کد خبر: 1155856
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۱
شهرک‌نشینان شنبه‌شب در مناطق مختلف برای توقف کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو باز هم به خیابان آمدند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایران، تظاهرات هفتگی مخالفان نتانیاهو موسوم به شنبه‌های اعتراضی، این هفته در حالی با حضور ده‌ها هزار نفر وارد هجدهمین هفته خود شد که برخی نزدیکان به نخست‌وزیر پیش‌تر خبر داده بودند اصلاحات قضایی مرده است و دیگر نمی‌تواند انجام شود، با این حال مخالفان که این را یک فریب می‌دانند، با قوتی بیش از قبل خیابان‌ها را به اشغال خود درآوردند.

به گزارش یدیعوت آحارانوت، شهرک‌نشینان شنبه‌شب در مناطق مختلف برای توقف کودتای قضایی بنیامین نتانیاهو به خیابان آمدند. اعتراضات علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو برای بیش از سه ماه تداوم یافته و سرزمین‌های اشغالی را برای هجدهمین هفته متوالی به صحنه درگیری معارضان و حامیان کابینه تبدیل کرده است. از زمان اعلام این طرح، تاکنون تل‌آویو و سایر شهرک‌های اشغالی هر شنبه‌شب شاهد تجمعات صهیونیست‌های منتقد برنامه‌های کابینه نتانیاهو است و رهبران معارض نیز به برنامه‌های خود علیه نتانیاهو ادامه می‌دهند. این در حالی است که چند روز پیش ده‌ها هزار نفر از حامیان صهیونیست و تندروی کابینه «بنیامین نتانیاهو» به خیابان‌ها آمدند و از طرح جنجالی اصلاحات قضایی حمایت کردند.

وضعیت دوقطبی حاصل‌ شده از طرح اصلاحات قضایی، بر سرزمین‌های اشغالی حاکم است و حامیان نتانیاهو با آمدن به خیابان‌ها به دنبال آن هستند تا موازنه قدرت را به کابینه بحران‌زده او بازگردانند، در حالی که منتقدان و معارضان همچنان معتقدند این طرح نظارت قانونی بر فعالیت‌های کابینه را از بین خواهد برد.

کودتای قضایی نتانیاهو مُرد؟!

گویا اعتراضات گسترده مخالفان کودتای قضایی بی‌بی در هجده هفته متوالی کار خود را کرده است و برخی رسانه‌های صهیونیستی از مرگ اصلاحات قضایی نتانیاهو خبر می‌دهند. در محافل غیررسمی صهیونیستی عنوان شده، به نظر می‌رسد طرح اصلاح قوه قضائیه از سوی دولت بنیامین نتانیاهو مُرده است. شبکه «کان» رژیم‌صهیونیستی در گزارش جمعه‌شب خود به نقل از مسئولانی در ائتلاف حاکم بدون اینکه نام آنها را بگوید اعلام کرد حتی یاریو لوین، وزیر دادگستری رژیم‌صهیونیستی که طرح اصلاح دستگاه قضایی را تدوین کرده و یکی از مشتاقان این طرح است، در جلسات غیرعلنی می‌گوید دیگر نمی‌توان به تصویب آن پرداخت.

لوین استدلال می‌کند اگر مذاکراتی که در دفتر نخست‌وزیری بین نمایندگان اپوزیسیون و دولت انجام می‌شود به توافقی منجر نشود که مهم‌ترین موارد مندرج در طرح اصلاحات قضایی را بپذیرد، این طرح بی‌فایده است. لوین معتقد است اگر توافق با اپوزیسیون منجر به اطمینان از پذیرش موضع دولت در مورد تغییر معیارهای تعیین قضات دیوان‌عالی نشود، نباید به طرح اصلاحات قضایی پایبند بود.

این شبکه اعلام کرد این موضع‌گیری‌های لوین به این معنی نیست که وی آماده استعفا است چراکه هنوز وظایف زیادی دارد که می‌تواند آنها را داخل وزارتخانه انجام دهد. این شبکه، کوتاه آمدن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از طرح اصلاحات را به موج گسترده اعتراضات مردمی علیه این طرح و واکنش جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا نسبت داد که از دعوت نتانیاهو به کاخ سفید خودداری می‌کند.

شبکه «کان» اعلام کرد واکنش رسمی امریکا تأثیر بسیار زیادی روی تصمیم نتانیاهو در کنار گذاشتن این طرح داشت. عدم دعوت او به کاخ سفید با اینکه پنج ماه از روی کار آمدنش می‌گذرد، پیام روشنی داشت مبنی بر اینکه طرح اصلاح دستگاه قضایی باید بمیرد. از تبعات طرح اصلاح دستگاه قضایی که دامنگیر رژیم‌صهیونیستی شد، اعتراضات گسترده مردمی، وخامت اوضاع اقتصادی، کاهش ارزش پول این رژیم، خروج بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و افزایش فراخوان برای توقف خدمت سربازی است‌.

معترضان همچنان بی‌اعتماد

به‌رغم اعلام مرگ کودتای قضایی بی‌بی، اعتراضات کماکان با قوت ادامه دارد. شبکه صهیونیستی «کان» در گزارشی اعلام کرد: سازمان‌دهندگان تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی، به صحبت‌های مطرح شده درباره «مرگ اصلاحات قضایی» شک دارند و خواهان تداوم اعتراضات‌ هستند. شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داد: سازمان‌دهندگان تظاهرات علیه اصلاحات قضایی در سرزمین‌های اشغالی، با زیر سؤال بردن صحت اظهارات ائتلاف کابینه در خصوص «مرگ» این اصلاحات، خواهان اتخاذ موضع قاطع در مذاکراتی که این هفته با کابینه «بنیامین نتانیاهو» برگزار می‌شود، شدند.

طبق گزارش پایگاه خبری «العربی الجدید»، کان در گزارش شنبه ۶مه به نقل از سازمان‌دهندگان تظاهرات اعلام کرد: آنها از احزاب اپوزیسیون خواستند در صورت برگزاری نشستی در هفته جاری با کابینه، از گفت‌وگو با نمایندگان نتانیاهو خودداری کرده و نگذارند تلاش‌ها برای حل‌وفصل موارد بحث‌برانگیز طرح اصلاحات قضایی به سرانجام برسد.
این شبکه صهیونیستی در ادامه گزارش داد: سازمان‌دهندگان تظاهرات‌ها علیه نتانیاهو، گزارش‌ها مبنی بر «مرده بودن اصلاحات» را باور نمی‌کنند و نمی‌پذیرند که کابینه بنیامین نتانیاهو قصدش برای تداوم روند قانونگذاری آن را کنار گذاشته باشد. با وجود انتشار این گزارش‌ها، ساکنان سرزمین‌های اشغالی، شنبه برای هجدهمین هفته متوالی تظاهرات گسترده‌ای را در شهرهای مختلف فلسطین اشغالی علیه اقدامات و طرح قضایی نخست‌وزیر این رژیم برگزار کردند.
در ادامه این گزارش آمده است:«سازمان‌دهندگان تظاهرات هشدار داده‌اند که اظهارات نمایندگان کابینه در مورد «قبر اصلاحات قضایی» با هدف بهبود وضعیت و کاستن از اعتراضات است تا ائتلاف حاکم بتواند لایحه بودجه را تصویب کرده و سپس دوباره تصویب اصلاحات را از سر بگیرد.»

در راستای بی‌اعتمادی صهیونیست‌ها به ادعاهای بی‌بی، اخباری در خصوص طرح‌های به مراتب خطرناک‌تر از کودتای قضایی مطرح است. چنانکه روزنامه عبری‌زبان هاآرتص نوشت: در حالی که طرح‌های کابینه بنیامین نتانیاهو برای کاهش گسترده اختیارات مسئولان دادگاه عالی، صدها هزار شهروند صهیونیست را به خیابان‌ها کشانده است، برخی شهرک‌نشینان دیگر درباره خطر بزرگ‌تری هشدار می‌دهند و آن اقدامات کابینه نتانیاهو برای تعریف دوباره «یهودیت» است.

در گزارش این روزنامه عبری آمده است: تلاش‌های فعلی کابینه بشدت تندروی نتانیاهو برای تقویت و گسترش قانون مهاجرت به اراضی اشغالی، کار و مهاجرت را برای بسیاری از یهودیان روس‌زبان دشوار خواهد کرد، چراکه کابینه افراطی بی‌بی به طور مشخص خواستار لغو اصلاحیه ۱۹۷۰ هستند که به فردی که دارای دست‌کم یک جد یهودی است اجازه می‌دهد تابعیت رژیم‌صهیونیستی را دریافت کند. برخی از ناظران، این طرح را در راستای ورود جریان افراطی دین یهودی به اراضی اشغالی تعبیر کرده‌اند تا وزن جریان‌های رادیکال صهیونیست ارتقا پیدا کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار