کد خبر: 1158718
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مقامات پاکستانی می‌گویند، منتظر پاسخ آمریکا در مورد تاثیر تحریم‌های این کشور علیه ایران برخط لوله انتقال گاز آی‌پی هستند تا تصمیم نهایی در مورد این پروژه مهم را بگیرند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، روزنامه پاکستانی «دِ نیوز» به نقل از یک مقام ارشد وزارت انرژی این کشور نوشت، پاکستان از آمریکا پرسیده که آیا تحریم‌ها علیه ایران بر پروژه به تعویق افتاده خط لوله گاز «آی‌پی» تأثیر می‌گذارد یا نه.

این مقام پاکستانی گفت، این وزارتخانه چند بار به صورت غیررسمی از مقامات آمریکایی (این موضوع را) پرسیده و مصدق مالک، وزیر نفت نیز در سفر اخیر خود به آمریکا آن را با مقامات آمریکایی در میان گذاشته است.

این مقام پاکستانی افزود، وزیر نفت درحالی که به پاکستان بازمی‌گشت با مقامات آمریکایی در قطر دیدار و این موضوع را مطرح کرد که آیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر پروژه خط لوله گاز «آی‌پی» پاکستان تأثیر می‌گذارد یا نه.

پیش از این، سید طارق فاطمی، دستیار ویژه نخست‌وزیر خارجه نیز با مقامات آمریکایی در این‌باره صحبت کرده بود.

این مقام گفت: «تاکنون آمریکا به این موضوع واکنشی نشان نداده است.»

وی افزود، پاکستان نیازمند پاسخ دولت آمریکاست تا در مورد این پروژه بسیار مهم تصمیم نهایی را بگیرد.

به نوشته این گزارش، مقامات پاکستان با توجه به بهبود روابط ایران و عربستان با حمایت پکن و صف‌بندی‌های ژئو استراتژیک جدید، اکنون به این پروژه خوش‌بین هستند. در گذشته نیز از سوی عربستان با این پروژه مخالفت شده بود.

اخیرا تهران از اسلام‌آباد درخواست کرده تا بخش پاکستانی این خط لوله را تا مارس ۲۰۲۴ تکمیل و یا خود را برای پرداخت جریمه ۱۸ میلیارد دلاری آماده کند.

مقامات ایران می‌گویند که تحریم‌های آمریکا غیرقانونی است و پاکستان، بر اساس توافقنامه تجدیدنظر شده، موظف است این خط لوله را تا فوریه- مارس ۲۰۲۴ بسازد. ایران قبلا بخش خط لوله در خاک خود تا مرز پاکستان را تکمیل کرده است.

پروژه خط لوله گاز «آی‌پی» قرار بود تا دسامبر ۲۰۱۴ به پایان برسد و ارسال گاز از ژانویه ۲۰۱۵ شروع شود، اما پاکستان نتوانست خط لوله را از مرز ایران به نوابشاه راه‌اندازی کند.

قرارداد خرید و فروش گاز (GSPA) به مدت ۲۵ سال، در سال ۲۰۰۹ میان دو کشور امضا شد. تقریبا ۱۳ سال از امضای این توافق گذشته و دوره ۳ ساله احداث خط لوله در خاک پاکستان به پایان رسیده است.

بر اساس این قرارداد، پاکستان قرار بود خط لوله ۷۸۱ کیلومتری از مرز ایران به نوابشاه را در خاک خود احداث کند.

بر مبنای توافق اولیه، پاکستان موظف بود تا بر اساس بند جریمه از اول ماه ژانویه ۲۰۱۵ روزانه یک میلیون دلار به ایران بپردازد و در صورت شکایت ایران در دادگاه، پاکستان باید میلیارد‌ها دلار به عنوان جریمه می‌پرداخت، اما در سپتامبر ۲۰۱۹، سیستم گاز دولتی پاکستان (ISGSP) و شرکت ملی گاز ایران (NIGC) توافقنامه‌ای برای احداث خط لوله گاز امضا کردند.

بر اساس این معاهده بازنگری شده، در صورت تاخیر در احداث خط لوله، ایران به هیچ دادگاه بین‌المللی مراجعه نخواهد کرد و پاکستان نیز تا سال ۲۰۲۴ هیچ جریمه‌ای به ایران پرداخت نخواهد کرد.

با این حال، پس از فوریه تا مارس ۲۰۲۴، ایران آزاد خواهد بود تا علیه پاکستان شکایت کند؛ به گفته یک مقام پاکستانی، جمهوری اسلامی پاکستان مهلت تکمیل این پروژه را به اسلام‌آباد یادآوری کرده است.

پس از تکمیل این خط لوله، پاکستان روزانه ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از ایران دریافت خواهد کرد.

این مقام پاکستانی گفت، اسلام‌آباد در نظر دارد تا تلاش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن ایران را آغاز کند که پاکستان در این پروژه کاملا جدی است و در صورت عدم رعایت مهلت مقرر در فوریه تا مارس ۲۰۲۴، ایران به دنبال مجازات نباشند.

به گفته مقامات پاکستانی، این کشور تلاش خواهد کرد تا از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران معافیت یا تخفیفی از آمریکا دریافت کند.

این مقام پاکستانی افرود: «اکنون تنها تحریم‌های آمریکا باقی مانده است، زیرا محدودیت‌های سازمان ملل برای برنامه هسته‌ای ایران دیگر وجود ندارد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار