کد خبر: 1133849
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
علیرضا مختارپور در مراسم تجلیل از نویسنده کتاب
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی متن کتاب «اینجا سوریه است» را متنی زنده، شوق‌آفرین و سرشار از حیات، پویایی و تحرک دانست و در عین حال آن را سند صریحی از اینکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی توانسته است ارزش‌ها و رفتار‌ها و عملکرد خودش را در جوامع مختلف صادر کند، خواند.
سیدمرتضی ذاکر

به گزارش جوان به نقل از روابط‌عمومی مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، آیین تجلیل از زهره یزدان‌پناه قره‌تپه، نویسنده کتاب «اینجا سوریه است؛ صدای زنان راوی جنگ» با حضور جمعی از خانواده شهدای مدافع حرم، مسئولان فرهنگی و فعالان حوزه نشر در سالن اجتماعات مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد.
در این نشست علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ویژگی‌های بارز آثار زهره یزدان‌پناه عنوان کرد: کسانی که با آثار منتشر شده ایشان آشنا هستند، همین سبک کار تحقیقاتی و نگارشی ایشان را در آثار قبلی این نویسنده هم دیده‌اند.
وی گفت: قلم خانم یزدان‌پناه، قلم دقت در جزئیات و فاصله‌گذاری خاص با کتب مشابهی است که با سبک ادبی نوشته شده‌اند. مختارپور افزود: در واقع کتاب ایشان مانند یک کتاب تصویری است، اما به جای قطعات تصویری شما با قلم سروکار دارید و کلمات هر کدام‌شان قاب تصویری هستند که خواننده با این متن، صحنه‌ای را می‌بینید.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تهذیب متن را از دیگر ویژگی‌های این اثر برشمرد و تأکید کرد: هیچ نشانی از حواشی و زوائد در کتاب نیست، به طوری که گویی کلمات مانند قطعات نگینی که در جواهر کار گذاشته می‌شود در جای خودش قرار دارد، لذا امکان خلاصه شدن کتاب وجود ندارد. مختارپور افزود: ما کتاب‌هایی با موضوع دفاع مقدس داریم که ۸۰۰ صفحه هستند، اما با یک نگاه می‌توان ۳۰۰ صفحه آن را حذف کرد و همان پیام را رساند، ولی این کتاب را نمی‌شود خلاصه یا مطالبی از آن را حذف کرد.
وی ادامه داد: مطالب در کتاب به قدری مختصر و مستند آمده که اگر چیزی را برداریم، بخشی از واقعیت را برداشته‌ایم و این همان مهارت ویژه نویسنده بوده که اطلاعات فراوان و مفید را بدون زوائد زیاد در کتاب آورده است.
مختارپورقهرودی در ادامه اظهار کرد: نویسنده کتاب از توانمندی و هنرمندی ویژه‌ای برخوردار است. کتاب از سویی تصویرگری جنایت و توحش یک گروه و از طرفی مظلومیت و معصومیت گروه دیگر را روایت می‌کند، پس ذاتاً چنین کتابی باید بسیار تلخ و خواندنش سنگین باشد، اما متن این کتاب سرشار از شور زندگی کودکان، نوجوانان، دختران و زنان در صحنه رویارویی توحش، معصومیت و مظلومیت است. متن کتاب، متنی زنده، شوق‌آفرین و سرشار از حیات، پویایی و تحرک است.
او با تأکید بر نگاه انسان‌مدارانه و مبتنی بر ارزش‌های انسانی در این کتاب گفت: «اینجا سوریه است»، سند صریحی است از اینکه نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی توانسته ارزش‌ها، رفتار‌ها و عملکرد خودش را در جوامع مختلف صادر کند.
مختارپورقهرودی «متن روان» را از دیگر ویژگی‌های کتاب «اینجا سوریه است» خواند و تأکید کرد: این کتاب خوش‌خوان، جذاب و دقیق در ثبت مناطق و اشخاص با پاورقی کوتاه، مفید و مستند است. وی این کتاب را یک کارگاه آموزشی برای کسانی دانست که می‌خواهند مستندنویسی و روایتگری کنند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان گفت: کتاب «اینجا سوریه است» در ۲۲ فصل نمایانگر تلاش زیاد نویسنده در تولید اثری ارزشمند و درخشان از گزارشگری و روایتگری وقایع جبهه مقاومت است و باید خوشحال بود که این افتخار در خلق چنین اثری نصیب یک بانوی مجاهد شده و امیدوارم در آینده ارزش‌ها و تلاش‌های ایشان در مورد این کتاب بیشتر نمایان شود و مردم بیش از پیش با این اثر آشنا شوند و از آن استفاده کنند.
تصویرگری مجاهدت زنان در جبهه مقاومت
علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: کتاب «اینجا سوریه است»، جبهه مقاومت و خصوصاً نقش زنان در مسئله کلان مقاومت را روایت می‌کند و آن چیزی را که تکمیل‌کننده نقش عمومی جبهه مقاومت و مردم مقاوم در ملت‌های مختلف است به تصویر می‌کشد.
وی افزود: آن چیزی که در جنگ‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد نقش مردان است، اما به تعبیر رهبر در این عرصه اگر زنان نقش مؤثرتری از مردان نداشته باشند، قطعاً نقش برابری با آن‌ها دارند.
مدیرعامل خانه کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: خانم یزدان‌پناه اثر خود را در سوریه روایت کرد. کار مجاهدانه‌ای با حضور مستمر در آن منطقه که شاید برای برخی نویسندگان مرد هم این میزان وقت‌گذاری متصور نشود، اما او این کار را انجام داد.
رمضانی افزود: از تلاش انتشارات «راه یار» که خط مهمی را در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و پیشرفت کشور آغاز کرده، تقدیر می‌کنیم و ما نیز موظفیم در خانه کتاب و همچنین رسانه‌ها در معرفی این آثار ارزشمند گام برداریم.
مجاهدت خانواده شهدا کمتر از شهدا نیست
زهره یزدان‌پناه، نویسنده کتاب «اینجا سوریه است» در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از خانواده شهدای مدافع حرم اظهار کرد: مجاهدت همسران و مادران شهدا کمتر دیده شده و مجاهدت آنان قطعاً کپی برابر اصل مزد مجاهدان و شهداست.
وی گفت: لطف خدا و عنایت ویژه شهدا و به‌ویژه شهید حججی بود که به برکت خون ایشان این مسیر باز شد. این کتاب، حاصل یک کار تیمی است که نویسنده جلوی صحنه است.
نویسنده کتاب «اینجا سوریه است» در پایان با اشاره به سختی‌های زیاد در به ثمر رسیدن این کتاب و بیماری جسمی‌اش گفت: بعضی اوقات این درد‌ها را بیان نمی‌کردم که مبادا برای دیگران و کسانی که راه را برای حضورم در سوریه باز کرده بودند، بهانه‌ای باشد که نگران شوند و زمینه برگشتم به کشور را فراهم کنند.
در پایان این مراسم، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) ضمن اعلام تحسین و تقدیر رهبر معظم انقلاب اسلامی از نگارش کتاب ارزشمند «اینجا سوریه است»، یک جلد قرآن امضا شده از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به همراه هدیه ویژه ایشان از سوی خانواده شهدای مدافع حرم و مسئولان فرهنگی حاضر در این نشست به خانم زهره یزدان‌پناه اهدا کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار