کد خبر: 1152728
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۱

نشریـه «بیـزینس استانـدارد» در گـزارشی اعلام کرد که هـند و بنگلادش تـوافق کـرده‌اند از دلار امـریکا در تجارت دوجـانبه خـود دور شونـد.
به گزارش تسنیم به نقل از راشاتودی، نشریه «بیزینس استاندارد» در گزارشی اعلام کرد هند و بنگلادش توافق کرده‌اند از دلار امریکا در تجارت دوجانبه خود دور شوند.
بر اساس گزارش این نشریه که در بنگلادش مستقر است، این دو کشور به توافقی دست یافتند که بر اساس آن، بخشی از مبادلات تجاری دوجانبه را با ارز‌های داخلی خود، یعنی روپیه و تاکا انجام می‌دهند. دهلی‌نو و داکا ماه‌هاست درباره این اقدام بحث و تبادل نظر می‌کنند. این نشریه همچنین تأکید کرد که البته هند و بنگلادش قصد ندارند دلار را به طور کامل از تجارت خود حذف کنند. پیش‌بینی می‌شود صادرات بنگلادش به هند که در سال ۲۰۲۲ حدود ۲‌میلیارد دلار بود، به طور کامل به روپیه و تاکا تبدیل شود، در حالی که ۲‌میلیارد دلار (از حدود ۶۹/۱۳ میلیارد دلار صادرات هند به بنگلادش در سال مالی قبل) به روپیه پرداخت شود. به گفته این خبرگزاری، مابقی به دلار پرداخت خواهد شد.
به منظور تسهیل این تراکنش‌ها، دو بانک بنگلادشی، یعنی بانک سونالی و بانک شرقی در دو بانک هندی یعنی بانک دولتی هند (SBI) و بانک آی‌سی‌آی‌سی‌آی ICICI و بالعکس حساب باز خواهند کرد.
افضل کریم، مدیرعامل بانک سونالی به این نشریه گفت که بانک‌های بیشتری از هر دو کشور نیز به تدریج به این روند اضافه خواهند شد. وی خاطرنشان کرد که حرکت به سمت استفاده از ارز‌های داخلی در تجارت دوجانبه به کشور‌ها کمک می‌کند تا فشار بر دارایی‌های خود به دلار امریکا را کاهش دهند. به گفته عبدالمطلوب احمد، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت بنگلادش- هند که در این گزارش به او اشاره شد، هنوز برخی مسائل در رویه حذف دلار و استفاده از ارز‌های داخلی در تجارت دوجانبه وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: کسب‌وکار‌ها مدتی است از بانک‌های مرکزی دو کشور می‌خواهند اجازه تغییر ارز‌ها را بدهند و از این تصمیم استقبال می‌کنند. وی گفت: مراحل رویه‌ای در حال انجام است، با این حال، ممکن است چند ماه طول بکشد تا (معاملات) به تاکا و روپیه شروع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار