کد خبر: 1115702
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان ضمن تشریح اهمیت سلول‌های بنیادی خون بندناف به ویژه در درمان بیماری‌های خونی و دستاورد‌های رویان در این حوزه، در عین حال از تهیه پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی به عنوان زخم پوش برای زخم‌های حاد و مزمن، سوختگی حاد و زخم‌های پای دیابتی خبر داد.

مرتضی ضرابی، مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با بیان اینکه خون بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است که می‌توان از آن استفاده کرد، گفت: خون بند ناف در جفت در جریان است و بلافاصله می‌توان آن را جمع‌آوری کرد که حجمی معادل ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر دارد.
وی با بیان اینکه در رویان دو بانک خون بند ناف عمومی و خصوصی داریم، گفت: بانک عمومی بانکی است که خانواده‌ها می‌توانند خون بند ناف را اهدا کنند تا سایر بیماران نیازمند هم از آن استفاده کنند. در بانک خصوصی خانواده‌ها خون بند ناف را برای خود نگهداری می‌کنند. در رویان هم بانک عمومی و هم بانک خصوصی خون بند ناف را داریم. در بانک خون خصوصی یا خانوادگی بیش از ۱۸۵ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره کردیم و در بانک خون بند ناف عمومی نزدیک به ۵ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره‌سازی شده‌است.
وی با بیان اینکه با این میزان ذخیره خون بند ناف، بزرگ‌ترین بانک خون بند ناف را در کشور‌های آسیای غربی داریم، ادامه داد: همچنین علاوه بر نمونه‌های خون بند ناف در کشورمان، نمونه‌هایی از خون بند ناف را از کشور‌های مجاور همسایه و حتی کشور‌های اروپایی داریم که در ایران ذخیره می‌شود. ضمن اینکه ۴۵ دفتر نمایندگی در سراسر کشور داریم که بعد از جمع‌آوری نمونه‌ها از سراسر کشور، به تهران منتقل و ذخیره‌سازی می‌شود.
ضرابی افزود: استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان، فارس، کرمان، همدان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی و کرمانشاه بیشترین نمونه خون بند ناف را دارا هستند.
ضرابی گفت: از نمونه‌های خون بند نافی که تاکنون ذخیره‌سازی شده، ۵۵ درصد نمونه‌ها مربوط به نوزادان پسر، ۴۵ درصد از نمونه‌ها مربوط به نوزادان دختر بوده و ۱۷ درصد نمونه‌ها حاصل زایمان طبیعی و ۸۳ درصد نمونه‌ها حاصل سزارین بوده‌است. بانک‌های خون بند ناف در منطقه در حال توسعه است و ما هم تلاش می‌کنیم که بتوانیم ظرفیت سلولی مناسب را در کشورمان برای استفاده بیماران فراهم کنیم.
ضرابی با بیان اینکه سلول‌های بنیادی خون‌ساز بند ناف در بیماری‌هایی مانند تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی و سرطان‌ها کاربرد دارد، گفت: در بیماری‌های تالاسمی و سرطان‌های خون نزدیک به ۳۰ بیمار از نمونه‌های خون بند ناف رویان برای پیوند استفاده کردند. در بیماران فلج مغزی خوشبختانه از نمونه‌های خون بند ناف استفاده کردیم. ۵۵ بیمار که مبتلا به فلج مغزی بودند، با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف تحت پیوند قرار گرفتند. در بیماری اوتیسم پنج بیمار را داریم که تحت پیوند با سلول‌های بنیادی خون بند ناف قرار گرفتند.
وی ادامه داد: اهمیت سلول‌های بنیادی خون بند ناف به ویژه در بیماری‌های خونی به این دلیل است که اگر این سلول‌ها برای این بیماران تأمین نمی‌شد، عملاً راه دیگری برای درمان این بیماران نبود.
ضرابی درباره پالایشگاه محصولات زایمانی نیز گفت: ضمائم زایمانی که بعد از تولد نوزاد از رحم خارج می‌شود، به عنوان زباله دور ریخته می‌شود که شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، پرده‌های جنین و جفت متصل به رحم بوده که هر یک از آن‌ها در پزشکی ارزشمند هستند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره هزینه نگهداری خون بندناف برای خانواده‌ها گفت: در بانک خون بندناف عمومی، خانواده‌ها نمونه را اهدا کرده و هزینه‌ای ندارد، اما مالکیتی روی خون بند ناف اهدایی ندارند و این نمونه می‌تواند در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد، اما در بانک خصوصی و خانوادگی، خانواده‌ها خون بندناف را برای خودشان ذخیره می‌کنند و هزینه‌ای بالغ بر ۵/۶ میلیون تومان پرداخته و سالانه هم ۲۸۰ هزار تومان می‌پردازند. اکنون هم شرایط تقسیط و هم شرایط استفاده از تسهیلات وام وجود دارد. تسهیلات به صورت یک‌سوم نقد و بقیه اقساطی پرداخت می‌شود.
وی تأکید کرد: به خانواده‌هایی که کودک مبتلا به بیماری خونی و ژنتیکی دارند، توصیه می‌کنیم که ذخیره‌سازی خون بندناف را جدی بگیرند. بسیاری از پیوند‌هایی که انجام شده، پیوند‌های خواهر و برادری بوده‌است. برای این افراد هم شرایط خاصی را قرار دادیم و تاکنون هیچ‌کس را به دلیل مشکل مالی از ذخیره‌سازی خون بندناف محروم‌نکردیم. همه می‌توانند با هر شرایط اقتصادی از ذخیره‌سازی خون بند ناف استفاده کنند.
مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان ادامه داد: تا ۲۵ سال می‌توان خون بند ناف را نگهداری کرد. مشخص شده که نمونه‌هایی که ۲۰ تا ۲۵ سال قبل در بانک‌های خون بند ناف جهان ذخیره کردند، اکنون قابلیت پیوند داشته‌اند و بر این اساس فعلاً اعلام کردند که تا ۲۵ سال می‌توان نگهداری کرد. خود ما نمونه‌ای از ۱۴ سال قبل را برای یک کودک مبتلا به سرطان خون استفاده کردیم.
ضرابی درباره چگونگی ذخیره‌سازی خون بند ناف گفت: مادران باردار از هفته ۳۴ بارداری می‌توانند به سایت بانک خون بند ناف مراجعه کنند و اطلاعات‌شان را در سایت خون بند ناف ثبت کنند. یک پرسشنامه پزشکی است که باید ثبت شود و همه این مراحل به صورت اینترنتی قابل انجام است. اگر منعی برای قرارداد نباشد، یعنی مادر سابقه بیماری خاصی نداشته باشد، دارو‌های خاصی مصرف نکرده باشد، بیماری‌های ویروسی مانند کرونا نداشته باشد، قرارداد بسته می‌شود. در زمان شیوع کرونا یکی از مواردی که منجر شد نتوانیم نمونه‌ها را نگهداری کنیم، بحث ابتلا به کرونا در مادران باردار بود. بعد از ثبت‌نام یک نفر به عنوان کارشناس خون‌گیر به خانواده معرفی می‌شود و به صورت ۲۴ ساعته در هر بیمارستانی در سراسر کشور، در زمان زایمان نمونه‌گیری انجام می‌شود. روند خون‌گیری تداخلی در روند زایمان ندارد و بعد از نمونه‌گیری به بانک خون بند ناف منتقل‌می‌شود و ما تست‌های کنترل کیفی و جداسازی سلول‌های بنیادی را انجام می‌دهیم. افرادی که می‌خواهند از خدمات بانک خون بند ناف استفاده کنند، حتماً باید این کار را قبل از زایمان انجام دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار