کد خبر: 1131904
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
براساس مصوبه شورای اقتصاد تعداد ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس، ۳۰ هزار دستگاه مینی‌بوس، ۱۶۰ هزار تاکسی ون و سدان و ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیلکت فرسوده، از رده خارج می‌شود.
شورای اقتصاد به تازگی پیشنهادات وزارت کشور و وزارت نفت را برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خروج خودروهای فرسوده به تصویب رسانده است. براساس این مصوبه دولت برای تحقق اهداف این مصوبه بالغ بر 4 میلیارد و 66 میلیون دلار هزینه خواهد کرد.

براساس مصوبه شورای اقتصاد، 16 هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده از رده خارج و 2 هزار اتوبوس برقی، 4 هزار اتوبوس پایه گازسوز و 10 هزار اتوبوس شهری دیزلی جدید جایگزین آن خواهد شد. 

همچنین 160 هزار دستگاه تاکسی فرسوده از رده خارج و 10 هزار دستگاه تاکسی سدان برقی، 120 هزار دستگاه تاکسی سدان پایه گازسوز، 15 هزار دستگاه ون پایه گازسوز، 5 هزار دستگاه ون بنزینی، 5 هزار تسگاه ون بنزینی (اسقاط یک دستگاه سدان و یک دستگان ون ) جایگزین می‌شود.

ضمن اینکه 120 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج و به جای آن 120 هزار موتورسیکلت برقی به صاحبان موتورسیکلت عرضه خواهد شد، 30 هزار مینی‌بوس فرسوده هم در این طرح از رده خارج و 30 هزار مینی بوس دیزلی جایگزین می‌شود.

علاوه بر این، 20 هزار دوچرخه یا اسکوتر برقی با کاربری اشتراکی عرضه می‌شود.

متن کامل مصوبه شورای اقتصاد به شرح زیر است:

شورای اقتصاد در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۳ درخواست مشترک وزارت کشور و وزارت نفت نامه شماره ۲۱۱۹۷۴ مورخ (۱۴۰۰/۱۲/۱۱ در خصوص اخذ مجوز طرح حمل و نقل درون شهری عمومی و پاک را به استناد ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن بررسی و با رعایت سایر قوانین و مقررات به شرح متن ذیل تصویب کرد:

۱- هدف و مشخصات طرح:

۱-۱- هدف از اجرای طرح کاهش مصرف سوخت (نفت، گاز، بنزین) از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری اتوبوس مینی بوس و تاکسی فرسوده و جایگزینی با ناوگان برقی پایه گازسوز (سی ان جی و ال ان جی) و گازوئیل‌سوز (مطابق مفاد قانون هوای پاک)، توسعه بکارگیری شیوه‌های حمل و نقل اشتراکی دوست‌دار محیط زیست ازجمله موتورسیکلت برقی و دوچرخه اسکوتر و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست و بهبود کیفیت هوای شهرهای کشور به‌ویژه کلانشهرها می‌باشد.

۲-۱- در این طرح جایگزینی ۱۶ هزار دستگاه اتوبوس شهری دیزلی فرسوده با اتوبوس‌های شهری پایه گازسوز (سی ان جی و ال ان جی)، برقی و گازوئیل سوز جایگزینی ۳۰ هزار دستگاه مینی بوس درون شهری فرسوده جایگزینی ۱۶۰ هزار دستگاه تاکسی( ون و سدان) فرسوده با تاکسی و ون پایه گازسوز و برقی و ۱۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت کار فرسوده (با اولویت کاربراتوری) با موتورسیکلت برقی و توسعه ۲۰ هزار دستگاه دوچرخه اسکوتر (با کاربری اشتراکی) مدنظر است.

۲- سرمایه گذاران و متقاضیان طرح

۱-۲- سرمایه گذاران عامل صرفه جویی طرح شامل اشخاص حقوقی از جمله بانک ها موسسات مالی و اعتباری شرکتهای خودرو ساز شرکتهای دولتی و سازمانها نهادها و موسسات عمومی و غیر دولتی هستند که اگر اقدام به نوسازی توسعه ناوگان اشاره شده در بند (۱-۲) نمایند از تسهیلات یارانه صرفه جویی سوخت مطابق جدول شماره (۱) پیوست بهره مند می گردند.

۲-۲- متقاضی طرح از طرف وزارت کشور سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور است. :تبصره: رعایت مواد (۴) و (۵) آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بر عهده متقاضی است.

۳-۲- قراردادهای موضوع این مصوبه بین ،متقاضی سرمایه گذاران عامل صرفه جویی شهرداری ها و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت منعقد می شود.

۴-۲- متقاضی به عنوان تنظیم گر رگولاتور طرح مسئولیت اولویت بندی نیازمندی های شهرداری ها تأیید دادههای دریافتی از شهرداریها و ارسال دادهها به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت را بر عهده دارد. ۵-۲ شرکت بهینه سازی مصرف سوخت از طرف وزارت نفت مسئولیت صحه گذاری و صدور کاربرگ های صرفه جویی سوخت و نظارت بر اجرای طرح را برعهده دارد. تبصره: متن نمونه قراردادها موافقتنامه‌های این طرح باید به تأیید شرکت بهینه سازی مصرف سوخت برسد.

بازپرداخت منابع حاصل از صرفه جویی سقف تعهد دولت برای کل طرح معادل چهار هزار و شصت و شش (۴۰۶۶) میلیون دلار است که تا سقف مبلغ سرمایه گذاری شده شرکت ملی نفت ایران معادل ارزش مقادیر صرفه جویی محقق شده را از محل حواله نفت خام معادل فرآورده های نفتی صرفه جویی شده بنزین و گازوئیل در زمان تأیید کاربرگ صرفه جویی در سررسیدها مطابق جدول شماره (۲) پیوست از طریق متقاضی به سرمایه گذار عامل صرفه جویی بازپرداخت می نماید.

۴- اندازه‌گیری مقادیر صرفه جویی شده سوخت

ارزش صرفه جویی کلیه شیوههای حمل و نقل این مصوبه پس از اسقاط خودروهای فرسوده و ابطال گواهی اسقاط (به استثنای دوچرخه‌های اشتراکی و ورود وسیله نقلیه جدید به ناوگان در مقاطع زمانی سه ماهه با اعلام سرمایه گذار عامل صرفه جویی و تأیید متقاضی و پس از تأیید کاربرگ صرفه جویی توسط شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در طول مدت زمان بازپرداخت سرمایه گذاری طرح به شرح اقساط تعیین شده در جدول شماره (۱) پیوست از طریق متقاضی به سرمایه گذار عامل صرفه جویی، بازپرداخت می‌شود.

۵- ارزش صرفه جویی حاصله

ارزش صرفه جویی حاصل به ازای هر یک از شیوههای حمل و نقل مطابق جدول شماره (۱) پیوست است.

۶- ضوابط فنی و مشخصات اجرایی طرح

۱-۶- تمام شیوه‌های مورد حمایت این مصوبه باید دارای فناوری و استاندارد روز باشد.

۲-۶- سرمایه گذار عامل صرفه جوبی مکلف است در همه قراردادهای منعقده مطابق با ضوابط مندرج در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو مصوب سال ۱۳۸۶ و اصلاحات بعدی آن و نیز آیین نامه اجرایی قانون مذکور به شماره ۷۴۱۵ت ۵۱۶۸۱هـ مورخ ۱۳۹۵/۱/۲۸ و اصلاحات بعدی آن تدابیر گارانتی و پس از فروش را جهت اطمینان از صحت عملکردی هر یک از شیوههای حمل و نقل موضوع این خدمات مصوبه لحاظ کند.

۳-۶- مشخصات ناوگان این مصوبه مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است.

۴-۶- متقاضی از طریق شهرداری‌ها سرمایه‌گذاران عامل صرفه جویی و با همکاری وزارت نیرو مکلف است امکانات و تجهیزات شارژ را در پایانه‌های مربوطه و نیز جایگاههای توزیع برق مترو به منظور استفاده موتورسیکلت‌های برقی ایجاد نماید.

‌وزارت نیرو مکلف است نسبت به تأمین برق جایگاه‌های شارژ ایجاد شده به شیوه مقتضی اقدام نماید. ۵۶ توان پیمایش خودرو اتوبوس و تاکسی برقی با یک بار شارژ حداقل ۲۰۰ دویست کیلومتر است. شارژ اتوبوس های برقی این مصوبه حتی المقدور در ساعات غیر پیک انجام می.شود. حداکثر توان مصرفی اتوبوس برقی باید به ۱۷۰ کیلووات ساعت در هر صد کیلومتر در حالت استفاده از سیستم تهویه مطبوع در اتوبوسهای ۱۲ متری و ۲۵ کیلو وات ساعت در هر صد کیلومتر در خصوص تاکسی های برقی محدود شود موتورسیکلت‌های برقی مشمول این طرح لازم است توان پیمایش حداقل ۸۰ کیلومتر با هر بار شارژ و نیز قابلیت سوآپ یا شارژ سریع را داشته باشند.

۶-۶- استفاده از باطریهای سرب اسید در تمام شیوههای مورد حمایت این مصوبه ممنوع است. ۷-۶- مشخصات باطری به صورت سواپ ایستگاههای شارژ و سایر ملزومات موتورسیکلت ها به صورت یک نوع و متحدالشکل مطابق مصوبات شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور است.

۸-۶- متقاضی مکلف است جهت اطمینان از اختصاص باطریهای سوآپ به موتورسیکلت های پیمایش بالا (موتورسیکلتهای کار و پیک تمهیدات لازم را اتخاذ نماید.

۹-۶ موتورسیکلت‌های این طرح در توان‌های ۲، ۳ و ۵ کیلو وات و هر یک ۳۰ هزار دستگاه و مجموعاً ۱۲۰ هزار دستگاه شامل یارانه صرفه جویی قرار می گیرند.

تبصره یا درخواست سرمایه‌گذاران عامل صرفه جویی تأیید متقاضی و تأیید نهایی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، امکان نوسازی ناوگان با موتورسیکلتهای با توان بالاتر به جای ناوگان با توان پایین تر وجود دارد. ۱۰-۶- در قبال شماره گذاری هر دستگاه ناوگان اتوبوس مینی بوس تاکسی موتورسیکلت جدید باید حداقل یک دستگاه ناوگان فرسوده معادل آن اسقاط و از رده خارج شده و گواهی های اسقاط متناظر آن به نام این طرح ابطال گردد.

تبصره ۱: اولویت اسقاط در موتورسیکلتهای فرسوده انواع کاربراتوری و انژکتوری فاقد کاتالیست است.

تبصره ۲: سن فرسودگی ناوگان مطابق آیین نامه اجرایی ماده (۸) قانون هوای پاک تعیین و رعایت کلیه مفاد آیین نامه مذکور، الزامی است.

۱۱-۶- متقاضی مکلف است ضمن ارائه تعهد به کارگیری ناوگان جدید اتوبوس مینی بوس تاکسی موتورسیکلت دوچرخه| اسکوتر (اشتراکی در سیستم حمل و نقل درون شهری به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ترتیبی اتخاذ نماید که عملکرد دوره ای و نیز معاینه فنی ادواری ناوگان جایگزین در صورت مشمول بودن تا زمان بازپرداخت صرفه جویی انجام و گزارش مربوطه را به شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام نماید.

7- سایر الزامات اجرایی طرح

۱-۷- وزارت کشور از طریق شهرداریهای ذیربط مکلف است در جهت حمایت از شیوه های حمل و نقل این مصوبه نسبت به اختصاص فضای مناسب در تمام کلانشهرها و شهرها متقاضی بهره مندی از تسهیلات موضوع جهت احداث پست‌های شارژ ایستگاههای توقف اتوبوس مینی بوس تاکسی ایستگاه های پارک دوچرخه و مسیرهای تردد مناسب و پراهمیت و مقرون به سرقه تعیین نرخ اقتصادی کرایه اتوبوس مینی بوس تاکسی وضع ضوابط انگیزشی برای شرکتهای پیک موتورسیکلت و ضوابط بازدارنده برای سایر موتورسیلکتهای بنزینی و ،دودزا تعیین تعرفه انگیزشی استفاده از دوچرخه اسکوترهای اشتراکی برای شهروندان از طریق پرداخت یارانه کمکی در موارد ضروری به شرکت های بهره بردار دوچرخه های اشتراکی اقدام نماید.

۲-۷- حداکثر بنزین ماهانه قابل اختصاص به تاکسیهای سدان جدید ۵۰ (پنجاه) لیتر ون های پایه گازسوز جدید ۱۰۰ (صد لیتر و ونهای بنزینی جدید ۴۰۰ چهارصد) لیتر فقط موضوع این مصوبه است. شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران موظف است نسبت به صدور کارت سوخت تاکسی های این طرح با سهمیه مذکور اقدام و پیش بینیهای لازم را در سامانه کارت هوشمند سوخت به کار گیرد. ۳-۷- سرمایه گذار عامل صرفه جویی موظف است نسبت به نصب سامانه موقعیت یاب (AVL) بر روی خودرو از فعالیت ناوگان عمومی اطمینان یابد.

۴-۷- جایگزینی اتوبوس و مینی بوس کازوئیل سوز جدید با آلایندگی پایین مطابق با ضوابط مندرج در ماده (۴) آیین نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگیها (موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک موضوع مصوبه شماره ۱۶۵۶۴۲ ات ۵۸۸۸۴ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ هیات وزیران و اصلاحات بعدی آن است.

۵-۷ بازپرداخت سرمایه گذاری در این طرح که به منظور اصلاح الگوی مصرف حاملهای انرژی به اشخاص حقیقی و حقوقی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت یا درآمد حاصل از اجرای طرح پرداخت می گردد به عنوان پرداخت بلاعوض دولت بابت جبران بخشی از سرمایه گذاری و یا یارانه صرفه جویی حامل های انرژی محسوب گردیده و از شمول قانون مالیات بر ارزش افزوده خارج و مأخذ محاسبه مالیات و عوارض موضوع ماده (۱۴) قانون مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

۶-۷- معرفی موتورسیکلت‌های کار مشمول اجرای طرح بر عهده متقاضی است.

۷-۷- هزینه فرهنگ سازی اطلاع رسانی و آموزش و هزینه های عمومی پایش و صحه گذاری از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تأمین گردد و تأمین هزینههای صحه گذاری عملیاتی بر عهده سرمایه گذار عامل صرفه جویی میباشد که حداکثر به میزان ۰.۱ درصد سرمایه گذاری لحاظ گردد و در سر جمع اعتبار طرح پیش بینی شده است.

۸-۷- شرکت بهینه سازی مصرف سوخت مکلف است کمیته راهبری متشکل از نمایندگان ارگانهای مرتبط (بنا به موضوع) را جهت پیشبرد طرح، تشکیل دهد.

۹-۷- بر اساس ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور بازپرداخت سرمایه گذاری از محل صرفه جویی سوخت محقق شده و با درآمد حاصل از اجرای طرح توسط شرکتهای تابعه وزارت نفت تضمین می گردد.

۱۰-۷- وزارت نفت و وزارت کشور موظفند گزارش عملکرد طرح را به صورت ماهانه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نمایند.

۱۱-۷- به منظور کاهش خطر پذیری ریسک سرمایه گذار عامل صرفه جویی مجاز است. هزینه بیمه را با تأیید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در قرارداد پیش بینی نماید و از محل صرفه جویی هزینه مذکور در سقف اعتبار مصوبه قابل بازپرداخت است.

۱۲-۷- با ابلاغ این مصوبه اعتبار ردیف (۱) جدول پیوست مصوبه شماره ۱۵۴۷۵۵ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۱۹ شورای اقتصاد (موضوع) اتوبوس‌های شهری پایه گازسوز حذف میشود همچنین این مصوبه جایگزین مصوبه شماره ۷۷۷۲۵۴ مورخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ شورای اقتصاد می‌شود و تنها بازپرداخت سرمایه‌گذاری قراردادهای قبلی منعقده تا زمان ابلاغ این مصوبه در قالب مصوبات مذکور به قوت خود باقی است. تبصره وزارت نفت مکلف است قراردادهای قبلی منعقده را با شرایط این مصوبه اصلاح نموده و همه بازپرداخت ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطابق این مصوبه صورت می پذیرد.

۱۳-۷- صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل موظفند به طرحهای دارای توجیه فنی و اقتصادی این مصوبه با اولویت تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت کنند.

۱۴-۷- تا سقف ۱۵ درصد تعهدات دولت در این مصوبه به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و کشور و تایید سازمان برنامه و بودجه کشور میتواند در راستای افزایش تعداد موتور سیکلتهای موضوع این مصوبه جابه‌جا شوند.

۱۵-۷- با پیشنهاد مشترک وزارت صنعت معدن و تجارت و وزارت نفت و با تایید سازمان برنامه و بودجه کشور شرایط اسقاط وسایل نقلیه موضوع این مصوبه می تواند تسهیل شود.

۱۶-۷- در خصوص درخواست سرمایه گذار عامل صرفه جویی برای ارائه تاییدیه (بانکهای عامل با تایید وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور میتواند نسبت به صدور تاییدیه مزبور اقدام نماید.

۱۷-۷- روش اجرایی این مصوبه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می شود.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار