کد خبر: 1158363
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
خبرگزاری رویترز گزارش کرد که تسلط روسیه بر باخموت یک نقطه عطف در جنگ روسیه در اوکراین محسوب می‌شود.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری انگلیسی «رویترز» در گزارشی تسلط روسیه بر باخموت را یک نقطه عطف در جنگ اوکراین توصیف کرد و نوشت در صورتیکه سقوط باخموت مورد تأیید قرار گیرد، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را به راحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد.

این گزارش همچنین تأکید کرد که تسلط مسکو بر باخموت همچنین یک پیروزی روحیه بخش برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه محسوب می‌شود.

«یوگنی پریگوژین» فرمانده گروه شبه‌نظامی «واگنر» روسیه روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که شبه‌نظامیان این گروه، عملیات تسلط کامل بر شهر باخموت را پس از ماهها درگیری شدید به اتمام رساندند که البته تاکنون مقام‌های اوکراینی از جمله معاون وزیر دفاع اوکراین و رئیس‌جمهور این کشور، این خبر را رد کرده‌اند.

باخموت یک مرکز حمل و نقل و لجستیک منطقه‌ای در دونتسک اوکراین واقع شده است که بخشی از منطقه صنعتی دونباس است که اکثر جمعیت آن روس زبان هستند و مسکو عملیات نظامی یکسال پیش خود را به درخواست جمهوری‌های دونباس برای دفاع از آن‌ها در مقابل حملات اوکراین آغاز کرد.

رویترز سپس نوشت علی‌رغم آن‌که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو و کارشناسان نظامی غربی، سقوط احتمالی باخموت را نمادین تلقی کردند اما سقوط باخموت، دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک یعنی «کراماتورسک» و «اسلوویانسک» را به راحتی در برد توپخانه روسیه قرار می‌دهد و مسکو برای تکمیل آزادسازی جمهوری خلق دونتسک به کنترل کامل این دو شهر نیاز دارد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در ماه مارس به شبکه «سی ان ان» گفت که نگران است که نیروهای روسیه با تسلط بر باخموت، «یک جاده باز» به سمت دو شهر مذکور پیدا کند و تصریح کرد که دستور وی برای حفظ باخموت یک تصمیم تاکتیکی است.

طبق این گزارش، شهر مجاور باخموت یعنی «چاسیو یار» واقع در غرب باخموت، احتمالاً شهر بعدی است که هدف روسیه است که البته از آن‌جایی که در ارتفاعات بالاتری قرار دارد، به نظر می‌رسد که نیروهای اوکراینی سنگرهای مستحکمی در اطراف آن مستقر کرده باشند.

طبق این گزارش، اوکراین و روسیه هر دو تأکید دارند که نبرد برای باخموت یا همان نام قدیمی آن آرتیوموفسک برای نابود کردن و منحرف کردن نیروهای یکدیگر قبل از یک ضد حمله بزرگ اوکراین مهم بوده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که تسلط روسیه بر باخموت در صورتیکه مورد تأیید قرار گیرد، اولین پیروزی بزرگ و روحیه‌بخش مسکو از ژوئیه سال گذشته تاکنون محسوب می شود و علی‌رغم آن‌که متحدان اوکراین می‌گویند، این شهر اهمیت استراتژیک چندانی ندارد، اما اوکراین با از دست دادن این شهر، تضعیف روحیه خواهد شد.

بنا بر گفته «مایکل کافمن» کارشناس ارتش روسیه در اندیشکده آمریکایی «سی ان ای»، می‌گوید که حفظ باخموت به حفظ حمایت کشورهای غربی از اوکراین کمک کرده است و نشان می‌دهد که این شهر تفاوت ایجاد می‌کند.

زلنسکی هنگام بازدید از باخموت در ماه دسامبر به کنگره ایالات متحده یک پرچم رزمی امضا شده توسط مدافعان شهر داد و در ماه مارس به آسوشیتدپرس گفت که نگران است که پیروزی روسیه در باخموت، موجی از درخواست‌های بین‌المللی را به همراه داشته باشد تا اوکراین را وادار به صلح با روسیه کند و این چیزی است که کی‌یف نمی‌خواهد.

رویترز سپس در بخش پایانی گزارش خود نوشت که تسلط بر باخموت، یک پیشرفت برای شبه‌نظامیان واگنر و پریگوژین محسوب می‌شود و پریگوژین اعتراف کرده است که نیروهای شبه‌نظامی وی برای ادامه پیشروی فراتر از باخموت به حمایت بیشتری از ارتش روسیه نیاز دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار