کد خبر: 1115412
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴
معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه می‌خواهد که بانک کشاورزی این کشور (رِسِلکوزبنک) برای آزادسازی صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه دوباره به شبکه مالی سوئیفت متصل شود.

به گزارش راشاتودی، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه گفت: روسیه می‌خواهد که بانک کشاورزی این کشور (رِسِلکوزبنک) برای آزادسازی صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه دوباره به شبکه مالی سوئیفت متصل شود.

ورشینین به خبرنگاران گفت: «این نخستین باری نیست که ما درباره این موضوع بحث و گفتگو می‌کنیم؛ از نظر من، اتصال دوباره بانک کشاورزی روسیه که بخش اعظمی از تراکنش‌های کشاورزی را انجام می‌دهد، یک موضوع اصلی است... ما در مورد این موضوع بحث کرده‌ایم و از نمایندگان سازمان ملل دوباره تضمین‌هایی دریافت کرده‌ایم و آن‌ها نیز این موضوع را حیاتی می‌دانند.»

پیش از این نیز روسیه از اتحادیه اروپا و کشور‌های غربی خواسته بود تا تحریم‌های بانک کشاورزی این کشور (رِسِلکوزبنک) را لغو کند. چنین اقدامی به این بانک اجازه خواهد داد تا روابط با بانک‌های طرف معامله در خارج از این کشور را از سر بگیرد و پرداخت‌ها برای صادرات غلات و کود شیمیایی روسیه انجام شود.

اظهارات وی پس از دیدار با مقامات ارشد سازمان ملل در روز جمعه مطرح شد؛ در این دیدار در مورد قرارداد تضمین کننده عبور ایمن صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه، صحبت شده است. روسیه تحت این قرارداد که در ماه جولای با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه به امضا رسید، به دنبال به تعویق انداختن تحریم‌های تجارت کشاورزی خود بود، اما از آن زمان نسبت به تلاش‌های سازمان ملل برای برداشتن محدودیت‌های غرب که بر این بخش تاثیر گذاشته، ابراز نارضایتی می‌کند.

درحالی که این تحریم‌ها مستقیما بخش کشاروزی روسیه را تحت تاثیر قرار نداده، بر پرداخت‌ها، بیمه و حمل و نقل با کشتی تاثیر گذاشته است. ارتباط بسیاری از بانک‌های روسیه از ابتدای امسال با سیستم مدیریت مالی سوئیفت قطع شده است و انجام تسویه حساب مستقیم صادرات را دشوار ساخته است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا قبلا به رویترز گفته بود، واشنگتن گام‌هایی برای متقاعد کردن تجار مبنی بر اینکه هیچ تحریمی بر صادرات مواد غذایی روسیه وجود ندارد، برداشته است.

با این حال، مسکو بار‌ها گفته اعلام کرده تحریم‌ها صادرات محصولات کشاورزی را تقریبا غیرممکن می‌کند و خواستار لغو آن شده است.

به گفته ورشینین، یک راه کم کردن از این مشکل، باز کردن حساب در بانک‌های خارجی نظیر «سیتی بانک» و «جی پی مورگان» است تا پرداخت‌ها برای صادرات روسیه آسان شود.

وی خاطرنشان کرد: «این گزینه در صورت انجام، می‌تواند موقتی باشد، زیرا راه حل واقعی اتصال کامل رِسِلکوزبنک به سیستم سوئیفت است.»

وی افزود، این موضوع باید پیش از اینکه قرارداد غلات در ۱۹ نوامبر منقضی شود، حل و فصل شود.

ورشینین خاطرنشان کرد، مسکو هنوز با تمدید مشارکت خود در این قرارداد موافقت نکرده است.

پیش از این، تعدادی از مقامات ارشد روسیه هشدار داده بودند، اگر سازمان ملل به تعهدات خود در مورد صادرات روسیه عمل نکند، این کشور می‌تواند از توافق خارج شود.

شما می‌توانید‌ای

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار