کد خبر: 1115939
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
سیدرحیم نعمتی

بیش از دو هفته است ریاست جمهوری میشل عون به پایان رسیده، اما هنوز پارلمان لبنان رئیس‌جمهور جدید را به جای او تعیین نکرده است. پارلمان پنجمین نشست خود را برای رأی‌گیری و انتخاب رئیس‌جمهور در پنج‌شنبه گذشته برگزار کرد، اما همانند چهار نشست قبلی، این بار هم نمایندگان نتوانستند بر سر یک فرد به اجماع برسند. حالا نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان از ضرورت انتخاب رئیس‌جمهور گفته تا اینکه فعالیت سیاسی کشور هر چه سریع‌تر سازماندهی شود و حمایت خود را از سلیمان فرنجیه، رئیس جریان المرده به صراحت اعلام کرده است. شاید این اقدام نخست وزیر بتواند کلید حل معضل اساسی فعلی در لبنان برای تعیین جانشین عون باشد، به خصوص اینکه فرنجیه در میان لیست نامزد‌های مطرح در پارلمان نیست.
فهرست نامزد‌های پست ریاست جمهوری در رأی‌گیری روز پنج‌شنبه پارلمان عبارت بودند از: میشل معوض، عصام خلیفه، زیاد حایک و زیاد بارود. هر چند معوض به عنوان گزینه اصلی مطرح توانسته بود ۴۴ رأی را به دست بیاورد، اما ۴۷ رأی سفید هم او را از رسیدن به مقام ریاست جمهوری ناکام گذاشت و هم پارلمان را برای تعیین فرد مورد حمایت نمایندگان برای این پست. فرنجیه تاکنون تمایل خود را برای مقام ریاست جمهوری لبنان اعلام نکرده است و نام او در این فهرست نیز دیده نمی‌شد، اما اقدام میقاتی می‌تواند با تأیید او انجام شده باشد تا اینکه با مطرح کردن نامی تازه در فهرست رأی‌گیری پارلمان، ولی کاملاً آشنا برای نمایندگان، جو موجود در پارلمان شکسته شود و نمایندگان سرانجام حاضر شوند جدال سیاسی خود را کنار بگذارند و برای منافع لبنان هم که شده او را به عنوان رئیس‌جمهور جدید لبنان انتخاب کنند. با این حال، نباید از عوامل نه تنها خارج از پارلمان بلکه خارج از لبنان غافل ماند که خالی ماندن پست ریاست جمهوری لبنان و تداوم بحران سیاسی فعلی در این کشور را به نفع خود می‌دانند.
امریکا و عربستان‌سعودی دو عامل مهم خارجی هستند که با استفاده از عوامل خود در لبنان و پارلمان سعی بر تداوم بحران فعلی دارند. ایجاد اختلاف بین احزاب و شخصیت‌های سیاسی لبنان و کشاندن این کشور به درگیری‌های داخلی هدف اولیه‌ای است که این دو کشور آن را دنبال می‌کنند. در واقع، این دو کشور بعد از شکست در انتخابات پارلمانی در ماه می‌و ناتوانی از به انزوا کشاندن مقاومت لبنان در پارلمان، تلاش دارند این شکست را با تفرقه‌افکنی در پارلمان و ناکام گذاشتن آن در انجام وظیفه قانونی‌اش و انتخاب رئیس‌جمهور جدید جبران کنند. نبیل فاروق، عضو شورای مرکزی حزب‌الله اخیراً از این مداخله‌جویی امریکایی‌ها و سعودی‌ها پرده برداشته و اینکه آن‌ها مستقیماً در این موضوع دخالت می‌کنند «تا جایی که برخی نمایندگان شکایت از این دارند که از سوی سفارتخانه‌های امریکا و عربستان تحت فشار قرار گرفته‌اند.» مشخص است نبیل فاروق با این نمایندگان در ارتباط و از نحوه فشار این دو سفارتخانه بر آن‌ها آگاه است که پرده از این موضوع برداشته است و این افشاگری او توضیح می‌دهد که چرا ۴۷ برگه رأی در رأی‌گیری پنج‌شنبه گذشته سفید بود. به این ترتیب، ششمین نشست پارلمان در پنج‌شنبه آینده نیز می‌تواند به سرنوشت پنج نشست قبلی منجر شود، مگر اینکه در مورد مداخله‌جویی‌های امریکا و سعودی و فشار این دو بر نمایندگان فکری اساسی شود. در واقع، پیشنهاد میقاتی و طرح نام فرنجیه یک گزینه قابل توجه برای شکستن انسداد سیاسی فعلی در پارلمان است، اما اگر سفارتخانه‌های امریکا و سعودی همچنان دستورالعمل ناکام گذاشتن پارلمان را دنبال کنند، بعید به نظر می‌رسد حتی طرح نام فرنجیه هم تأثیری بر وضعیت موجود بگذارد و بتواند به پارلمان برای پشت سر گذاشتن وضعیت انسدادی فعلی کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار