کد خبر: 1159267
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۵
براساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱، سود خالصی که شرکت‌ها شناسایی کرده‌اند، به طور میانگین افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به سال قبل تجربه کرده‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بازار سرمایه امروز نیز در ادامه روند صعودی روز گذشته توانست در نهایت بازدهی مثبتی را به ثبت برساند، اما نگاهی به قدرت تقاضا در طول معاملات روز جاری نشان می‌دهد که از اواسط بازار امروز، قدرت خریداران به مرور کاهش یافته و نماگر‌ها نیز از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که بورس تهران این روز‌ها تمایل بیشتری به حفظ روند متعادل خود دارد. شاخص کل بورس در انتهای معاملات سومین روز خرداد ماه، با افزایش به کار خود را به پایان رساند. در سمت دیگر، اما شاخص هم‌وزن برخلاف روز‌های گذشته نتوانست روز بهتری را سپری کند.

* سهامداران به دنبال حفظ تعادل در بورس هستند

وحید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، گفت: پس از انتشار صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه و فصلی شرکت‌ها، عملکرد بازار سهام نسبت به روز‌های قبل بهبود یافته است. می‌توان به راحتی ردپای سودآوری شرکت‌ها را در روند روزانه بسیاری از سهام مشاهده کرد.

وی ادامه داد: اگرچه انتظار برخی از فعالان بازار سهام واکنش قدرتمندتری از سمت بازار سهام به گزارش شرکت‌ها بود. اما سهامداران در ابتدا به دنبال حفظ تعادل در بازار سرمایه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: طبق گزارش‌های منتشر شده و براساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱، سود خالصی که شرکت‌ها شناسایی کرده‌اند، به طور میانگین افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به سال قبل‌تر تجربه کرده‌اند.

دستجردی تصریح کرد: این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت بنیادی شرکت‌ها در آخرین فصل از سال ۱۴۰۱ بهتر از شرایط آن‌ها در پاییز سال گذشته بوده و این سودآوری اکنون با کاهش میانگین نسبت قیمت به سود (P/E) کل بازار، جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش می‌دهد.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس ۱۵ هزار و ۱۶۸ واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۹۶۷ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۶۵ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش هزار و ۷۶۵ واحدی در رقم ۷۹۲ هزار و ۹۰۵ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۲۲ صدم درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۴ واحدی به رقم ۲۹ هزار و ۴۹۲ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد ۲۷۶ واحد به سطح ۱۴۴ هزار و ۴۶۲ واحد رسید.

* خروج پول حقیقی از بازار سهام

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و ۱۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد وملی (گروه صنعتی ملی (هلدینگ))، شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، خساپا (سایپا) بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نماد‌های شتران (پالایش نفت تهران)، خودرو (ایران خودرو) و کنور (توسعه صنعتی و معدنی صبانور) اختصاص داشت.

* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۳۴ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۹ هزار و ۳۷۲ میلیارد تومان بود که ۵۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۲ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان رسید.

* افت ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۳۰۷ نماد با رشد قیمت و ۴۳۵ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۱۲۲ نماد صف خرید داشتند و ۳۸ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۱۹ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۹۲ درصدی به ۲۹۴ میلیارد تومان رسید.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار