کد خبر: 1148287
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
رییس کنفدراسیون صادرات:
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم در حوزه صادرات غیرنفتی در سال گذشته جلوتر از برنامه اعلام شده خود حرکت کرد، گفت: عضویت رسمی ایران در پیمان شانگ‌های و توافقات صورت گرفته با کشور‌های همسایه باعث رشد صادرات شده و با اجرایی شدن تمام این توافقات روند صادرات افزایشی خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، محمد لاهوتی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ یکی از سخت‌ترین سال‌ها برای فعالان اقتصادی بود، اظهار داشت: در این سال محدودیت‌های تجاری با کشور‌هایی مانند عراق به دلیل حضور آمریکایی‌ها و تنگ‌تر کردن حلقه تحریم به اوج رسید.

وی با بیان اینکه با برخی اتفاقات دیگر در کشور شرایط تجاری سخت‌تر و پیچیده‌تر شد، خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۱ را ازنظر تجاری و اقتصادی می‌توان با سال ۱۳۹۷ که زمان خروج دونالد ترامپ از توافق برجام بود، مقایسه کرد و در یک سطح قرار داد.

رشد حدود ۱۲ درصدی صادرات در سال گذشته

رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه آمار‌های ۱۱ ماهه سال گذشته حکایت از رشد حدود ۱۲ درصدی صادرات دارد، اظهار داشت: حجم تجارت خارجی کشور در این مدت از ۴۸ میلیارد دلار عبور کرده است که تا پایان سال ۱۴۰۱ از ۵۰ میلیارد گذر کرده است.

لاهوتی تصریح کرد: دولت سیزدهم در موضوع صادرات در سال ۱۴۰۱ برخلاف تمام مشکلات موجود، جلوتر از برنامه اعلام شده خود حرکت کرد، البته بخشی از این رشد به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه تولید در جهان بود که با توجه به اینکه ایران صادرکننده مواد خام است، سود بیشتری را به کشور وارد کرد و در نیمه دوم سال این روند معکوس و تا حدودی کاهشی شد.

وی تاکید کرد: در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ با توجه به ثباتی که در کشور وجود داشت، دولت توانست تسهیلاتی را مانند کمیته اقدام ارزی فراهم کند که اثرات مثبتی از خود به‌جای گذاشت؛ اما با ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط مجلس و تغییر مسئولیت‌ها از وزارت صمت به بانک مرکزی، وقفه‌ای در روند کمیته ایجاد شد و همین امر، تاثیر منفی بر صادرات گذاشت.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ موضوعات داخلی و تحریم‌های بین‌المللی موجب افزایش هیجانی نرخ ارز شد و این روند، شرایط را برای برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی با مشکل مواجه کرد؛ این در حالی است که معمولاً با رشد نرخ ارز انتظار می‌رود صادرات کالا نیز روند صعودی داشته باشد، اما شاهد کاهش رشد صادرات بودیم که می‌توان این امر را به سخت‌تر شدن شرایط تحریمی و برخی سیاست‌ها مرتبط دانست.

رشد چشمگیری تجارت با همسایگان

لاهوتی با بیان اینکه توسعه تجارت با همسایگان در دولت سیزدهم در اولویت اقتصادی قرار داشته است، تاکید کرد: پیمان شانگ‌های و توافقات صورت گرفته با کشور‌های همسایه رشد صادراتی چشمگیری را نسبت به سال‌های قبل رقم زده است و در صورت اجرایی شدن تمام مفاد این توافقات می‌توان صادرات را افزایشی پیش‌بینی کرد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تجارت با همسایگان بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: با این وجود نباید از تجارت با کشور‌های دورتر و مقاصد دیگری که به طور سنتی با آن‌ها تجارت داشتیم، غافل شویم و نکته مهم این است که باید کماکان به دنبال افزایش بازار باشیم به این معنا در کنار حفظ بازار‌های گذشته، افزایش بازار‌های جدید با اولویت همسایگان می‌تواند روابط اقتصادی کشور را ارتقا ببخشد.

تجارت با آفریقا در دستور کار است

این فعال اقتصادی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای گسترش تجارت ایران با آفریقا، خاطرنشان کرد: تجارت با این قاره در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است و بر همین اساس در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد صادرات بودیم که با توجه به حجم اندک روابط اقتصادی در گذشته، این افزایش با وجود افزایش قابل توجه درصدی قابل توجه، اما از نظر ارزی عدد بزرگی نیست که با فراهم شدن شرایط فرصت برای افزایش تبادلات وجود دارد.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص افزایش صادرات کالا‌های فناورانه در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: آمار گمرک نشان می‌دهد که همچنان سبد صادراتی کشور کالا‌هایی با ارزش افزوده پایین بوده و کمتر کالا‌هایی با ارزش افزوده بالا صادر شده است.

لاهوتی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار گمرک میانگین کالا‌های صادراتی ایران در ۱۱ ماهه در هر تن با وجود افزایش قیمت‌های جهانی به ۴۰۰ دلار رسیده در صورتی که واردات مواد اولیه برای کارخانجات و تولید به یک هزار و ۳۰۰ دلار در هر تن رسیده است.

به گفته وی، این آمار نشان می‌دهد همچنان در صادرات کالا‌ها با ارزش افزوده بالا با مشکل مواجه هستیم، البته اقدامات و فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که باید از آن‌ها حمایت کرده و فعالان این بخش را تشویق و بستر‌های لازم را فراهم کنیم تا در میان‌مدت بتوانیم انتظار رشد کالا‌های فناورانه به صورت قابل توجه و چشمگیر در سبد صادراتی باشیم.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در خصوص تجارت در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: اگر شاهد اتفاقاتی مانند توسعه روابط با عربستان یا توافقات هسته‌ای باشیم، روند رشد صادراتی را بیشتر خواهد کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار