منقذ عبدالوهاب الشریده (ابوحیدر) هنرمند اسیر عراقی روز شنبه (ششم خرداد) با حضور امجد حمید مظفر رایزن فرهنگی عراق در ایران، محمد زرویی نصرآباد مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری، عبدالحمید قدیریان هنرمند نقاش و چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۴۰۰ و جمعی از مسئولان و هنرمندان در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برگزار شد.

این نمایشگاه شامل ۲۵ طراحی و ۲۰ تابلوی نقاشی در ابعاد متفاوت است.

منقذ عبدالوهاب الشریده هنرمند عراقی و یکی از اسرای جنگ تحمیلی است که سال ۱۳۷۱ با فرمان مستقیم رهبر معظم انقلاب آزاد شد و آثار هنری متعددی را در ایران خلق کرد.

مرتضی سرهنگی نویسنده و پژوهشگر ادبیات پایداری درباره نمایشگاه «حکایت رهایی» نوشته است: «وقتی از میان خاطره‌ها، شعرها و نقاشی‌های اسیران عراقی به چند نقاشی برخوردیم که با نقاشی‌های دیگر فرق می‌کرد، کمی شگفت‌زده شدیم. آن چند طرح و نقشی را که پشت پوشه‌های اداری کشیده شده بود برای حسین خسروجردی، زنده‌یاد حبیب صادقی و کاظم چلیپا - هنرمندان مطرح واحد تجسمی حوزه هنری- بردیم. نقاشی‌های ابوحیدر را که دیدند گفتند کار فردی در سطح عالی نقاشی است. گفتم: «این کار یک اسیر عراقی است که در اردوگاه کهریزک نگهداری می‌شود!»

یک روز با آقای بهبودی شیرینی خریدیم و به دیدار او رفتیم. از آن روز به بعد، رنگ و قلم و بوم نقاشی در اندازه‌های مختلف از حوزه هنری به اردوگاه کهریزک ارسال می‌شد. یک بار هم بسته کامل راپید برایش بردیم. ابوحیدر رنگ‌ها را بو می‌کرد و لذت می‌برد. به نظرم این هنرمند با این بوم‌ها و رنگ‌ها دوباره زنده شد. ابوحیدر حدود ۲۰۰ طراحی و نقاشی برای مرکز هنرهای تجسمی کار کرد.

در همان روزگار آقای زم-رئیس وقت حوزه هنری- نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشت و درخواست کرد که این هنرمند اسیر عراقی آزاد شود و چنین شد. این آثار، یادگار هنری زمان جنگ عراق با ایران است که برای همیشه در این آب و خاک می‌ماند و احترام ایرانیان به هنر و هنرمند را روایت می‌کند.»

نگهداری از ۲۰۰ اثر ابوحیدر در حوزه هنری

محمد زرویی نصرآباد مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره برپایی نمایشگاه «حکایت رهایی» به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یک مجموعه آثاری در حوزه‌های مختلف تجسمی؛ حجم، طراحی، نقاشی، نگارگری و پوستر در گنجینه حوزه هنری نگهداری می‌شود که در طول سال‌های اخیر مغفول ماندند و قرار است این آثار در مناسبت‌های مختلف و به صورت دوره‌ای به نمایش گذاشته شوند که این کار ابتدا با نمایش آثار مرحوم منقذ آغاز شد.

زرویی نصرآباد با اشاره به آثار مرحوم منقذ عبدالوهاب الشریده (ابوحیدر) در گنجینه حوزه هنری گفت: ۲۰۰ اثر از آثار این هنرمند فقید در حوزه هنری نگهداری می‌شود که داستان این شخص از آثار او مهمتر است، ابوحیدر اسیر عراقی در اردوگاه کهریزک بود که مرتضی سرهنگی برای تدوین آثار و جمع‌آوری تاریخ شفاهی در رابطه با جنگ تحمیلی برای مصاحبه به اردوگاه کهریزک می‌رود که با ابوحیدر و آثار وی آشنا می‌شود، آثار ابوحیدر را به هنرمندان تجسمی حوزه هنری؛ کاظم چلیپا، حسین خسروجردی و حبیب صادقی نشان می‌دهد، اساتید نیز آثار این هنرمند را می‌پسندند.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری افزود: بعد از مدتی، ابوحیدر را تحت الحفظ به حوزه هنری می‌آورند و او با هنرمندان حوزه هنری آشنا شده و با آنان همکاری کرده و آثاری را با موضوع‌های مختلف خلق می‌کند، سپس نمایشگاهی از آثار این هنرمند اسیر عراقی در حوزه‌های طراحی و نقاشی با موضوع‌های عاشورا، انتفاضه و ارتحال امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

وی بیان کرد: در این راستا مدیر وقت حوزه هنری طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب با ارایه آثار ابوحیدر درخواست آزادی این هنرمند اسیر عراقی را مطرح می‌کند و رهبری نیز با درخواست عفو او موافقت می‌کنند.

زرویی نصرآباد اظهارداشت: حوزه هنری با برپایی نمایشگاه «حکایت رهایی» در آستانه گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) قصد دارد نشان دهد که ایران و ایرانی نگاهش به هنر و فرهنگی انقدر رفیع است که حاضر است از دشمنش، کسی که اسیر کرده و بر علیه او، اسلحه کشیده است، بگذرد و او را عفو کند، این نگاه همیشه مغفول مانده است، طی مذاکراتی با رایزن فرهنگی عراق در ایران، قصد داریم این نمایشگاه را در بصره، زادگاه ابوحیدر نیز برپا کنیم.

نمایشگاه «حکایت رهایی» تا ۱۷ خرداد شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ، حوزه هنری انقلاب اسلامی برپاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار