کد خبر: 1121129
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

مشاوره تغییر رشته در کارشناسی ارشد

رپورتاژ آگهی/ مشاوره تغییر رشته در کارشناسی ارشد به دانشجویانی که از رشته‌ی تحصیلی خود در مقطع فوق لیسانس رضایت ندارند، کمک می کند تا بتوانند تصمیم گیری درستی داشته باشند. بسیاری از دانشجویان پس از ورود به مقطع کارشناسی‌ارشد، به دلیل عدم علاقه مندی به رشته‌ی انتخابی خود، تصمیم می گیرند تغییر رشته و یا حتی تغییر گرایش بدهند. اما موضوعی که اغلب این دسته از دانشجویان از آن بی اطلاع هستند، این است که تغییر رشته و یا حتی تغییر گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد، در هیچ دانشگاهی در کشور ما امکان پذیر نمی باشد. در ادامه با مشاوران تحصیلی دانتل همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد آشنا شویم.

آیا تغییر رشته در کارشناسی ارشد امکان پذیر است؟

متقاضیانی که پس از شرکت در جلسه کنکور کارشناسی ارشد، اقدام به انتخاب رشته می کنند؛ باید این موضوع را در نظر داشته باشند که انتخاب رشته کارشناسی ارشد در واقع از مهم ترین و حساس ترین مراحل این آزمون به شمار می رود و بسیار مهم است که متقاضیان در این مرحله به درستی عمل کنند و در مورد هر رشته و گرایشی که در فرم انتخاب رشته درج می کنند، به خوبی فکر کرده باشند.

اما گاهی از افراد به دلایل مختلفی انتخاب رشته درستی در مرحله انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد ندارند. پس از اعلام نتایج و قبولی در یک کدرشته محل، از رشته انتخابی خود رضایت ندارند. یا حتی ممکن است بعد از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته مورد نظر تصمیم به تغییر رشته و یا تغییر گرایش بگیرند.

اما سوالی که اغلب دانشجویانی که مایل به تغییر رشته هستند. این است که آیا امکان تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد یا خیر؟ آیا دانشجویان مقطع کارشناسی مجاز هستند در گرایش دیگری از رشته انتخابی خود ادامه تحصیل دهند.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد در هیچ یک از دانشگاه های سراسر کشور امکان پذیر نیست. دلیل این موضوع این است که در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب های متقاضیان به زیرگروه های رشته آن ها محدود می شود.

حتما بخوانید : راهنما کامل ثبت نام کنکور ارشد

تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد تحت چه شرایطی امکان پذیر است؟

ممکن است بسیاری از دانشجویان که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه های کشور باشند. به رشته انتخابی خود علاقه نداشته و یا به هر دلیلی مایل به ادامه دادن در رشته تحصیلی خود نباشند.

در چنین شرایطی دانشجویان مقطع کارشناسی‌ارشد باید به سراغ قوانین تغییر رشته بروند؛ اما موضوعی که وجود دارد این است که در قوانین، شرایطی برای تغییر رشته تعریف نشده است.

بر اساس قوانین آموزشی، هر گونه تغییر رشته و یا تغییر گرایش در مقطع فوق لیسانس امکان پذیر نمی باشد. به عبارتی هیچ دانشگاهی مجاز به موافقت با تغییر رشته و یا تغییر گرایش دانشجویان در مقطع کارشناسی‌ارشد نیست.

این موضوع به این معنی می باشد که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد قبل از هر اقدامی، باید در رابطه با رشته انتخابی خود تحقیق کنند تا پس از قبولی از رشته خود رضایت داشته باشند.

بنابراین اگر به دنبال مشاوره تغییر رشته در کارشناسی ارشد هستید. در پاسخ به شما باید بگوییم که تغبیر‌ رشته در این مقطع امکان پذیر نیست. دانشجویان در هیچ یک از دانشگاه‌های سراسر کشور شامل دولتی، غیر دولتی، آزاد، پیام نور و ... نمی توانند رشته تحصیلی خود را تغییر دهند و هیچ شرایطی تعریف نشده است.

مشاوره تغییر رشته در کارشناسی ارشد

بر اساس آیین نامه و قوانین مقطع کارشناسی‌ارشد (فوق لیسانس)، متقاضیانی که در یکی از رشته‌های کنکور کارشناسی‌ارشد پذیرفته می‌شوند، بعد از ورود به دانشگاه مجاز به تغییر رشته نخواهند بود.

اما بسیاری از دانشجویان با این سوال مواجه هستند که اگر دانشجویی در مقطع کارشناسی‌ارشد از رشته تحصیلی خود رضایت نداشته باشد، چگونه باید تغییر رشته دهد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دانشجویانی که متقاضی تغییر رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد هستند در دو گروه قرار می گیرند:

گروه اول دانشجویانی هستند که قبل از ورود به دانشگاه تصمیم خود را برای تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد قطعی می کنند. این دسته از دانشجویان مجاز هستند که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، در رشته ای متفاوت از رشته تحصیلی خودشان در مقطع کارشناسی ثبت نام کنند و در صورت قبولی در رشته ای غیر همنام با رشته لیسانس خود در مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل دهند. 

دسته دوم شامل دانشجویانی است که پس از ورود به دانشگاه، متوجه می شوند که به رشته ای که در آن پذیرفته شده اند علاقه ای ندارند و یا بازار کار مناسبی برای آن رشته وجود ندارد. به همین دلیل تصمیم می گیرند که رشته و یا حداقل گرایش خود را تغییر دهند. اما بر اساس قوانین، این دسته از دانشجویان مجاز به تغییر رشته نخواهند بود و هیچ یک از دانشگاه های سراسر کشور نباید با درخواست تغییر رشته کارشناسی ارشد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد موافقت کنند.

بنابراین دانشجویانی که قصد دارند در کنکور کارشناسی ارشد تغییر رشته دهند، باید تحت شرایطی که از سوی سایت سنجش اعلام می شود، در رشته‌ی جدیدی که مد نظر دارند آزمون دهند. اما توصیه می شود که هر داوطلب در این مرحله به اندازه کافی تحقیق کند تا پس از ورود به دانشگاه از رشته انتخابی خود پشیمان نشود.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور ارشد

ارتباط با مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو 

دانشجویانی که پس از ورود به دانشگاه متوجه می شوند که از رشته انتخابی خود رضایت ندارند، با چالش های بسیاری مواجه هستند. شما عزیزان که به دنبال مشاوره تغییر رشته در کارشناسی ارشد هستید و قصد دارید در هنگام ثبت نام آزمون، تغییر رشته دهید؛ باید در مورد رشته ها اطلاعات کافی داشته باشید و سعی کنید متناسب ترین را با علاقه مندی ها و همینطور استعداد و توانایی هایی خود انتخاب کنید.

در این مرحله نباید به هیچ عنوان بی گدار به آب بزنید، چراکه پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در مقطع ارشد، هیچ راه برگشتی برایتان وجود نخواهد داشت. از همین رو توصیه می کنیم از طریق برقراری تماس تلفنی با کارشناسان تحصیلی مرکز مشاوره دانتل، از مشاوره تغییر رشته کارشناسی ارشد بهره مند شوید تا در نهایت بتوانید در مقطع ارشد در رشته ای که به آن علاقه دارید و از بازار کار مناسبی نیز برخوردار هستید، تحصیل کنید.

در صورتی که مایل هستید برای دریافت مشاوره تخصصی با مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره دانتل در ارتباط باشید، می توانید از خدمات مشاوره تحصیلی دانتل تلفنی دانتل استفاده کنید. برای دریافت مشاوره می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید

این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار