کد خبر: 1157731
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
رئيس كل بانك مركزي از «خبرهاي خوب درباره آزادسازي منابع ارزي» سخن گفت و وزير اقتصاد نيز از مذاكره با همتاي عربستاني خود براي آغاز مجدد روابط پولي و بانكي دو كشور خبر داد. رئيس‌جمهور نيز از وزارت جهادكشاورزي خواست به گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه گندمكاران با آرامش و اطمينان خاطر نسبت به دريافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحويل مراكز تعيين شده بدهند.
وحيد عظيم‌نيا

رئيس كل بانك مركزي از «خبرهاي خوب درباره آزادسازي منابع ارزي» سخن گفت و وزير اقتصاد نيز از مذاكره با همتاي عربستاني خود براي آغاز مجدد روابط پولي و بانكي دو كشور خبر داد. رئيس‌جمهور نيز از وزارت جهادكشاورزي خواست به گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه گندمكاران با آرامش و اطمينان خاطر نسبت به دريافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحويل مراكز تعيين شده بدهند.
جلسه روز چهارشنبه هيئت دولت در حالي برگزار شد كه مسئولان اقتصادي با اخبار مختلفي در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند. اعضاي كابينه سيزدهم معتقد هستند «خبرهاي خوش» در راه است و با اقدامات صورت گرفته، وضعيت اقتصادي بهتر خواهد شد. از طرفي مردم معتقدند خبرهاي خوش زماني «خوش» خواهد بود كه آن را در زندگي روزمره خود لمس و طعم خوش آن را حس كنند.
خبرهاي خوبي
درباره آزادسازي منابع ارزي در راه است
محمدرضا فرزين، رئيس كل بانك مركزي كه همانند روزهاي ابتدايي قبول مسئوليت در رسانه‌ها حضور ندارد، در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران از خبرهاي خوبي از آزادسازي بخشي از منابع ارزي كشورمان در آينده خبر داد و با اشاره به لزوم رفع تعهد ارزي شركت‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات به كشور گفت: كميته‌اي تحت عنوان كميته بررسي تخلفات ارزي در بانك مركزي تشكيل داده‌ايم. در اين كميته تمام شركت‌هايي كه سه تخلف دارند، مورد بررسي قرار مي‌گيرند. وي توضيح داد: تخلف اول اين است كه تعهد ارزي خود را ايفا نكرده باشند، در واقع ارز حاصل از صادرات خود را در موعد قانوني برگشت نداده باشند. تخلف دوم اين است كه در سامانه نيما تخلفاتي صورت بگيرد و محاسبه خارج از نرخي كه بانك مركزي تعيين كرده، صورت بگيرد. تخلف سوم هم اين است كه خارج از مقررات بانك مركزي و قانوني در بازار رسمي، معاملاتي صورت بگيرد. تخلفات در اين كميته بررسي شده و با آنها برخورد قانوني مي‌شود. اسامي شركت‌ها هنوز در حال بررسي است و اگر تخلفات محرز شد، اعلام مي‌كنيم. رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد: قانون به بانك مركزي اختيار داده است و مطابق آن از شركت‌ها توضيح مي‌خواهيم و بايد ارز خود را در مهلت قانوني بازگردانند. اگر شركتي خارج از مقررات قانوني در بازار غيررسمي حضور پيدا كند، با آن برخورد مي‌شود.
متقاضيان وام ازدواج
بيشتر از سقف قانوني هستند
رئيس كل بانك مركزي درباره طولاني شدن فرايند پرداخت وام ازدواج و فرزندآوري اظهار داشت: سامانه‌اي در اين زمينه طراحي شده اما متقاضي اين وام‌ها بيشتر از عددي است كه تعيين شده و بايد اين ميزان تا پايان سال پرداخت شود. سال گذشته تلاش شد تمام آن چيزي را كه قانون تعيين كرده بود، در حوزه وام ازدواج پرداخت شود. اطمينان داشته باشيد به اندازه‌اي كه قانون تعيين كرده است امسال هم تا پايان سال تسهيلات را خواهيم پرداخت و بر آن نظارت داريم كه كمتر از آنچه قانون تعيين كرده، نشود.
خبرهاي خوبي در راه است
فرزين در پاسخ به سؤالي درباره برخي نوسانات جزئي در بازار ارز و سكه و اينكه آيا تحت كنترل است، گفت: بله همه چيز تحت كنترل است، درباره نوسانات نرخ ارز مي‌دانيد كه ماه‌هاست بازار آرام شده است. در گذشته نوساناتي رخ داد كه بانك مركزي ورود كرد و اكنون بازار آرام است. درباره آزادسازي منابع ارزي خبرهاي خوبي هم در آينده در راه است كه هرگاه محقق شد، اطلاع‌رساني مي‌شود.
رايزني ايران و عربستان
براي آغاز روابط پولي و بانكي دو كشور
سيداحسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي هم كه اخيراً در اجلاس بانك توسعه اسلامي در جده حضور يافته بود، در حاشيه جلسه هيئت دولت از مذاكره با همتاي عربستاني خود براي آغاز مجدد روابط پولي و بانكي دو كشور خبر داد و با اشاره به سفر اخير خود به جده عربستان و ديدار با وزير اقتصاد اين كشور گفت: در اين ديدار درباره موضوع برقراري مجدد پروازها ميان دو كشور و بازگشايي بانك‌ها صحبت شد. به گفته خاندوزي، آغاز تبادلات اقتصادي دو كشور بر پايه برقراري مجدد روابط سياسي خصوصاً در زمينه‌هاي پولي و مالي براي برگزاري حج از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگو با وزير اقتصاد عربستان بود.
وزير اقتصاد اظهار داشت: هيئت وزيران در جلسه دیروز براي اولين بار هزارو500 مجوز كسب‌وكار را از مجوز به تأييد محور تبديل كرد و فعالان اقتصادي صرفاً با ثبت اطلاعات خود در درگاه ملي مجوزها مي‌توانند كسب‌و‌كار را آغاز كنند.
تشكيل كارگروهي براي حل اختلاف بازنشستگان و تأمين اجتماعي
سيدصولت مرتضوي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي هم در جمع خبرنگاران درباره اختلاف پيش‌آمده واريز ۲۵درصد اضافه حقوق مستمري‌بگيران اظهار داشت: در اين زمينه اگر حق‌به‌جانب بازنشستگان باشد، پيگيري مي‌كنيم.
وي ادامه داد: برخي از بازنشستگان معتقدند اين ميزان افزايش حقوق اجرا نشده، در حالي كه تأمين اجتماعي معتقد است كاملاً اجرا شده است، در اين رابطه كارگروهي مسئول شده تا بررسي كند. مرتضوي در رابطه با اينكه بازنشستگان اعتراضات خود را چگونه بايد به ثبت برسانند، گفت: اين راه و چارچوب دارد. شما به عنوان رسانه شكايت آنها را مطرح مي‌كنيد و اين به منزله مطالبه اين‌گروه از جامعه است.
وي افزود: شما اصحاب رسانه زبان‌مردم و آحاد مختلف جامعه هستيد. در جلسه قبل نيز اين‌ مطالبه مطرح شد كه مورد بررسي قرار گرفت.
2 اقدام دولت براي بازار مسكن
محمد مخبر، معاون اول رئيس‌جمهور نيز در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي درباره افزايش قيمت اجاره بهاي مسكن اظهار داشت: دو اقدام انجام شده است؛ نخست اينكه در دولت مصوباتي داشتيم، همچنين لايحه‌اي در مجلس در دست بررسي است. وي افزود: هماهنگي لازم با مجلس صورت گرفته تا در حداقل زمان ممكن مسير خود را در مجلس طي كند كه اگر اين قانون ابلاغ شود، كمك خوبي در اين زمينه صورت خواهد گرفت.
توصيه گندمي رئيس‌جمهور
سيدابراهيم رئيسي نيز در جلسه هيئت دولت از وزارت جهاد كشاورزي خواست به گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه گندمكاران با آرامش و اطمينان خاطر نسبت به دريافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحويل مراكز تعيين شده بدهند. رئيس‌جمهور همچنين به وزارت كشور مأموريت داد تا به نتيجه رسيدن تكليف سازمان امور مهاجران، امور مربوط به اتباع افغانستاني در يك سامانه ثبت شود و تحت اشراف دولت مورد توجه و رسيدگي قرار گيرد.
رئيس‌جمهور در جلسه دیروز هيئت دولت همچنين با اشاره به فرامين مقام معظم رهبري در سخنراني آغاز سال در حرم مطهر رضوي در خصوص «تحول»، مسئوليت‌پذيري و پاسخگويي را از الزامات تحول در نظام اداري برشمرد و بر لزوم رصد دائم عملكرد نظام اداري تأكيد كرد. رئيس‌جمهور با بيان اينكه همه همكاران دولت بايد نسبت به تحول در مجموعه اداري خود حساس باشند، فرافكني و تأخير در انجام كارها و عدم‌پاسخگويي در حوزه مديريت را خسارت‌بار دانست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار