کد خبر: 1120093
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
بر اساس برنامه پنجم توسعه برای کوچک سازی دولت قرار بر این شد تا برخی از وزارت خانه‌ها ادغام شوند؛ وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌هایی بود که در لیست این ادغام سازی بود.

بر اساس برنامه پنجم توسعه برای کوچک سازی دولت قرار بر این شد تا برخی از وزارت خانه‌ها ادغام شوند. وزارت راه و ترابری و مسکن و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌هایی بود که در لیست این ادغام سازی بود. قرار بود ۲۲ وزارتخانه به ۱۷ عدد کاهش یابد. از این جهت در ۴ خرداد ۱۳۹۰ لایحهٔ وظیفه‌ها و اختیارات وزارت را به مجلس داد.

در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و در یکم تیر ماه تأیید شورای نگهبان قانون اساسی، وزارت راه و ترابری با وزارت‌خانهٔ مسکن و شهرسازی ادغام شد. اکنون زمزمه‌های تفکیک این دو وزارتخانه به گوش می‌رسد. مخالفان بر این مساله که کارکرد بخش راه و مسکن با یکدیگر تفاوت دارد اتفاق نظر دارند و موافقان نیز می‌گویند که تفکیک این دو وزارتخانه بار دیگر بار مالی جدید روی دوش دولت و در عین خلاف برنامه پنجم توسعه است.

برخی نیز بر این عقیده اند اساساً طرح این تفکیک در شرایط فعلی بی مورد و قابل قبول نیست به هر حال باید دید در نهایت آیا این طرح به مجلس می‌رود؟ آیا بهارستانی به این طرح رأی مثبت می‌دهند؟

تفکیک باید رخ دهد، اما نه با عجله

علی اکبر بسطامی، نماینده مجلس نیز در خصوص تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به خبرنگار مهر گفت: تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از الزاماتی است که باید انجام شود، چرا که از نظر مسئولیتی هم این دو موضوع با یکدیگر هیچ سنخیتی ندارد بنابراین باید تفکیک شوند.

وی در ادامه درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه افزود: در حال حاضر در بخش راه در استان‌های محروم هیچ اقدامی نکرده ایم درباره مسکن هم همچنین هیچ اتفاقی رخ نداد و باید این وزارتخانه تفکیک شود.

این نماینده در پایان بیان کرد: البته تفکیک این وزارتخانه نیاز به زمان دارد چرا که هر کاری را باعجله انجام داده ایم ضرر کردیم بنابراین اول باید بررسی‌ها صورت گیرد تا مشکلی ایجاد نشود

تفکیک برای حل بحران‌ها صحیح نیست

کمال حسین پور؛ عضو کمیسیون عمران د رخصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر می‌تواند شرایط را تغییر دهد به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر تفکیک وزارتخانه راه حل درستی برای برطرف سازی مشکلات مسکن و راه نیست.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بهتر است دولت هرچه سریع‌تر وزیر را انتخاب کند چرا در حال حاضر مشکلات مسکن و راه را یک نفر هم می‌تواند برطرف سازد، ولی چاره کار تفکیک در حال حاضر نیست.

عضو کمیسیون عمران در پایان دلیل اینکه این وزارتخانه در حال حاضر تفکیک نشود گفت: اگر اوایل دولت بود وقت برای تفکیک و هماهنگی وجود داشت که دولت با مجلس مخالفت کرد و این باعث شد تا تفکیک وزارتخانه به تأخیر بیافتد و در حال حاضر هم مجلس با تفکیک آن هم در این زمان مخالف است.

تفکیک شاید وقت دیگر

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران درخصوص تفکیک وزارتخانه راه و شهرسازی به خبرنگار مهر گفت: در ابتدای دولت سیزدهم پیشنهاد تفکیک وزارتخانه داده شد، اما در آن زمان نه دولت راضی بود و نه اینکه رأی نمایندگان به حد نصاب رسید بنابراین این تفکیک صورت نگرفت و امروز برای این تفکیک دیگر وقت نیست.

وی در ادامه چرایی اینکه در حال حاضر وقت تفکیک نیست گفت: در شرایط فعلی که در بحران هستیم نمی‌توان این کار را انجام داد به طور مثال در میدان جنگ نمی‌توان گفت لشکر بیایید می‌خواهیم آرایش جنگی را تغییر دهیم در حال حاضر هم همین وضعیت است در شرایط بحران هستیم بحران مسکن و راه خودش دست کم از جنگ ندارد بنابراین در حال حاضر این اصلاً به صلاح نیست.

مجتبی یوسفی در ادامه بیان کرد: تفکیک وزارتخانه یک سال تا یک سال و نیم زمان می‌برد و این هم دلیل دیگری است که الان موقع تفکیک نیست را نشان می‌دهد اگر اول کار دولت بود زمان برای تفکیک داشتیم و هماهنگی هم انجام می‌شد، اما امروزه هماهنگی نمی‌شود کرد.

این عضو کمیسیون در پایان بیان کرد: در حال حاضر دولت وزیر را معرفی کند تا بحران مسکن و راه بیشتر از این به چشم نخورده است این بحران‌ها با مدیریت بهبود پیدا خواهد کرد.

امروز بهترین فرصت تفکیک وزارتخانه

حجت الله فیروزی پور؛ نماینده مجلس درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی در خصوص تفکیک وزارتخانه راه و مسکن به خبرنگار مهر گفت: با توجه به اینکه کمیسیون عمران با طرح تفکیک این وزارتخانه موافق است، اما به نظر می‌رسد که دولت تمایلی به اجرایی شدن این تفکیک ندارد.

وی درباره لزوم تفکیک این وزارتخانه نیز بیان کرد: وزارت و را و شهرسازی ربطی به مسکن ندارد و ادغام این وزارتخانه‌ها از اول هم اشتباه بود، چرا که یک نفر نمی‌تواند هم مشکل راه را حل کند هم مسکن را، این دو اساساً با یکدیگر مرتبط نیستند، از سوی دیگر در حال حاضر در بخش حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی مشکلات زیادی هست که باید به آن رسیدگی شود در خصوص مسکن هم بهتر است نگوییم که چقدر مشکل دارد.

این نماینده در پایان بیان کرد: بهترین زمان تفکیک می‌تواند همین امروز باشد، چرا که وزیر در وزارتخانه نیست و این می‌تواند فرصت مناسبی برای تفکیک این وزارتخانه باشد.

باتوجه به صحبت‌های اخیر نمایندگان تفکیک وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر انجام نخواهد شد و این وزارتخانه همچنان به کار خود ادامه خواهد داد چرا که پس از تفکیک وزارتخانه مشکلات هماهنگی سازمان‌ها حدود دوسال طول خواهد کشید و این وقت زیادی است که باعث شده تا این تفکیک وقت دیگری صورت گیرد.



منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار