کد خبر: 1159475
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
به‌رغم هشدار‌های روسیه درباره پیامد‌های ارائه جنگنده‌های «اف-۱۶» به اوکراین، وزیر دفاع آمریکا ابراز امیدواری کرد آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از آن‌ها در هفته‌های آینده آغاز شود.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از فارس، «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده پنجشنبه (۲۵ مه) ابراز امیدواری کرد آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جت‌های جنگنده اف-۱۶ ساخت آمریکا در هفته‌های آینده آغاز شود.

پیش‌تر و همزمان با شدت گرفتن اظهارنظر‌های مقام‌های غرب درباره ارسال جنگنده اف-۱۶ به اوکراین، سفیر مسکو در واشنگتن درباره دخالت کشور‌های عضو ناتو در درگیری روسیه و اوکراین هشدار داد.

به گزارش آسوشیتد پرس، وزیر دفاع آمریکا این اظهارات را پیش از نشست مجازی غیرعلنی سران دفاعی از سراسر جهان برای بحث درباره حمایت نظامی از اوکراین مطرح کرد. انتظار می‌رود جلسه امروز درباره این بوده باشد که چه کشور‌هایی اف-۱۶ در اختیار اوکراین قرار می‌دهند و کجا آموزش خلبانان انجام خواهد شد.

آمریکا مدت‌ها از ارائه این جنگنده‌های پیشرفته به اوکراین به‌رغم درخواست‌های ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور خودداری می‌کرد و تازه هفته گذشته بود که جو بایدن برای ارسال این جت‌ها از سوی کشور‌هایی که آن‌ها را در اختیار دارند، چراغ سبز نشان داد.

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتش امروزش گفت: امیدواریم این آموزش در هفته‌های آینده آغاز شود. این امر باعث تقویت و بهبود قابلیت‌های نیروی هوایی اوکراین در دراز مدت خواهد شد. این تلاش مشترک جدید، پیامی قدرتمند درباره اتحاد و تعهد ما به (قابلیت) دفاع از خود اوکراین ارسال می‌کند.

اظهارات آستین در حالی است که پیش‌تر «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد خلبانان اوکراینی آموزش استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ را در چند کشور به طور مثال لهستان آغاز کرده‌اند.

وزیر دفاع لهستان بعد از این اظهارنظر بورل گفت آموزش هنوز در مرحله برنامه‌ریزی است. به نوشته آسوشیتد پرس، هلند و دانمارک هم در حال برنامه‌ریزی برای آموزش خلبانان اوکراینی هستند.

«فرانک کندال» فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا دوشنبه اعلام کرد در بهترین حالت چند ماه طول می‌کشد تا جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین برسد.

بایدن پس از دیدار با همتای اوکراینی در حاشیه نشست گروه هفت اعلام کرد کی‌یف تضمین داده از جنگنده اف-۱۶ برای حمله به خاک روسیه استفاده نکند. با این حال، مشاور امنیت ملی آمریکا گفت این کشور هیچگونه محدودیتی برای توانایی‌های اوکراین در حمله به ارتش روسیه در داخل مرز‌های اوکراین از جمله شبه‌جزیره کریمه قرار نخواهد داد.

مقام‌های مسکو بار‌ها به مقام‌های اوکراینی و متحدان غربی آن درباره حمله به کریمه هشدار داده و اعلام کرده‌اند که چین حمله‌ای را حمله به روسیه تلقی و با تمام ابزار‌ها از جمله سلاح اتمی از منافع خود دفاع خواهد کرد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار