کد خبر: 1156449
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
نتانیاهو و متحدانش درحالی وعده جبران شکست‌های کابینه‌های قبلی رژیم صهیونیستی را به شهرک‌نشینان داده بودند که تنها در طول چهار ماه مجموعه بزرگی از بحران‌ها و چالش‌ها را برای اسرائیلی‌ها ایجاد کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، طبق آخرین نظرسنجی منتشر شده توسط روزنامه عبری معاریو، جایگاه ائتلاف راست‌افراطی رژیم صهیونیستی و حزب لیکود به ریاست «بنیامین نتانیاهو» در سایه شکست‌های متولی کابینه وی در پرونده‌های مختلف داخلی و خارجی از زمان روی کار آمدن این کابینه به شکل قابل توجهی میان شهرک‌نشینان صهیونیست تنزل یافته و اگر شرایط به سمت فروپاشی کابینه نتانیاهو و برگزاری یک انتخابات جدید برود، وی و متحدانش شانسی برای پیروزی دوباره نخواهند داشت.

وعده‌های سرِ خرمن نتانیاهو به شهرک‌نشینان

حدود 4 ماه قبل کابینه نتانیاهو به عنوان یک کابینه راست‌افراطی و متشکل از وزرای فاشیستی که گرایش‌های افراطی نژادپرستانه دارند در برابر شهرک‌نشینان اسرائیلی متعهد شد به دستاوردهایی برسد که کابینه‌های قبلی در تحقق آنها ناکام ماندند و همه شکست‌هایی که این کابینه‌ها در سطح سیاسی و امنیتی و اجتماعی و اقتصادی به اسرائیلی‌ها تحمیل کرده بودند را جبران کند.

اما اتفاقی که در عمل افتاد کاملا برعکس بود و نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد کابینه نتانیاهو در طول 4 ماه بزرگترین بحران‌ها را در سطح سیاسی و امنیتی و اقتصادی و اجتماعی برای اسرائیلی‌ها به وجود آورده است.

در یک نظرسنجی که روزنامه صهیونیستی معاریو منتشر کرده، آمده است که نیروهای اپوزیسیون در انتخابات بعدی شانس بیشتری برای پیروزی دارند و در دور بعدی انتخابات ائتلافِ مخالف نتانیاهو به ریاست «بنی گانتس» 31 کرسی و اردوگاه حزب لیکود به ریاست نتانیاهو 25 کرسی کسب خواهد کرد.

بحران‌آفرینی بزرگ راست‌افراطی‌ها برای اسرائیلی‌ها

اوضاع صهیونیست‌ها در 4 ماه گذشته نشان می‌دهد که کابینه نتانیاهو از زمان شکل‌گیری خود تاکنون وارد درگیری‌ها، بحران‌ها و چالش‌های متعددی شده که بارزترین آنها بحران امنیت داخلی، خودداری جوانان صهیونیست از رفتن به سربازی و پیوستن به صفوف ارتش، اعتراضات گسترده عناصر نیروی هوایی به کابینه و اعتصاب عمومی آنها، کاهش قابل توجه قدرت ارتش اسرائیل و بروز اختلاف گسترده میان بخش‌های مختلف آن، افزایش درگیری‌های سیاسی تا حد رسیدن به مرز جنگ داخلی و بحران تغییرات قضایی که ضربه بزرگی به کابینه نتانیاهو وارد کرد و اعتراضات صدها هزارنفری علیه آن همچنان ادامه دارد.

این موارد برجسته‌ترین عناوین بحران‌های داخلی رژیم صهیونیستی بود. اما در سطح خارجی نیز کابینه نتانیاهو این رژیم را با بحران‌ها و چالش‌های پیچیده‌ای درگیر کرده است. اختلاف با دولت آمریکا بحران بی‌سابقه‌ای است که اقدامات بنیامین نتانیاهو و اعضای کابینه افراطی وی منجر به آن شد؛ جایی که تا این لحظه «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده برای سفر به آمریکا از نتانیاهو دعوت نکرده است.

همچنین اصرار کابینه نتانیاهو برای گسترش شهرک‌سازی در اراضی فلسطینی به ویژه کرانه باختری موجب ایجاد بحران با اتحادیه اروپا شد که به گزارش روزنامه عبری جروزالم پست، همه این تحولات بر پروژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل در منطقه نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

اما آنچه که عمق شکست کابینه نتانیاهو در این 4 ماه را نشان می‌دهد چیزی است که «ایال خولتا» رئیس سابق شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و از مسئولان سرویس جاسوسی موساد در گفتگو با روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت اعلام کرد.

این مقام سابق صهیونیست گفت، اتفاقاتی که در مسجدالاقصی رخ داده، تشدید تنش‌ها با مقاومت فلسطین در غزه، افزایش عملیات‌های ضد اسرائیلی در کرانه باختری و قدس و چالش‌های امنیتی با حزب‌الله و سوریه و نیز چالش‌‌های مربوط به پرونده ایران، همگی در قالب شکست‌های امنیتی کابینه نتانیاهو تعبیر می‌شوند.

6 شکست بزرگ نتانیاهو و متحدانش تنها در 4 ماه

البته این موارد نیز تنها بخشی از شکست‌های نتانیاهو و کابینه وی در طول تنها 4 ماه محسوب می‌شود و این درحالی است که نتانیاهو همواره ادعا می‌کرد قادر به آرام کردن طوفان‌های امنیتی و نظامی پیش روی اسرائیل است. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به وعده و وعید‌های نتانیاهو درباره حل چند بحران و چالش مهم این رژیم و البته نتیجه این وعده‌ها بیاندازیم:

-پروژه هسته‌ای ایران: کابینه نتانیاهو در ابتدای کار با اعلام اینکه برنامه هسته‌ای ایران را در راس اولویت‌های خود قرار داده تاکید کرد، برای این چالش بزرگ اسرائیل راهکار مناسبی خواهد یافت. اما در طول این 4 ماه صهیونیست‌ها به اندازه‌ای غرق بحران‌های داخلی شدند که زمانی برای پرداختن به پرونده‌های خارجی نیافتند. از طرف دیگر تحولات خارجی فلسطین در سطح منطقه به سمت و سویی پیش رفت که همه محاسبات نتانیاهو و متحدانش را به هم ریخت.

شاید توافق بین ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک تحت نظارت چین و گشایش بیشتر میان ایران و شماری از کشورهای عربی بارزترین مصداق بر شکست پروژه اسرائیل در منزوی کردن ایران یا تحت تاثیر قرار دادن جایگاه منطقه‌ای آن باشد. از آن گذشته تحولات در مسیری قرار گرفت که اسرائیلی‌ها به وفور نگرانی خود را درباره انزوای این رژیم در منطقه ابراز می‌کنند.

عادی‌سازی با عربستان: نتانیاهو از روز اول تشکیل کابینه خود و حتی هفته‌ها قبل از آن در جریان کمپین‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که یکی از اهداف راهبردی وی گسترش دایره عادی‌سازی کشورهای عربی با اسرائیل است و اولین هدف در این زمینه عربستان سعودی خواهد بود. اما تحولات بعدی منطقه در جهت مخالف با این امیدها و برنامه‌های نتانیاهو و متحدانش پیش رفت و توافق ایران و عربستان شوک بزرگی برای تل‌آویو بود.

رسمی کردن توافق سازش با سودان: نتانیاهو برای گسترش پروژه عادی‌سازی با کشورهای عربی حساب زیادی روی رسمی کردن توافق سازش با سودان باز کرده بود؛ اما درگیری‌های شدیدی که از چند هفته قبل میان طرف‌های سودانی در داخل این کشور آغاز شده این محاسبات نتانیاهو و کابینه وی را به هم ریخته و تا دراز مدت چشم‌اندازی برای حل این معضل مشاهده نمی‌شود.

-تامین امنیت شهرک‌نشینان: نتانیاهو و متحدانش که نوعی کودتا علیه ارتش رژیم صهیونیستی به راه انداختند، درحالی متعهد به تامین امنیت شهرک‌نشینان اسرائیلی شدند که در نتیجه تحرکات افراطی این کابینه، عملیات‌های مقاومتی فلسطینیان در سراسر اراضی اشغالی به طرز قابل توجهی افزایش یافت و علاوه بر جبهه داخلی فلسطین، جبهه جنوب لبنان نیز به سمت شهرک‌های اسرائیلی گشوده شده و صهیونیست‌ها برای نخستین بار از زمان جنگ جولای 2006 شاهد حمله موشکی از سمت لبنان بودند.

این اتفاقات تاثیر زیادی در فرسایش بازدارندگی رژیم صهیونیستی داشت و ناتوانی این رژیم را در برابر مقاومت فلسطین به نمایش گذاشت. علاوه بر آن دیگر حتی ساکنان شهرک‌های شمالی فلسطین اشغالی نیز از ترس حملات احتمالی از جنوب لبنان احساس امنیت ندارند.

-بهبود وضعیت اقتصادی شهرک‌نشینان:نتانیاهو نه تنها به وعده‌های خود درباره بهبود زندگی شهرک‌نشینان در سطح معیشتی و رفاهی و اقتصادی عمل نکرد؛ بلکه بحران سیاسی رژیم صهیونیستی مستقیما بخش اقتصادی این رژیم را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از سرمایه‌گذاران سپرده‌ها و سرمایه‌های خود را به خارج از فلسطین اشغالی منتقل کردند.

-از بین بردن اختلاف و شکاف در جامعه اسرائیلی: درگیری‌ها و اختلافات سیاسی میان احزاب مختلف صهیونیستی بیشتر از همه جامعه داخلی این رژیم را تحت تاثیر قرار داده و تشدید تفرقه و تعمیق شکاف در این جامعه یکی از بارزترین بحران‌هایی بود که در نتیجه اقدامات کابینه راست‌افراطی نتانیاهو به وجود آمد.

علاوه بر همه این بحران‌ها و چالش‌هایی که کابینه نتانیاهو، خود و همه اسرائیلی‌ها را درگیر آن کرده، صهیونیست‌ها شاهد بروز اختلافات زودهنگام میان اعضای ائتلاف راست نتانیاهو نیز بودند؛ جایی که وزرای کابینه افراطی اسرائیل همچون ایتمار بن گویر و بزالل اسموتریچ در دو ماه گذشته بارها تهدید به کناره‌گیری و فروپاشی کابینه کرده‌اند؛ مسئله‌ای که نتانیاهو را مجبور کرده در موارد مختلف به آنها باج بدهد. حتی بسیاری معتقدند که جنایت اخیر رژیم اشغالگر در نوار غزه که با شهادت 15 فلسطینی همراه بود نیز تحت فشارهای اعضای افراطی کابینه نتانیاهو ضد وی انجام شد.

از آن گذشته وزرای مذکور کابینه رژیم صهیونیستی همچنان با توقف تغییرات قضایی مخالفند و نتانیاهو قادر به تحمل فشارهای آنها نیست. از همین رو انتظار می‌رود در سایه تشدید اعتراضات شهرک‌نشینان و فشارهای داخلی و خارجی، بحران جدیدی در انتظار کل اسرائیلی‌ها و کابینه نتانیاهو باشد.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار