کد خبر: 1114946
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۲
رئیس اداره محیط طبیعی سمنان گفت: باید شرایط پیروز در آینده سنجیده شود تا برای رها‌سازی او در طبیعت تصمیم‌گیری شود، اما با توجه به مشکلاتی که موقع به دنیا آمدن داشت و اتفاقاتی که بعد از آن برای توله‌ها افتاد احتمال رها‌سازی او بسیار ضعیف است.

یازدهم اردیبهشت بود که خبر تولد سه توله از یوزپلنگ ماده «ایران» از توران در استان سمنان به روش جراحی سزارین منتشر شد.

اما خبر رسید که مادر توله‌ها را تحویل نمی‌گیرد و این اول ماجرا بود، مراحل شناساندن توله‌ها به مادر سه روزی طول کشید، اما نتیجه نداد و به علت سرد بودن هوا توله‌ها دیگر از مادر جدا و در شرایط قرنطینه قرار گرفتند و غذا دهی دستی آغاز شد.

از آنجا که یورپلنگ گونه‌ای حساس و منحصر بفرد است از این رو نگهداری از توله‌های آن هم کار دشواری است با توجه به اینکه تجربه‌ای هم در این زمینه در کشور وجود نداشت، این شد که خبر رسید اولین توله یوز در ۱۴ اردیبهشت یعنی پس از سه روز به دنیا آمدن تلف شد، با این خبر نگرانی‌ها زیاد شد، اما دیری نپایید که دومین توله هم در ۲۸ اردیبهشت‌ماه تلف شد.

بعد از آن گمانه زنی‌ها نسبت به اینکه امکان تلف شدن توله سوم هم وجود دارد آغاز شد که بعد از آن سازمان حفاظت محیط زیست از یک دامپزشک متخصص یوزپلنگ‌ها از آفریقا را دعوت کرد، پیتر کالدول به ایران آمد و ۵ روز شرایط توله سوم را زیر نظر گرفت، شیر و مکمل‌های مخصوصی را با خود آورد و تیمارگر توله شروع به تغذیه کردن توله با این مواد کرد. توله سوم زنده ماند و پیروز نام گرفت، اما اینکه در آینده از این یوز در چه شرایطی قرار است نگهداری شود معلوم نیست.

مرتضی فرخی رئیس اداره محیط طبیعی استان سمنان گفت: باید شرایط پیروز در آینده سنجیده شود تا برای رها‌سازی او در طبیعت تصمیم‌گیری شود، اما با توجه به مشکلاتی که موقع به دنیا آمدن داشت و اتفاقاتی که بعد از آن برای توله‌ها افتاد احتمال رها‌سازی او در طبیعت بسیار ضعیف است.

بعد از زایمان مادر به روش سزارین نگرانی‌هایی بابت سلامت مادر و باروری مجدد وجود داشت که رئیس اداره محیط زیست سمنان گفت: ایران یوز مادر در سلامت کامل به سر میب‌رد، دامپزشک معتمد او را معاینه کرده و سلامت او کاملاً تایید شده است.

وی گفت: پزشکی از آفریقای جنوبی نیز سلامت ایران را تأیید کرده است و ما طبق پروتکل‌ها آماده برای جفت‌گیری این یوز در زمستان می‌شویم. جفت نر ایران در حال حاضر همان فیروز خواهد بود، چون ما نمی‌خواهیم ریسک کنیم و شرایط یوز‌های در طبیعت را تغییر دهیم.

فرخی ادامه داد: پیروز هم مثل مادرش ایران است او از زمانی که در سال ۹۸ از قاچاقچیان کشف شده و به زادگاهش در پارک ملی توران بازگشته است در شرایط کاملاً کنترل شده زندگی می‌کنند.

بنا بر این گزارش، یوزپلنگ گربه‌سان ارزشمندی است که به شدت در معرض انقراض قرار دارد، زمانی بیشتر مناطق آفریقا و گستره وسیعی از آسیای مرکزی و شبه قاره هند جولانگاه این حیوان زیبا بود، اما امروزه جمعیت آن به شدت کاهش یافته به طوری که گونه آسیایی آن فقط در ایران یافت می‌شود از این رو به آن یوزپلنگ ایرانی می‌گویند، البته معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که وضعیت یوزپلنگ‌های ایرانی بحرانی است و سرشماری‌ها نشان می‌دهد ۲۰ قلاده یوزپلنگ در زیستگاه‌ها وجود دارد.

بر این اساس چند سالی است که سازمان محیط زیست برای حفظ اینگونه ارزشمند اقداماتی را در پیش گرفت که از جمله اسارت کوشکی یوزپلنگ نر بهمن‌ماه ۱۳۸۶ در چهار ماهگی و دلبر یوزپلنگ ماده فروردین ۱۳۹۰ در سه ماهگی بود که سپس در ادامه تلاش‌ها معرفی این دو یوز در پارک پردیسان اتفاق افتاد، تلاش‌ها برای باروری بی‌نتیجه ماند و در نهایت به زادگاهشان در توران بازگردانده شدند.

«ایران» یوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد و با فیروز یوز بالغی که در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱ سال داشت جفت‌اندازی شدند که ثمره آن سه توله یوز بودند که متأسفانه ۲توله در همان ابتدا تلف شدند و تنها یک توله باقی ماند که پیروز نام گرفت.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار