کد خبر: 1135287
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۱
«اقتصاد پهلوی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی احمد کشاورز به مناسبت دهه فجر روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

احمد کشاورز درباره این مستند گفت: «اقتصاد پهلوی» روایتی از فعالیت‌های اقتصادی پهلوی اول و دوم است که در ۱۰ قسمت حدود ۶۰ دقیقه‌ای در شبکه مستند تولید شده است.

وی افزود: این مجموعه سراغ یکی از پراهمیت‌ترین شاخص‌های زندگی در دوره پهلوی رفته و سعی دارد بینندگانش را با شرایط زندگی مردم، عدالت در گستردگی امکانات، برنامه‌های توسعه و عمرانی، بحث کشاورزی، جمعیت شناختی و ... در عصر پهلوی آشنا کند.

کشاورز گفت: این مجموعه آرشیوی از لحاظ پژوهش و استفاده از منابع آرشیوی کم نظیر است، پژوهش ما ۶ ماه زمان برد، حدود ۸۰ کتاب درباره این موضوع مطالعه کردیم، آرشیو امنیت ملی بریتانیا و آرشیو امنیت ملی ایالت متحده، آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز اسناد وزارت اقتصاد و دارایی هم از دیگر منابع مورد استناد این مستند هستند. یکی دیگر از منابع پژوهشی جدی ما پروژه تاریخ شفاهی هاروارد شامل مصاحبه‌های صوتی با بازماندگان پهلوی دوم است و از کتاب خاطرات بسیاری که سکاندار اقتصادی ایران در عصر پهلوی هم استفاده کردیم.

این کارگردان افزود: در این مجموعه مستند فقط به عملکرد ضعیف اقتصادی در این دوران اشاره نشده است، بلکه اتفاقات مهم و خوب پهلوی در حوزه اقتصاد را هم مورد بررسی و واکاوی قرار دادیم و پر بیراه نیست اگر ادعا کنیم «اقتصاد پهلوی» جانب انصاف را رعایت کرده است.

کشاورز گفت: ژانر مستند تمام آرشیوی است، اما تولیدش با وسواس و حساسیت فراوان انجام شده، متن ۴ بار اصلاح و بازنویسی شده و تدوین کار به همت مدیر تدوین مجموعه مستند چند بار انجام شده است تا نتیجه مطلوب‌تری بگیریم. این حساسیت در تمام مراحل تولید مورد توجه بوده و در این مجموعه گوینده گم نام خوش صدایی هم معرفی می‌شود.

به گفته این کارگردان «اقتصاد پهلوی» به مناسبت دهه فجر در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته و ۱۲ تا ۲۲ بهمن از ساعت ۲۰ روی آنتن شبکه مستند می‌رود. تکرار این مجموعه روز بعد ساعت ۱۰ خواهد بود.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار