کد خبر: 1159046
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۵
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به حضور «بشار اسد» در نشست سران عرب به میزبانی جده پرداخته و نوشت که بازگشت سوریه به جمع کشورهای عربی، نشان از ایجاد نظمی جدید برای منطقه غرب‌آسیا، به دور از مداخلات آمریکایی داشت.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» یادداشتی تحلیلی درباره حضور هیات سوری در نشست سران عربی منتشر کرده و نوشت: بازگشت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه به اتحادیه عرب به میزبانی مقامات سعودی، بخشی از تلاش گسترده‌تر برای کاهش درگیری‌ها و اصطکاک‌ها در خاورمیانه‌ است؛ منطقه‌ای که سال‌ها به عنوان قطب ژئوپلیتیک، درگیر جنگ‌های ویرانگر و ناآرامی‌های اجتماعی بود.

این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد: که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان در نشست جده ابراز امیدواری کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ، منجر به «پایان بحران آن» شود. اگرچه «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین در طول حضور خود در اجلاس جده عربستان سعودی تلاش کرد تا حمایت‌هایی برای کشورش جلب کند. در حالی که پیامد مهم جنگ اوکراین برای رهبران خاورمیانه این بود که درک کنند «در عصر عدم اطمینان»، نیاز به ثبات بیشتری دارند.

این روزنامه آمریکایی همچنین اشاره کرد که عربستان سعودی در تلاش برای اصلاح روابط خود با ایران و به دنبال خروج از جنگ یمن است؛ زیرا برنامه‌های توسعه داخلی خود را در اولویت قرار می‌دهد.

واشنگتن پست به احتیاط مقامات آمریکایی و دیپلمات‌های غربی در مورد احیای روابط سیاسی با دمشق هم توجه کرده و نوشت: در زمانی که کشورهایی مانند اردن، الجزایر و امارات خواهان کاهش تحریم‌ها علیه سوریه هستند، قانون‌گذاران آمریکایی تلاش‌های خود را برای تصویب دور جدیدی از قوانین علیه دولت سوریه افزایش داده و جلوگیری از عادی‌سازی روابط واشنگتن با دولت سوریه را تشدید می‌کنند.

طبق تحلیل این روزنامه، تغییر و تحولات فعلی غرب‌آسیا ممکن است نشان از کاهش علاقه ایالات متحده آمریکا برای کنش‌گری در این منطقه باشد؛ زیرا واشنگتن امروز بر چالش‌های دورتری از شرق تمرکز می‌کند و در حال عقب‌نشینی از تاثیرگذاری بر مسائل عربی است.

واشنگتن‌پست در این گزارش نتیجه می‌گیرد که عادی‌سازی در منطقه با سوریه با سرعت تمام پیش می‌رود و کشورهای عربی در مورد موضع ایالات متحده درباره عادی سازی به درستی قضاوت می‌کنند؛ یعنی اینکه نه می‌خواهد اثر انگشت خود را برای تایید روی آن بگذارد و نه می‌خواهد علناً از آن حمایت کند، اما کاری برای جلوگیری از وقوع آن انجام نخواهد داد. این را روزنامه آمریکایی به نقل از یکی از مقامات سابق پنتاگون که مدیریت برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک را بر عهده دارد، نقل کرده است.

سران اتحادیه کشورهای عربی هفتم ماه می اعلام کردند که پس از ۱۲ سال تعلیق عضویت سوریه در پی بحران در این کشور، با بازگشت سوریه به این نهاد منطقه‌ای موافقت کردند. در سی و دومین نشست سالانه سران کشورهای عربی هم که در ۱۹ می به میزبانی شهر جده عربستان و با حضور تعدادی از سران و رهبران عرب آغاز شد، رئیس‌جمهور سوریه و هیات همراهش شرکت داشت.

ولی‌عهد سعودی، محمد بن سلمان در نشست جده از رهبران عرب و روسای هیأت‌های شرکت کننده در اجلاس از جمله رئیس جمهور سوریه استقبال کردند. بشار اسد در سخنرانی خود طی افتتاحیه این اجلاس گفت که کشورهای عربی در مقابل یک «فرصتی تاریخی» برای تنظیم مجدد روابط خانه عربی، به دور از مداخله خارجی، هستند؛ او در این سخنرانی پنج دقیقه‌ای تاکید کرد که هر نوع همکاری بین کشورهای عربی، مستلزم وجود دیدگاه‌ها، اهداف و راهبردهای مشترک عربی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار