کد خبر: 1157141
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
تعادل دمایی گلخانه ها یکی از ضروریات پرورش گیاهان می باشد. محیط گلخانه می تواند سریعتر از آنچه فکر میکنید گرم شود، حتی در زمستان. از این رو وجود سیستم های سرمایشی در این گلخانه ها ضروری است. هرچند این سیستم ها در تابستان به صورت مستمر کار می کنند.

یکی از سیستم های بهینه برای سرمایش محیط گلخانه، سیستم تبخیری فن و پد سلولزی گلخانه است. برای آشنایی با این سیستم ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

سیستم خنک کننده تبخیری

خنک کننده تبخیری ابزاری است که می توان از آن برای کاهش دمای گلخانه استفاده کرد. سیستم "فن و پد" یک سیستم سرمایشی است که بواسطه تبخیر آب و عبور هوا قادر به خنک کردن محیط است. این سیستم از فن های خروجی برای کشیدن هوا از طریق پدهای خنک کننده تبخیری استفاده می کند. این تکنیک از اثر خنک‌کننده‌ای استفاده می‌کند که هنگام تبخیر آب ایجاد می‌شود و هوا را خنک می‌کند که از طریق پد کشیده می‌شود.

پدهای خنک کننده به وسیله گردش آب مرطوب شده و به واسطه عبور هوا از سطح آنها تبخیر آب اتفاق افتاده و هوای رد شده خنک می گردد. این پدها که به پد سلولزی گلخانه معروف هستند از متریال مخصوصی ساخته می شوند.

جنس پد سلولزی گلخانه چیست؟

پدهای سلولزی صفحات ضخیم کاغذی هستند که از یک بافت لایه لایه تشکیل می شوند. تعدد این لایه ها باعث می شود این پدها دارای ضخامتی باشند که یکی از پارامترهای تاثیر گذار در تولید و کارآمدی آنهاست. جنس کاغذ استفاده شده در تولید پد سلولزی از نوعی کرافت مخصوص است. این کاغذ از ترکیب کنف، درخت کاج و بامبو می باشد که در پروسه تولید از کوتینگ رزینی نیز استفاده می شود. همین ویژگی های پد باعث شده است که این محصولات مقاومت مکانیکی بالایی داشته باشند.

پدهای سلولزی جایگزین پوشال های سنتی قدیمی ساخته شده با الیاف و پوشال های گیاهان هستند. این پدها خواصی همچون مویینگی، ایستایی، مانایی و خودشویی دارند. از این رو در برابر آب بسیار مقاوم می باشند. خاصیت خودشویی باعث می شود که محیط پد بواسطه آب معمولی در گردش شسته شده و از گرد و غبار و آلودگی های احتمالی پاک شود.

استفاده از کاغذ کرافت در این پدها باعث شده است این محصول دارای خواص مویینگی، ایستایی و مانایی و نیز خودشویی باشد. شرکت گل سبز میثاق همکار و عرضه کننده انواع پد سلولزی گلخانه و مرغداری است.

این پدها با یک کاغذ سلولزی که با ساختار لانه زنبوری ساخته شده است ساخته می شوند. به دلیل مواد ضخیم، آب بیشتری را در خود نگه می دارد. این ظاهر فیزیکی برای شرایط خشک که آب می‌تواند با سرعت بیشتری تبخیر شود مناسب است.

استفاده از سیستم فن و پد سلولزی برای چه مناطق آب و هوایی مناسب است؟

کارآمدی این سیستم یک رابطه معکوس با رطوبت هوای محیط دارد. بدین صورت که هر چه رطوبت هوای ورودی به پدهای سلولزی پایین تر باشد، هوای رد شده کاهش دمای بیشتری خواهد داشت. از این رو این کارآیی این سیستم در مناطق با آب هوای خشک و گرم بسیار بالا می باشد.

همچنین دمای هوای حاصل از این سیستم تبخیری رابطه مستقیمی با رطوبت داخل پدهای سلولزی دارد. با افزایش رطوبت داخل پدها، اختلاف دمایی هوای حاصل از عبور و هوای خشک وارد شده بیشتر می شود.

در کل این سیستم برای مناط مرطوب و شرجی مثل شمال ایران مناسب نیست. ولی در سایر مناطق آب و هوایی ایران کاملا کارآمد می باشد. محاسبات مربوط به اختلاف دما و ... را در عکس زیر می توانید ببینید.

سیستم فن و پد سلولزی گلخانه چیست؟

حتی در گلخانه هایی که به خوبی طراحی شده اند، نیز نمی توان به کارایی 100 درصدی رسید. ولی با اینحال طراحی و نصب غیر اصولی این سیستم نیز می تواند به شدت بر میزان کارایی آن تاثیر منفی بگذارد. از این رو در هنگام ساخت گلخانه بایستی برخی نکات را مدنظر قرار داده و سپس طراحی و اجرا شود.

قیمت پد سلولزی گلخانه

امروزه در بازار مصرفی ایران برندهای مختلفی تولید و عرضه می شود. یکی از شرکت های تامین کننده این پدهای سلولزی و سایر تجهیزات سرمایشی گلخانه، گل سبز میثاق است. این شرکت با تجربه بالای 25 سال توان فنی لازم برای راه اندازی این سیستم های سرمایشی را مطابق استاندارد روز دارد. شما می توانید برای کسب مشاوره برای انتخاب و طراحی و نصب این سیستم با شرکت گل سبز میثاق تماس بگیرید. برای ارتباط با این شرکت می توانید به وب سایت این شرکت به نشانی اینترنتی https://golesabzemisagh.ir مراجعه کنید. برای خرید می توانید با شماره 09125753841 تماس بگیرید.

سیستم فن و پد سلولزی گلخانه چیست؟

نگهداری پدهای سلولزی چه تاثیری بر کارایی سیستم دارد؟

پدهای سلولزی خنک کننده نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند تا اطمینان حاصل شود که کارآمد هستند. تجمع جلبک ها و مواد معدنی می تواند حرکت هوا را کاهش داده و بازده را کاهش دهد. قبل از استفاده از هر گونه مواد شیمیایی با سازنده پد خنک کننده مشورت کنید، زیرا برخی از آنها می توانند طول عمر مواد پد را کاهش دهند.

سیستم فن و پد سلولزی از چه بخش هایی تشکیل شده است.

این سیستم از چند بخش تشکیل شده که به صورت هماهنگ کار می کنند.

  • پدهای سلولزی: همانگونه که در بالا اشاره این پدها وظیفه فراهم کردن محیط مرطوب برای عبور هوا را دارند
  • اگزاست فن ها: در محیط های سر بسته با مکش هوای داخل به بیرون، باعث عبور هوای بیرون گلخانه از پدها و دمیده شدن به داخل می کنند. تعداد و توان فن گلخانه استفاده شده بسته به ابعاد محیط گلخانه و نیز دمای مورد نیاز است.
  • قاب های پد: برای نگه داشتن و نصب پدها در مقاطع مدنظر استفاده می شود. همچنین سیستم گردش آب در داخل این قاب ها به پدها وارد شده و مسئول بازگشت آب خارج شده از پدها به سیستم تصفیه قاب های پد هستند.
  • سیستم آبرسانی: به پدها ما یک سیستم پمپاژ آب به سمت پدها را داریم. آب وارد شده به پد سلولزی پس از خروج از آن به مخزن آب برگشته و پس از تصفیه دوباره در مدار آبی به گردش در میاید. سیستم آبرسانی شامل یکی سری و اتصالات و پمپ آب و فیلتر تصفیه می باشد.

مزایای سیستم فن و پد سلولزی چیست؟

پدهای خنک کننده جزء اصلی سیستم های تبخیری هستند زیرا پدهای خنک کننده وظیفه خنک کننده را بر عهده دارند. این سیستم به خودی خود مصرف انرژی کمتری را دارد، چون اگزاست فن ها تنها برای گردش هوا برق را مصرف می کنند نه تولید سرما.

همچنین برای بهینه های سازی عملکرد این سیستم، می توان آن را به همراه فن های سیرکوله و سیستم مه پاش تلفیق کرد تا کارایی حداکثر شود. نگهداری آسان بدون نیاز به تخصص بالا و نیز عمر طولانی مزیت دیگر این سیستم است.

شایان ذکر است که برای ساخت گلخانه بهتر است از متریال های مناسبی استفاده کنید تا عمر طولانی داشته باشند و نیز هزینه نگهداری آنها پایین است. برای خرید تجهیزات گلخانه می توانید با شرکت گل سبز میثاق تماس بگیرید. کلیه محصولات این شرکت با گارانتی و خدمات پس از فروش ارائه می شود.

 

 

این مطلب تبلیغاتی است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار