کد خبر: 1113765
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
گویی مشکلات خوزستان تمامی ندارد. از تابستان خشک و بدون آبش گرفته تا بارش‌هایی که هر بار به سیلابی بزرگ تبدیل شده و بخشی از روستا‌ها را از بین می‌برد. حالا هم که پاییز است و هر از گاهی بارانی می‌بارد. نخستین باران باعث شده تا آب شرب برخی از شهر‌های استان گل آلود شده و ورود آب کدر به لوله‌ها زندگی مردم را به چالش کشیده است.
سجاد مرسلی

گویی مشکلات خوزستان تمامی ندارد. از تابستان خشک و بدون آبش گرفته تا بارش‌هایی که هر بار به سیلابی بزرگ تبدیل شده و بخشی از روستا‌ها را از بین می‌برد. حالا هم که پاییز است و هر از گاهی بارانی می‌بارد. نخستین باران باعث شده تا آب شرب برخی از شهر‌های استان گل آلود شده و ورود آب کدر به لوله‌ها زندگی مردم را به چالش کشیده است.

مشکلات آبرسانی در خوزستان ظاهراً پایانی ندارد و با وجود اینکه طرح آبرسانی غدیر که چندی قبل توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد، امید‌ها برای رسیدن آب پایدار و باکیفیت به مردم خوزستان را زنده کرده بود، ولی این طرح هم با چالشی جدید مواجه شد و این بار مشکلات از جایی دیگر سر برآورد.
بارش اولین باران پاییزی در استان خوزستان باز هم دردسر ساز شد و این بار آب آشامیدنی برخی شهر‌های خوزستان را گل آلود کرد. این وضع باعث شد که مردم نتوانند از شبکه آبرسانی استفاده کنند و با مشکلاتی مواجه شدند.
سوء مدیریت‌ها و بی‌توجهی برخی مسئولان به مشکلات موجود صدای نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس را هم در آورد و وی با گلایه از ناهماهنگی میان شرکت آب و فاضلاب استان و سازمان آب و برق خوزستان، از رفع مشکل آب گل‌آلود اهواز تا آخر هفته خبر داده است.
سیدکریم حسینی با بیان اینکه از اواخر هفته گذشته آب شرب در شهر اهواز گل‌آلود شده و این مشکل به دلیل ناهماهنگی میان آبفا و سازمان آب و برق خوزستان رخ داده است، می‌گوید: «آب غدیر که به سمت اهواز پمپاژ شده به دلیل اولین بارندگی‌ها گل‌آلود شده که با پیگیری نسبت به قطع آن اقدام شد. بنابراین، هم اکنون آب شرب مردم اهواز را از رودخانه کارون گرفته و همان را تصفیه می‌کنند.»
وی با اشاره به تذکر جدی به مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان و مدیرعامل سازمان آب و برق این استان ادامه می‌دهد: «در صورت تکرار این موضوع نسبت به پیگیری یا حتی طرح سؤال از طریق وزیر نیرو اقدام می‌شود.»
آب کدر، اما بدون آلودگی!
آب اهوازی‌ها در حالی رنگ تیره دارد و اصلاً نمی‌شود از آن استفاده کرد که مسئولان معتقدند این آب فاقد هرگونه آلودگی است.
رئیس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه تشدید مراقبت از کیفیت آب آشامیدنی اهواز و سه شهر دیگر در دستور کار است، می‌گوید: «تا این لحظه آلودگی میکروبی در آب اهواز گزارش نشده است.»
پژمان بختیاری نیا با تأکید بر اینکه با توجه به حساسیت موضوع سلامت آب، کنترل کیفی آب به صورت مداوم و با دقت در حال انجام است و نمونه‌برداری دائمی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «به دنبال بارندگی‌های اخیر، از صبح روز پنج شنبه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در برخی مناطق استان، شاهد توزیع آب با کدورت بالا و بوی نامطبوع بودیم که بلافاصله پس از مشاهده این مسئله، نمونه برداری میکروبی، کلرسنجی و کدورت سنجی آب شبکه توزیع در طول شبانه روز را به بازرسان بهداشت محیط شهرستان‌های مذکور ابلاغ کردیم.»
وی با تکرار این موضوع که هنوز آلودگی میکروبی گزارش نشده است، تصریح می‌کند: «با این حال از شرکت آب و فاضلاب خواسته‌ایم ضمن اطلاع رسانی به مردم اهواز، حمیدیه، هکیزه و دشت آزادگان درباره علت وقوع کدورت آب شبکه توزیع و آموزش تدابیر لازم در خصوص مخازن آب خانگی، اقدامات پیشگیرانه برای عدم تکرار رویداد مشابه به عمل آید.»
به گفته این مسئول، مدیران آبفای استان در آخرین تماس اعلام کردند که مشکل از روز جمعه برطرف می‌شود و شاهد رفع مشکل در شبکه توزیع آب این شهرستان‌ها خواهیم بود.
مخازن آب دچار نوسان می‌شوند
توضیح واضحات از جمله کار‌هایی است که مدیران انجام می‌دهند و در همین راستا مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز جمعه شب توضیحاتی درخصوص دلیل گل آلود بودن آب اهواز و زمان رفع آن ارائه می‌کند و می‌گوید: «ساعت ۴ بامداد روز پنج‌شنبه متوجه ایجاد لایه کف مانند با کدورت بسیار بالا روی منابع آب شدیم و در ساعت ۷ صبح نیز این پدیده در تصفیه خانه‌ها نیز مشاهده شد.»
محمدرضا کرمی‌نژاد می‌افزاید: «با انجام آزمایش‌های مختلف پیگیری کردیم تا بتوانیم این لایه را خنثی کرده و در ته‌نشینی و انعقاد آن را از بین ببریم، ولی در ساعت ۱۰ صبح به این نتیجه رسیدیم که حذف این لایه کف مانند امکانپذیر نیست.»
وی ادامه می‌دهد: «سپس تصمیم به کاهش حجم مصرفی آب تا ۵۰درصد گرفتیم، ولی با این اقدام برخی مناطق اهواز دچار کمبود آب شدند، اما با گذشت حدود شش ساعت از وقوع این پدیده کدورت آب کم شد و قابلیت استفاده داشت و همه مخازن و منابع آب شست‌و‌شو شدند.»
این مقام مسئول به تداوم کمبود و کدورت آب در برخی مناطق اهواز اشاره می‌کند و می‌گوید: «مخازن آب هنگام بارندگی دچار نوسان می‌شوند، به طوری که تا پنج شنبه کدورت آب در شیبان ۳ هزار بود، در حالی که در اهواز ۱۴ هزار است.»
کرمی‌نژاد می‌افزاید: «شست و شوی منابع آب و به کارگیری مواد شیمیایی مختلف برای پایین آوردن کدورت آب در حال انجام است، اما با پمپاژ آب تلاش می‌کنیم به مناطقی که دچار کمبود آب هستند آب برسانیم، البته کیفیت آب قابل قبول نیست.»
به گفته این مسئول، بیشترین مصرف آب در تأسیسات آبرسانی غدیر و کمترین حجم استفاده مربوط به تصفیه خانه کارون است و تلاش‌ها برای تأمین آب باکیفیت در حال انجام است.
مسئولان خوزستان معتقدند این اتفاق بعد از اولین بارش‌ها بروز می‌کند و معلوم نیست چرا نسبت به رفع آن اقدامی نمی‌شود. هر چند دوباره عنوان شده که تلاش شبانه روزی برای رفع مشکل ادامه دارد و انتظار می‌رود در بارندگی‌های بعدی چنین مشکلی ایجاد نشود یا شدت آن بسیار کمتر خواهد بود.
ناگفته نماند طرح آبرسانی غدیر که قرار بود تا افق ۱۴۲۵ برای خوزستان تأمین آب کند با تلاش دولت سیزدهم در مرداد سال جاری افتتاح شد تا نیاز آبی خوزستان را برای همیشه سامان بخشد، اما اولین باران خدمات رسانی این طرح را به چالش کشیده است.
بر اساس دورنمای در نظر گرفته شده برای طرح غدیر تا افق ۱۴۲۵ امکان تأمین آب شرب معادل ۴۵۰ میلیون مترمکعب در سال توسط این طرح از مبدأ سد دز مهیا شده و منابع تأمین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W۲ انجام می‌پذیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار