کد خبر: 1118766
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
در آیین نکوداشت یاد و خاطره مرحوم سید رضا مؤید مطرح شد
علی انسانی شاعر آیینی پیشکسوت با اشاره به اینکه سیدرضا مؤید نمونه اخلاص و عشق به اهل‌بیت (ع) بود، گفت: شاعران واقعی همچون مؤید غرق در عشق الهی و از خود غافل هستند.

علی انسانی شاعر آیینی پیشکسوت با اشاره به اینکه سیدرضا مؤید نمونه اخلاص و عشق به اهل‌بیت (ع) بود، گفت: شاعران واقعی همچون مؤید غرق در عشق الهی و از خود غافل هستند.
علی انسانی در آیین نکوداشت یاد و خاطره سیدرضا مؤید از شاعر آیینی کشورمان با اشاره به حدیث نبوی «إن للّه کنوزا تحتَ عَرشهِ و مفاتیحهُ فی ألسِنةِ الشُعراءِ» گفت: به فرموده پیامبر اسلام (ص)، خدا را گنج‌هایی است در زیر آسمان که زبان شاعران کلید آن گنج‌ها هستند. شعر حکمت است که از سوی خداوند به سینه‌ها وارد می‌شود.
وی گفت: سیدرضا مؤید خلاصه عشق و ارادت به اهل‌بیت (ع) و مصداق واقعی «هر چه گفتیم جز حکایت دوست/ در همه عمر از آن پشیمانیم» بود.
انسانی با تأکید بر اینکه شاعران واقعی همچون سیدرضا مؤید غرق در عشق الهی و از خود غافل هستند، افزود: «خبر ز عالم افلاک می‌دهند تو را/ همین گروه که از حال خویش بی‌خبرند»
این شاعر آیینی پیشکسوت به ارادت خاص مؤید به حضرت فاطمه (س) اشاره کرد و به قرائت یکی از اشعار خود از زبان مولا علی (ع) در زمان شهادت زهرای اطهر پرداخت و خواند: «ای گل مرو طراوت باغ مرا مبر/ شبنم مباش بیشتر از یک سحر بمان»
حجت‌الاسلام روح‌الله مؤید فرزند سیدرضا مؤید نیز در این مراسم با اشاره به اینکه به گفته زنده‌یاد شفق «مؤید شاعر شعر ولایی‌ست/ خراسانی‌ست، اما کربلایی‌ست» اظهار داشت: مؤید، شفق و سازگار هم‌سرا بودند و پیمان بسته بودند که هر کدام شعری برای اهل بیت (ع) سرود به نام دو شاعر دیگر نیز ثبت شود.
جعفر کشمیری شاعر و از دوستان زنده‌یاد مؤید نیز در این مراسم به بهانه بزرگداشت این شاعر ولایی شعری را با مطلع «فاطمه گویاترین فریاد عشق/ روح سبز عاطفه همزاد عشق» تقدیم ساحت بانوی دو عالم، حضرت زهرا (س) کرد.
در ادامه سیدمحمد رستگار از شاعران آیینی کشورمان گفت: ۵۰سال است که برای اهل بیت (ع) شعرسرایی می‌کنم، اما حاضرم تمام اشعارم را بدهم و ثواب این یک بیت مرحوم مؤید برای من شود که این‌گونه خوش زمزمه کرده «دیدم که مادر از همه کس مهربان‌تر است/ افکنده دست و دامن زهرا گرفته است»
در ادامه، حجت‌الاسلام سیدعلی مؤید، از فرزندان مرحوم مؤید با قرائت شعری از احمد علوی از شاعران ولایی کشورمان با مطلع «سلام فاطمه جان‌ای جمال زیبایی/ به شهر حسن تو زیباترین تماشایی»، با اشاره به اینکه محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشورمان به دلیل کسالت نتوانسته در این محفل حاضر شود، به یاد عشق و ارادت مؤید به امام‌رضا (ع) یکی از اشعار رضوی خود را با این بیت قرائت کرد: «سلام اهل خراسان بهشت مال شماست/ جهان فدایی خورشید بی‌مثال شماست»
در این برنامه همچنین سیدرضا یعقوبی آل از شاعران ولایی کشورمان خطاب به مؤید این‌گونه زمزمه کرد: «ای مؤید‌ای مؤید از دم روح‌القدس/ شاعر آل محمد محرم روح‌القدس... پاکی و تقوای تو مشهور عام و خاص بود/ آنچه این‌گونه تو را مشهور کرد اخلاص بودم»
در ادامه همچنین جواد هاشمی گردآورنده دیوان مؤید از این کتاب سه جلدی به عنوان الگویی برای آثار ولایی یاد کرد و گفت: این کتاب فصل‌بندی جامعی دارد و حتی فصلی مجزا برای منسوبین به اهل‌بیت (ع) از جمله آمنه (س)، نجمه (س) و معصومه (س) را به خود اختصاص داده‌است. مؤید برای تک‌تک شهیدان کربلا و نیز امامزاده‌های مشهور نیز شعر دارد که در فصلی جداگانه در این دیوان جای داده شده‌است. وی حتی برای موضوعاتی همچون ازدواج و قرض‌الحسنه و شهادت تعدادی از شهیدان مدافع حرم از جمله محسن حججی شعر سروده بود.
مرحوم مؤید در طول سالیان گذشته کانون توجه مداحان و ذاکرین اهل بیت (ع) بوده‌است و همواره مورد استفاده ذاکران قرار گرفته‌است. این شاعر آیینی ۱۵ مهر دار فانی را وداع گفت. پیکر وی ۱۶ مهر در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار