کد خبر: 1135693
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۸
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در اختتامیه جشنواره شعر فجر از اهتمام ویژه رئیس جمهور به حوزه شعر و جایگاه ویژه برای آن خبر داد.

اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر دقایقی پیش با حضور مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد و جمی از شاعران و اهالی فرهنگ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد.

علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم در سخنانی گفت: جشنواره هفدهم اتفاقات مختلفی را با سرعت پشت سر گذاشت تا به امشب رسید، بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ اثر از ۸۸۵ ناشر به دبیرخانه جشنواره رسید و در گروه‌های مختلف دسته بندی شد، تا مورد ارزیابی داوران قرار بگیرد.

وی ادامه داد: اتفاقی که در این دوره رخ داد، این بود که ما شاهد رشد ۲۰ درصدی آثار رسیده به دبیرخانه بودیم و این کا ر را برای داوران سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کرد، به لطف خدا و همتی که صورت گرفت، نتایج خوب و قابل دفاعی را شاهد بودیم.

رمضانی تصریح کرد: ۱۵ نامزد از ۱۱ ناشر به مرحله نهایی رسیدند، در میان این ۱۵ نامزد ۵ نفر از بانوان گرامی هستند. اتفاق دیگری که در این دوره از جشنواره رخ داد، حضور مهمانانی از خارج از ایران در جشنواره است، این مهمانان از کشور‌های مختلف فارسی زبان از جمله ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان، سوریه، لبنان، آذربایجان و افغانستان هستند.

رمضانی: بنای جشنواره شعر فجر پوشش فارسی زبانان در تمام دنیاست

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران بنای جشنواره شعر فجر را پوشش فارسی زبانان در تمام دنیا دانست گفت: بنای جشنواره پوشش همه فارسی زبانان کشور‌های مختلف است که به این زبان شیرین در حال شعر گفتن و بیان کردن روحیات، فکر و احساسات خود و ملت‌ها هستند. از تمامی کشور‌های حوزه تمدنی فارسی زبان ما امسال مهمان داریم.

وی افزود: در این دوره که همزمان با چهل وچهارمین فجر شکوهمند انقلاب اسلامی است، ما در ۷ نقطه از ایران اسلامی محافل ادبی را برگزار کردیم، مشهد مقدس، لرستان، شیراز، قم، تهران و جزیره بوموسی که شاعران بین‌المللی اشعار خود را بری خلیج فارس خواندند.

مشارکت ۱۰۰ شاعر در برگزاری جشنواره هفدهم شعر فجر

رمضانی با بیان این مطلب که ۱۰۰ شاعر در هفدهمین دوره جشنواره شعر فجر درگیر آن بودند، گفت: تلاش شد مجموعه شعرای کشور درگیر این رویداد شوند خانه کتاب از تابستان محافل «به آیین آسمان» را در شهر‌های مختلف برقرار کرده بود و در این جشنواره هم این ۷ محفل را به صورت حداکثری با مشارکت شعری مختلف در استان‌ها برگزار شد.

وی در ادامه به دوره آموزشی «کلک خیال» اشاه کرد و افزود: بیش از ۹۰ نفر از ادب جویان سراسر کشور در این دوره آموزشی گردهم آمده‌اند تا با بهره‌مندی از آموزش ۱۳ نفر از اساتید این دوره را به پایان برسانند.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز در این مراسم در سخنانی گفت: تعریف از رویداد‌ها در وزارت ارشاد در دوره جدید فقط برگزاری یک مراسم نیست، بلکه مجموعه‌ای از رویداد‌ها وبرنامه‌ها است.

وی ادامه داد: شعر دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در انقلاب اسلامی است در دولت جدید و وزارت ارشاد رویکرد و توجه جدی به مقوله شعر در اولویت است.

احمدوند با اشاره به اهتمام ویژه رئیس جمهور به حوزه شعر گفت: توجه ویژه رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این است که شعر در جایگاه ممتازی قرار گیرد؛ جایگاه شعر در انقلاب اسلامی نیز ممتاز است. تدابیری هم برای این موضوع اتخاد شده است که برخی از آن‌ها در این جلسه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

چیزی قدرتمند از کلام امام در پیشبرد و پیروزی انقلاب موثر نبود‌

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به باور من سربازان حضرت روح الله کلمات بودند، خداوند خمینی را با کلمه نصرت کرد، بروز نصرت در انقلاب اسلامی کلمه و کلام بود، چیزی قدرتمند از کلام امام در پیشبرد و به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی موثر نبود، تعبیر حقیر این است که نصرت الهی از مجرای کلمات بر ملت ایران بارید و این موجب شد که کلام نافذ و موثر حضرت امام (ره) ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: امروز که انقلاب اسلامی مثل هر روز ندای «هل من ناصر ینصرنی» را دارد، توقع می‌رود که کلامات یاری بخش انقلاب اسلامی باشند، اهمیت شاعران در اینجا مشخص و معلوم است، امیدوارم که شعر در جایگاه اصلی و در نقش تبیین‌کننده بر تارک فرهنگ بدرخشد.

گرایش بیشتر شاعران به قالب‌های نو

رضا اسماعیلی دبیر علمی جشنواره نیز در بخشی از مراسم به قرائت بیانیه هیئت داوران این دوره جشنواره پرداخت. در بخشی از بیانیه آمده بود: در یک ارزیابی کلی سطح کمی آثار ارسالی از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است، ضمن اینکه بخش نقد و پژوهش جهشی قابل توجه داشته است. همچنین بررسی آثار منتشر شده در سال ۱۴۰۰ حکایت از گرایش بیشتر شاعران هم روزگار ما به خصوص نسل شاعران جوان به قالب‌های نو دارد، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های متناوب فرمی، ساختاری و زبانی به خصوص در قالب‌های نو قابل تامل و بررسی است. البته در پاره‌ای از آثار ضعف و تزلزل ساختاری و موسیقیایی مشهود است که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات نقد از پیشروی این آسیب جلوگیری کرد.

تلاش برای دریافت‌های نو و متفکرانه از جهان در شعر سنتی

اسماعیلی در قرائت بخش دیگری از این بیانیه گفت: در حوزه شعر سنتی تلاش برای مضمون‌یابی‌های جدید و دریافت‌های نو و متفکرانه از جهان هستی قابل ستایش است، هر چند لحن و لهجه اشعار همچنان توصیفی باقی مانده است. شعر کودک و نوجوان از نظر کمی وضعیت چندان مطلوبی ندارد و نیازمند توجه جدی است، فقدان هویت فردی در آثار برخی شاعران کودک و نوجوان و مشابهت‌های زبانی و مضمونی آسیب دیگری است که باید توسط پژوهشگران دغدغه‌مند این حوزه مورد واکاوی قرار گیرد، بخش شعر محاوره و ترانه داستان دیگری دارد، امسال در این بخش با آثار بدیع و متفاوتی روبرو نبودیم، فقر موسیقیایی، همسطحی زبان و... از جمله آسیب‌ها بود، برای رفع این نقیصه باید چاره‌اندیشی کرد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار