کد خبر: 1156276
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
رژیم صهیونیستی سحرگاه سه شنبه در عملیاتی هدفمند با ۴۰ جنگنده به غزه حمله کرد؛ عملیاتی که منجر به شهادت ۱۳ فلسطینی از جمله سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی و سه کودک شد. این عملیات با هلهله و شادی وزرای دست‌راستی کابینه بنیامین نتانیاهو از جمله ایتمار بن‌گویر، وزیر امور امنیت داخلی روبه‌رو شد؛ رویدادی که در کوتاه‌مدت از جدایی بیشتر جریان تندرو کابینه از بنیامین نتانیاهو جلوگیری خواهد کرد. مقاومت غزه و کرانه باختری وعده کرده‌اند انتقام عملیات دو شنبه را خواهند گرفت. در سرزمین‌های اشغالی، فرمان آماده‌باش صادر شده و شهرک‌های حاشیه غزه به طور سازماندهی شده در حال تخلیه شهرک‌نشینان هستند.

 

به گزارش «جوان»، بنیامین نتانیاهو برای فرار از فروپاشی کابینه خود که چند روز است با تحریم وزرای حزب دست‌راستی «عوتسما یهودیت» و در رأس آن‌ها ایتمار بن‌گویر، وزیر امور امنیت داخلی روبه‌رو شده، به انتحار در غزه روی آورد. حدود دو هفته قبل بود که منابع عبری فاش کردند «بن‌گویر» از سرویس‌های امنیتی اسرائیل خواسته ترور هدفمند فرماندهان مقاومت را در دستور کار قرار دهند؛ استراتژی‌ای که دیروز با یک عملیات ویژه که ۴۰ جنگنده اسرائیلی در آن مشارکت داشتند، عملیاتی شد. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی، بامداد دو شنبه در حمله‌ای غافلگیرانه که نام «سپر و پیکان» روی آن گذاشته شد، سه منطقه در باریکه غزه (شهر‌های غزه، رفح و خان‌یونس) را هدف قرار دادند که در جریان آن ۱۳ فلسطینی شهید و دست‌کم ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند. منابع فلسطینی در اولین ساعات صبح سه شنبه تأیید کردند که در این عملیات سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی، یعنی «جهاد الغنام» دبیر شورای نظامی «سرایا القدس»، «خلیل البهتینی» فرمانده منطقه شمال و «طارق محمد عزالدین» از فرماندهان عملیات نظامی در کرانه باختری شهید شده‌اند. در این عملیات هاجر البهتینی و همچنین میار و علی عزالدین فرزندان کودک طارق عزالدین نیز شهید شدند. در این حمله که علیه خانه و ساختمان‌های محل اقامت سه فرمانده جهاد اسلامی انجام شده چند زن نیز شهید شدند. مراسم تشییع پیکر شهدای فلسطینی، ظهر سه‌شنبه در نوار غزه با حضور گسترده مردمی برگزار شد. همسر «طارق محمد عزالدین» عضو ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین که در حمله بامدادی مجروح شد، برای وداع با همسر و دو فرزندش در این مراسم حضور پیدا کرد. عصر دیروز هم نظامیان رژیم صهیونیستی شرق شهر خان‌یونس واقع در جنوب نوار غزه را هدف حمله قرار دادند که در پی آن، دو نفر به شهادت رسیدند.
خیانت به میانجی
علاوه بر ترور هدفمند سه فرمانده مقاومت، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی ادعا کرد که به ۱۰ سایت تولید سلاح و مجتمع‌های نظامی جنبش جهاد اسلامی در غزه حمله کرده است. منابع اسرائیلی می‌گویند که این عملیات نتیجه همکاری مشترک ارتش اسرائیل و شین‌بت است و از چند روز قبل برنامه‌ریزی شده است. منابع فلسطینی فاش کرده‌اند که فرماندهان جهاد اسلامی در حالی هدف قرار گرفتند که قصد داشتند در یک نشست امنیتی در مصر شرکت کنند. مصر به طور سنتی، میانجی و میزبان مذاکرات امنیتی تل‌آویو با گروه‌های مقاومت در موضوعاتی مانند تبادل اسرا و جنگ است و بیشتر مذاکرات نیز بر اساس یک توافق امنیتی نانوشته بر سر در امان بودن مذاکره‌کنندگان انجام می‌گیرد. منابع فلسطینی می‌گویند که حمله به فرماندهان مقاومت در شرایطی انجام شده که آن‌ها به دلیل سفر به مصر، تضمین امنیتی داشتند. خبرنگار العالم از قول منابع فلسطینی فاش کرده که فرماندهان جهاد اسلامی با اعتماد به این فرصت به خانه خود بازگشتند تا آماده سفر شوند، اما رژیم اشغالگر به آن‌ها خیانت کرده و آن‌ها و خانواده‌شان را در خواب به شهادت رساند. به همین دلیل، قاهره دیروز با شدید‌ترین لحن، عملیات رژیم صهیونیستی را در غزه محکوم کرد. وزارت امور خارجه مصر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مصر تشدید تنش‌ها را در نوار غزه توسط صهیونیست‌ها محکوم می‌کند. وزارت خارجه مصر اعلام کرد: تداوم چنین تجاوزاتی، تلاش‌ها برای کاهش تنش در چارچوب تفاهمات حاصل‌شده طی دو نشست شرم‌الشیخ را تضعیف خواهد کرد و مانع ایجاد فضای مناسب در راستای احیای روند صلح خواهد شد. روزنامه العربی‌الجدید همچنین از قول منابع مطلع مصری از خشم مقامات قاهره و تصمیم تعلیق میانجیگری خود میان اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین خبر داده است. یک منبع مصری دیگر نیز گفته که حمله بامداد سه شنبه درحالی انجام شد که طی هفته گذشته مذاکرات و گفتگو‌هایی میان میانجیگران مصری و رژیم اسرائیل انجام شد و هیچ تمایلی به تشدید تنش از سوی آن‌ها مطرح نبود و همین مسئله ناراحتی و خشم مقامات قاهره را بیشتر کرده است.
تخلیه شهرک‌های اطراف غزه
ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفته که عملیات امنیتی نیرو‌های اسرائیلی در نوار غزه، «آغاز خوبی است» و تغییر سیاست اسرائیل در نوار غزه را خواستار شد. بن‌گویر گفته است: «به نخست‌وزیر به خاطر عملیات پیشگیرانه در غزه تبریک می‌گویم، این عملیات، آغاز خوبی است.» وزرای کابینه نتانیاهو نیز در استقبال از عملیات غزه گفته‌اند تحریم جلسات کابینه را لغو می‌کنند. در مقابل مقاومت فلسطینی وعده کرده که انتقام خون شهدای فلسطینی و فرماندهان خود را خواهد گرفت. جهاد اسلامی مسئولیت کامل این جنایت و پیامد‌های آن را متوجه دولت رژیم صهیونیستی دانست و تأکید کرد که پاسخ فلسطینیان به این جنایت وحشیانه به تأخیر نخواهد افتاد و گروهان‌های قدس و دیگر گروه‌های مقاومت هرگز در برابر خون‌های پاکی که ریخته شده، کوتاه نمی‌آیند. مقاومت عرین‌الاسود (شیران بیشه) هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که صدایی بلندتر از مقاومت نیست و این گروه انتقام خون شهدای غزه را می‌گیرد. این گروه مقاومت فلسطینی ادامه داد: به مردم خود می‌گوییم اجازه دهید، گروه‌ها و برادران ما در غزه این افتخار را به ما بدهند که از طرف آن‌ها صحبت کنیم، ما به نام مقاومت در سراسر فلسطین به مردم خود می‌گوییم ناامید نشوید، ناراحت نباشید و به دشمن می‌گوییم صبر کن که زمان رو به پایان است و جهنم دروازه‌های خود را به سوی صهیونیست‌ها از نابلس باز خواهد کرد. عرین‌الاسود اضافه کرد: اینجا غزه است و خواهیم دید که چه کسی محاصره خواهد شد. برآورد‌ها در تل‌آویو احتمال درگیر شدن تل‌آویو در چند جبهه را پیش‌بینی می‌کنند. بنیامین نتانیاهو عصر دیروز بدون تشکیل کابینه امنیتی، با مقام‌های امنیتی ملاقات کرد. وی کوشید بین حمله وحشیانه دیروز صبح با تلاش‌های ایران برای تضعیف اسرائیل پیوند بزند: «ما هر کاری انجام می‌دهیم تا ایران نتواند جبهه‌های ترور را در اطراف ما ایجاد کند. ما با ابزار نظامی عمل می‌کنیم تا از ایجاد لبنان دوم توسط ایران در سوریه جلوگیری کنیم.» نتانیاهو گفته که ۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل به‌خاطر ایران است و تلاش می‌کند «یک کمپین چند جبهه‌ای» علیه اسرائیل بگشاید. او گفت: «من به ارتش اسرائیل و شاخه‌های امنیتی دستور دادم در صورت نیاز برای عملیات در چند جبهه‌ای آماده باشند.» تل‌آویو با پیش‌بینی رودررویی، از ساکنان شهرک‌های اطراف نوار غزه خواسته فوراً وارد پناهگاه‌ها شوند. شهردار عسقلان دستور بازگشایی پناهگاه‌ها را در سراسر شهر به دلیل اوضاع امنیتی در غزه صادر کرد. روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» نوشت: در شهر سدیروت، بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از ساکنان این شهر برای تخلیه آماده می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود از ترس تشدید تنش‌ها پس از حمله ارتش اسرائیل به نوار غزه، فردا به صورت سازماندهی شده شهر را ترک کنند. وب‌سایت «بحداری حریدیم» نزدیک به یهودیان افراطی ارتدوکس نوشت: در ساعات آتی لیست‌ها تهیه و با هتل‌ها برای زمان حرکت و آماده‌سازی اتوبوس‌ها هماهنگی می‌شود. یوآو گالانت از «وضعیت ویژه» در جبهه داخلی صحبت کرده و وب‌سایت وضعیت اضطراری اسرائیل دستورالعمل‌های ویژه‌ای را برای جبهه داخلی در مناطق ۴۰ کیلومتری نوار غزه منتشر کرد که از سه شنبه ساعت ۰۲:۳۰ شروع شده است. کانال ۱۳ اسرائیل گزارش کرد که نیروی هوایی ده‌ها جنگنده از نیرو‌های ذخیره را برای بسیج یگان‌های فرماندهی و اسکادران جنگنده‌ها فراخوانده است. همچنین رادیو اسرائیل اعلام کرد که نیرو‌های ارتش برای مقابله با درگیری‌های احتمالی چند روزه و شلیک موشک از نوار غزه در حالت آماده‌باش هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار