کد خبر: 1111012
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
رسول صدرعاملی در نشست تخصصی «تجربه‌گرایی در ژانر» عنوان کرد

رسول صدرعاملی نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما در نشست تخصصی روز اول جشنواره سی‌ونهم گفت: من به خواست خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند افراد زیادی می‌خواستند در این رویداد حضور نداشته باشم، اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.
رسول صدرعاملی در دومین نشست تخصصی از روز اول سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره فهم این مسئله که چه ژانری مهم است، گفت: همه چیز به مضمون بازمی‌گردد و در نهایت مخاطب باید آن کار را دوست داشته باشد و اگر در ایران فیلمی ساخته می‌شود باید برای این کشور و برای مردم و جامعه ما باشد. البته این نکته مهم است که امروز فیلمسازی کار سختی است، چراکه نمونه‌ها و رقبای زیادی در این حوزه حضور دارند و یک کارگردان برای رسیدن به آن «آفرین» که ما سال ۶۰ برای فیلم‌های معمولی خود می‌گرفتیم باید به شدت تلاش کند. این نکته مهم است که همیشه خلق یک اثر درجه یک برگرفته از محیط اطراف یک فیلمساز و آگاهی او از آن محیط است و اگر اولین کار‌های فوق‌العاده هر فیلمسازی را ببینیم، متوجه می‌شویم که اثر او برگرفته از موقعیت اطرافش و باور فیلمساز و مردم است.
صدرعاملی درباره ایجاد تفاوت در استفاده از ژانر و دوری از کلیشه گفت: در قواعد ژانر، کلیشه‌ها کاربرد دارند، اما درست این است که فیلمساز بداند به چه شکل از این کلیشه‌ها استفاده کند و فیلمی که خود فکر می‌کند درست است، بسازد. به عنوان مثال در مرد بازنده اجرای بد باعث موفق نبودن این اثر می‌شود، هرچند قواعد ژانر معمایی را به خوبی رعایت کرده است.
او درباره تفاوت خلاقیت و تجربه‌گرایی گفت: تجربه‌گرایی ادامه خلاقیت است، تا خلاقیتی وجود نداشته باشد تصمیمی هم برای ساخت یک اثر گرفته نمی‌شود. در آثاری نیز فقری که در شکل اجرا و ساخت یک اثر وجود دارد، ایده و فیلمنامه عالی را نابود می‌کند و ضعفی که در پس‌زمینه‌ها در سینمای ایران دیده می‌شود و آثار ایرانی را نسبت به آثار جهانی متمایز می‌کند ضعف در پرورش هنرورهاست.
این کارگردان در پایان تأکید کرد: این را باید بگویم من به خواست خودم در این جشنواره حضور دارم، هرچند افراد زیادی می‌خواستند در این رویداد حضور نداشته باشم، اما من فعالیت و رفتار هنری را همچنان مهم می‌دانم و به آن معتقد هستم.
سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار از بیست و هفتم مهر تا دوم آبان ۱۴۰۱ مصادف با ۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲ در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار