کد خبر: 1150635
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: عرضه نظام‌مند بنزین نیازمند استفاده مردم از کارت سوخت شخصی است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، علی‌اکبر نژادعلی گفت: از ابتدای فرودین‌ماه تا ۱۹ فروردین‌ماه، به‌طور میانگین ۱۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در سراسر کشور مصرف شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه پارسال (یکم تا نوزدهم فروردین‌ماه ۱۴۰۱) با ثبت میانگین مصرف روزانه ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین، ۹ درصد افزایش مصرف را نشان می‌دهد.

وی افزود: روز شنبه (نوزدهم فروردین‌ماه) نزدیک به ۱۰۸ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بنزین در کشور توزیع شده که با توجه به ذخیره‌سازی‌های مناسب انبار‌های نفت قابل تأمین است و تولیدات پالایشی نیز مقدار مصرف را هم‌پوشانی می‌کند، اما با وجود هم‌ترازی بین تولید و مصرف، این مقدار مصرف قابل تأمل و نیازمند این است که با توجه به افزایش بی‌رویه مصرف، مردم همراهی بیشتری در صرفه جویی و مدیریت مصرف داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین افتخارات صنعت نفت این بود که با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم، اما تولید هر روزه خودرو‌های نو، افزایش سن خودرو‌های موجود و خارج نشدن خودرو‌های فرسوده از تردد جاده‌ای، سبب افزایش بی‌رویه مصرف سوخت شده است.

نژادعلی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های گسترده برای توزیع مطلوب سوخت در ایام نوروز امسال گفت: از ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۱ با تشکیل ستادی ویژه، اقدام‌هایی نظیر ظرفیت‌سازی مناسب انبار‌های نفت، اعزام گروه‌های مختلف نظارتی و پایشی به جایگاه‌های سوخت و انجام آموزش‌های لازم برای رفع چالش‌ها، پایش موجودی مناطق و اطلاع‌رسانی به مناطق برای تأمین و ارسال به‌موقع سوخت به مجاری عرضه صورت پذیرفت که خوشبختانه هیچ جایگاهی در این ایام با کمبود سوخت روبه‌رو نبود.

وی با اشاره به ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف سوخت در تاریخ توزیع فرآورده کشور در روز ۲۹ اسفندماه با ثبت عدد ۱۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر بیان کرد: توزیع بنزین در روز ۲۹ اسفندماه سال ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰) افزایش ۲۷ درصدی نشان می‌دهد.

نوروز امسال مصرف بنزین در برخی از شهرستان‌ها بیش از یک میلیون لیتر رشد یافت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه در بعضی از شهرستان‌ها، مصرف روزانه بنزین کشور بیش از پیش‌بینی‌های انجام شده رشد داشت، گفت: مصرف بنزین نوروزی، در بعضی از استان‌ها برای نمونه در استان فارس، نسبت به مقدار مصرف در حالت عادی، در ایام نوروز تا دو برابر افزایش داشت و در برخی از روز‌ها تا ۱۰ میلیون لیتر در روز هم رسیده بود.

نژادعلی با اشاره به اینکه از نظر حجم توزیع مناطق تهران، اصفهان، مشهد و کلانشهر‌ها رکورددار هستند، افزود: رشد دائمی مقدار مصرف با توجه به افزایش روزافزون خودرو‌ها و افزایش عمر خودرو‌ها و نزدیک شدن به ایام تابستان پیش رو نیازمند مدیریت ویژه است.

لزوم استفاده از کارت سوخت شخصی به‌منظور بهبود نظام توزیع

وی با اشاره به ملزم شدن وزارت نفت جهت ساماندهی کارت‌های آزاد جایگاه‌داران تا پایان نیمه نخست امسال در قانون بودجه ۱۴۰۲ گفت: با جمع‌آوری کارت‌های سوخت آزاد جایگاه‌داران، تغییری در مقدار سهمیه و روند عرضه بنزین به مردم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه به همان مقداری که افراد با استفاده از کارت سوخت آزاد، سوختگیری می‌کردند، می‌توانند از طریق کارت سوخت شخصی خود سوختگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تأکید بر اینکه تمامی درخواست‌های صدور کارت سوخت المثنی مربوط به پارسال تحویل و بررسی درخواست‌های تازه نیز روزآمد شده است، گفت: لازم است هموطنان عزیز به‌منظور بهبود نظام توزیع سوخت در کشور، برای سوختگیری در جایگاه‌های عرضه سوخت، تنها از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

نژادعلی با تأکید بر لزوم مراقبت از کارت هوشمند سوخت شخصی با توجه به هزینه‌های تولید و صدور کارت‌ها و واردات تراشه مربوط به این کارت‌ها گفت: سهمیه قیمت اول و دوم (آزاد) به مقدار کافی در کارت‌های سوخت شخصی ماهانه شارژ می‌شود و امیدواریم فرهنگ استفاده از کارت سوخت شخصی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر بهینه‌سازی فرآیند‌های عرضه، به جمع‌آوری اطلاعات دقیق از مقدار نیاز روزانه و ماهانه هموطنان و رقم مصرف گروه‌های متفاوت خودرو منجر می‌شود و از این طریق مدیریت توزیع و تحویل سوخت تسهیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: کارت سوخت اضطراری همچنان در جایگاه‌ها موجود خواهد بود و در صورتی که سهمیه نخست و دوم فردی در موارد استثنا پایان یافته باشد، یا مالک در مواردی کارت خود را فراموش کرده باشد، می‌تواند از کارت هوشمند سوخت اضطراری استفاده کند، اما این موضوع ضروری است که همه مردم به سمت استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی حرکت کنند.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار