کد خبر: 1119035
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
سید مهدی شجاعی طباطبایی: در مورد اقدام ضد ایرانی در برپایی بخشی با عنوان مهسا امینی در نمایشگاه کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه به مسئولان این رویداد نامه‌ای اعتراضی نوشتم
مصطفی شاه کرمی

عنوان رویداد از یک شخصیت ادبی طنز ایرانی گرفته شده‌است، اما هدف‌گذاری آن کاملاً ضد ایرانی است که می‌تواند از سوی دستگاه دیپلماسی اقدامی خصمانه تلقی شود.
چهل و دومین دوره مسابقات کارتون و کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه با جانمایی بخشی تحت عنوان مهسا امینی در این رویداد و پذیرفتن آثاری در این رابطه از رویکردی خصمانه و غیر‌دوستانه حکایت دارد.
متأسفانه واکنش‌های ضعیف و تساهل‌آمیز برخی مسئولان کشورمان در موارد مشابه باعث‌شده بروز چنین رفتار‌هایی از کشور‌های غربی به کشور‌های همسایه و منطقه نیز تسری پیدا کند.
در پی بروز اغتشاشات اخیر دشمن در جریان جنگ هیبریدی که علیه کشورمان به راه انداخته از ظرفیت برخی سلبریتی‌ها و هنرمندان فعال در حوزه‌های مختلف استفاده کرده‌است. حوزه هنر‌های تجسمی به دلیل ماهیت و فلسفه وجودی آن که با رویکرد‌های هنری و شناختی همراه است، مورد توجه لابی‌های صهیونیسم فعال در کشور همسایه قرار گرفته‌است. در این بین برخی کشور‌های منطقه با همداستانی و همسرایی با دشمنان مردم کشورمان سعی می‌کنند با ایجاد و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و مسابقات مختلف نقشی در این ارکستراسیون بازی کنند. چهل و دومین دوره مسابقات کارتون و کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه یکی از این شیطنت‌ها است. مسئولان و برپا‌کنندگان این مسابقه بین‌المللی با گنجاندن بخشی به اسم مرحوم مهسا امینی ضمن دخالتی آشکار در مسائل داخلی کشورمان آثار ارسالی را مورد داوری قرار و به آن‌ها جایزه هم می‌دهند.
بخش ضد ایرانی مسابقه کاریکاتور ترکیه
سید مسعود شجاعی طباطبایی، رئیس سابق هنر‌های تجسمی حوزه هنری و از چهره‌های شناخته‌شده و بین‌المللی عرصه کارتون و کاریکاتور کشورمان با ابراز تأسف و تعجب از اتخاذ چنین رویکردی در مسابقه بین‌المللی کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه به خبرنگار «جوان» می‌گوید: سالیان زیادی است که کشور‌های مختلف به خصوص برخی کشور‌های غربی در حوزه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی (اسلام ناب محمدی (صل‌الله علیه و آله و سلم) که در کشورمان وجود دارد، نه اسلام امریکایی که وهابیت و سلفی‌گری و داعش مولود آن است) مشغول فعالیت و صرف کردن هزینه‌های هنگفت هستند. حتی جایی مثل سازمان ملل متحد هم با برگزاری نمایشگاه‌های هنری در این مسیر حرکت می‌کند که برپایی جایزه رانان دوری اَوارد (که یک فرد صهیونیست است) با عنوان دروغین و فریبنده «کشیدن کاریکاتور برای صلح» با مدیریت شخص کوفی عنان (دبیرکل وقت سازمان ملل) برگزار می‌شود! آن‌ها سالیان سال است که در حال سیاه‌نمایی علیه کشورمان هستند که تازه‌ترین آن‌ها فیلم موهن و مملو از دروغپردازی «عنکبوت مقدس» است.
شجاعی طباطبایی در مورد مسابقه کاریکاتور ملانصرالدین ترکیه و رویکرد ضد ایرانی آن می‌افزاید: متأسفانه در بزنگاه‌هایی مثل اغتشاشات اخیر محاسبات اشتباه فقط دامنگیر هنرمندان داخلی نشده و برخی کشور‌های منطقه مثل ترکیه هم دچار آن شدند. من در دوره‌های قبلی این مسابقه ملانصرالدین هم به عنوان داور و هم به عنوان شرکت‌کننده حضور داشتم و جوایزی هم گرفته‌ام و به همین علت در مورد این اقدام ضد ایرانی مسئولان و نو برپاکنندگان آن به خصوص آقای مِتین پِکر به عنوان رئیس و عضو هیئت انتخاب آن نامه‌ای نوشتم و علت گنجاندن بخشی به اسم مهسا امینی در آن را سؤال کردم و پرسیدم چرا در موضوعات داخلی کشور مان دخالت می‌کنند، در حالی که ما در زمان بروز کودتا در این کشور چنین رویکردی نداشتیم! نکته جالب این است که در متن فراخوان اولیه این دوره از مسابقه اسمی از بخش مهسا امینی نبود و بعد از بروز اغتشاشات اخیر آن را اضافه کردند!
وی در ادامه خاطر نشان می‌کند: من در آن نامه از آقای پِکر سؤال کردم که دلیل این کارشان چیست و چرا چنین اقدام ضد ایرانی انجام می‌دهند که متأسفانه تا کنون به نامه و سؤالات من پاسخ نداده‌اند و مطمئن هستم که پاسخی هم نمی‌دهند، چون هیچ جوابی ندارند. این حرکت آن‌ها در حالی است که در همان ایام کودتا من داور مسابقات کاریکاتور ازمیر ترکیه بودم و به دلیل انجام نشدن پرواز‌ها به ترکیه مجبور شدم به خاطر قولی که دادم از طریق کشور دیگری به آنجا بروم که این اقدام من باعث خوشحالی زاید‌الوصف آن‌ها شد و من را به عنوان رئیس هیئت داوران انتخاب کردند، اما حالا با کمال ناسپاسی و قدرنشناسی در پاسخ به آن همراهی و همکاری من علیه کشورم اقدام می‌کنند!
مسابقات کاریکاتور ملانصرالدین
مسابقه بین‌المللی کاریکاتور ملا نصرالدین نمایشگاه و مسابقه سالانه کارتون و کاریکاتور است که از سال ۱۹۷۴ توسط انجمن کاریکاتوریست‌های ترکیه برگزار می‌شود و نماد این نمایشگاه شخصیت ملا نصرالدین است. بر اساس فراخوان ابتدایی این مسابقه شرکت‌کنندگان تا تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) فرصت ارسال اثر داشتند و قرار بود نتایج آن ۹ نوامبر (۱۸ آبان) اعلام شود که با تصمیم مسئولان آن مهلت ارسال آثار تا تاریخ پنجم نوامبر (۱۴ آبان) تمدید شد! سایت این مسابقه در بخشی که به عنوان مهسا امینی ایجاد کرده از یک اثر موهن و سخیف در مورد کشورمان استفاده کرده‌است که در راستای دروغ‌پردازی‌های اغتشاشگران و دشمنان یکپارچگی و اتحاد ایران اسلامی است. کشور ترکیه که چند سالی است با مطرح کردن ادعا‌هایی در مورد ترک بودن مولوی شاعر نامدار ایرانی که حتی یک بیت شعر به زبان ترکی هم ندارد، سعی دارد برای خودش وجهه تمدنی و فرهنگی دست و پا کند، ید طولایی در سند زدن شخصیت‌های تاریخی به نام خود دارد که ملانصرالدین یکی از آنهاست. در این مورد هم ترک‌ها با همان استدلالی که در مورد مولوی و شمس اقامه می‌کنند (وجود مقبره آن‌ها در جغرافیای این کشور) مدعی هستند در نزدیک آق‌شهر از توابع قونیه در ترکیه، محلی است که با قفلی بزرگ بسته شده و می‌گویند قبر ملا نصرالدین است!
سلبریتی‌ها ابزار فرهنگی تئوریزه آشوب
احتمال می‌رود از ایران هم عده‌ای در این رویداد کشور ترکیه شرکت کنند. طی چند وقت اخیر که کشورمان درگیر یک جنگ هیبریدی و همه‌جانبه با دشمنان ملت و یکپارچگی ایران بوده برخی چهره‌های هنری با ایفای نقش پیاده نظام دشمن و تهدید منافع ملی تلاش کردند تا افکار عمومی را به سمت گرفتار شدن در مارپیچ سکوت بکشانند. از کاربست‌های دشمن در اغتشاشات اخیر استفاده از راهکار‌های شناخته‌شده جنگ‌های روانی و شناختی است که سلبریتی‌ها و چهره‌های به اصطلاح هنری ایفا‌کننده این نقش بودند و با تولید محتوا‌های متنوع و متعدد سعی کردند خلأ‌های تئوریک و بنیادی اغتشاشات را پنهان کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار