احمد شاکری با اذعان به اینکه یکی از مشکلات موجود این است که کتابهای خوب معرفی نمیشوند و با اینکه جشنوارهها میتوانند راه انتخاب کتاب باشند، کتابهای برگزیده جایزه جلال پرفروش نمیشوند به ایبنا میگوید: در مقوله کتاب، محصول نهایی را فرایندها و نه تککنشها رقم میزنند. چنین نگاه مشرفانه و کلینگری کمک میکند تا مسائل این حوزه و ابعاد آن را درک کنیم و نیز ما را یاری میرساند تا براساس هر مسئله دخیل در امر کتاب و کتابخوانی برنامه متناظر و متناسب آن را تدارک ببینیم.
وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با نقش و تأثیر جوایز و جشنوارههای ادبی در فروش آثار برگزیده باید به این واقعیت توجه کنیم که این آسیب منحصر به جایزه خاصی مانند جلال آلاحمد نیست، افزود: بیشتر جشنوارههای ادبی از جایگاه تعیینکنندهای در افزایش فروش آثار برگزیدهشان برخوردار نیستند. به این معنا که یا موجب پرفروش شدن آثار نمیشوند یا پرفروش شدن آثاری که در این جشنوارهها نیز برگزیده شده، بیش از جشنواره، نتیجه دیگر عوامل دخیل در معرفی و فروش بوده است.
شاکری با بیان اینکه در سیاستهای کلی فرهنگی و ادبی، جایگاه جشنوارهها بهدرستی فهم و تعیین نشده است، گفت: جشنوارههای ادبی کشور نیازمند تئوری و بازتعریف هستند. متأسفانه در طول چند دهه گذشته، جشنوارهسازی به یکی از برنامههای متداول عموم مجموعههای کنشگر در حوزه کتاب و بهویژه ادبیات تبدیل شده است. درباره جایگاه و تأثیر آن در جریانسازی ادبی اغراق شده و ارجاعهای جهانی درباره کارکرد جشنوارهها در دیگر کشورها نیز با مطالعات دقیق و همهجانبه همراه نبوده است. فضای ادبی کشور با تمرکز بیش از حد به یکی از حلقههای زنجیره عریض و طویل سلسله علل انتظار دارد مشکلات کتاب و کتابخوانی را حل کند.
این نویسنده در عین حال تأکید کرد: جشنوارهها اگر کارشان را به درستی انجام دهند و از نظام دقیق رصد، ارزیابی، اندیشمندی و نقد برخوردار باشند، تنها به اندازه ظرفیت و کارکرد خود تأثیر خواهند داشت.
این منتقد ادبی همچنین با اشاره به اینکه جایزه جلال آلاحمد از آن جهت که برگزیدگانش، برگزیدگان کتاب سال جمهوری اسلامی نیز شناخته میشوند از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در حقیقت جایزه جلال آلاحمد جایزه نظام به حوزه کتاب است و جنبه ملی دارد. از این حیث، هیچ یک از جوایز دیگر دولتی، نیمهدولتی و غیردولتی قابل رقابت با این جایزه ادبی نیستند. این تنها ملاکی نیست که موجب امتیاز، بلکه اعتبار جایزه ادبی میشود. روشن است که طیف شبهروشنفکر، از آن جهت که خود را بر نظام تعریف میکنند نگاه مثبتی به جایزه جلال آلاحمد ندارند و در برخی ادوار نیز از حضور در این جایزه انصراف دادهاند. به تعبیری نباید منفینگریها درباره جایزه جلال را از سوی این جریان فراموش کرد. با این وجود جایزه جلال فراز و فرودهای متعددی داشته است.