کد خبر: 1104348
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
شهدای مدافع حرم و پیاده‌روی اربعین
بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان سابقه‌ای دیرینه دارد. از روزگاران قدیم عاشقان اهل بیت (ع) با پای پیاده خودشان را به کربلا می‌رساندند و به زیارت سیدالشهدا (ع) می‌رفتند. این سفر همواره با سختی‌های زیادی همراه بوده است ولی این سختی‌ها برای این زائران و دلدادگان، بسیار شیرین و گوارا بود و جانی دوباره به آن‌ها می‌داد.
آرمان شریف

بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان سابقه‌ای دیرینه دارد. از روزگاران قدیم عاشقان اهل بیت (ع) با پای پیاده خودشان را به کربلا می‌رساندند و به زیارت سیدالشهدا (ع) می‌رفتند. این سفر همواره با سختی‌های زیادی همراه بوده است ولی این سختی‌ها برای این زائران و دلدادگان، بسیار شیرین و گوارا بود و جانی دوباره به آن‌ها می‌داد.

نقش محوری حاج قاسم
در سال‌های اخیر با وجود حملات تروریستی به عراق و ناامنی در این کشور، راهپیمایی اربعین هیچ‌گاه تعطیل نشد و همیشه پرشورتر از قبل برگزار شد. در آن روز‌های سخت، رزمندگان مدافع حرم در تأمین امنیت زائران نقش مهمی ایفا می‌کردند.
شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده و پدر رزمندگان مدافع حرم، از دو ماه قبل تمام کار‌ها را جهت برقراری امنیت ساماندهی می‌کرد. حاج قاسم به بهترین شکل قوای ایرانی و عراقی را جهت این کار مهم بسیج می‌کرد و حتی از امکانات پشتیبانی و لجستیکی هم غافل نمی‌شد.
در کنار حاج قاسم، فرماندهان بزرگ دیگری نیز حضور داشتند. شهید حمیدرضا تقوی‌فر از رزمندگان دوران دفاع مقدس نیز یکی از کسانی بود که در طول سال‌های جنگ حضوری فعال داشت. پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی سال ۱۳۹۳ و ندادن تلفات در عراق مرهون زحمات حاج حمید و فرماندهی حاج قاسم بود. حاج حمید تقوی‌فر از سال ۱۳۹۱ به عراق رفت و، چون به زبان عربی تسلط خوبی داشت، با استفاده از دوستی دیرینه‌اش با مقامات عراقی جهت دفاع از مردم عراق برابر حملات داعش با «حشدالشعبی» همکاری می‌کرد.
در کنار فرماندهانی که در تأمین امنیت زائران حسینی نقشی اساسی و مهم داشتند، حضور پررنگ شهدای مدافع حرم نیز در این گردهمایی بسیار چشم‌نواز بود. هنوز خاطرات زیادی از حضور این عاشقان در ذهن مردم نقش بسته است. چندین عکس و فیلم از شهید حسین همدانی از فرماندهان جبهه مقاومت در راهپیمایی اربعین به یادگار مانده است که مشاهده‌اش این روز‌ها حال و هوای خاصی به آدم می‌دهد.
بغض حاج حسین همدانی
در یکی از این فیلم‌ها، شهید همدانی را در طول مسیر می‌بینیم که با پای پیاده حرکت می‌کند و با بغض از عشق به امام حسین (ع) می‌گوید: «این شور و شعف، این شعوری که می‌بینیم، نشان از همان کاروانی دارد که از شش ماهه تا پیرمرد از جانباز تا معلولان را داشت. امروز کاروان حسینی عاشقان اهل بیت (ع) دقیقاً همان ترکیب کاروان حسینی در سال ۶۱ هجری قمری است. این مسیری که ما طی می‌کنیم، مسیری است که کاروان امام حسین (ع) آن را طی کرد. این جمعیت به سمت قبله‌گاه و مرکز ثقل و جایی که جاذبه دارد و جذب می‌کند، می‌روند.»
شهید محسن حججی که یکی از شناخته‌شده‌ترین شهدای مدافع حرم است، با عشق به این راهپیمایی می‌رفت. فیلمی که یک سال قبل از شهادت محسن حججی ضبط شده از شور و شوق وصف‌ناپذیر او حکایت دارد. در این فیلم شهید حججی در بعد از عبورش از مرز مهران با عشق خالصانه مسیر را ادامه می‌دهد و حضور در این مسیر را فرصت خوبی برای خودسازی و راز و نیاز با خدایش می‌داند.
مجاهدی در خدمت امام حسین (ع)
شهید حمیدرضا اسداللهی، یکی دیگر از شهدای سرشناس و مطرح مدافع حرم نیز در روز‌های اربعین حسینی با تمام وجودش حضور پیدا و خودش را آماده خدمت‌رسانی به زائران می‌کرد. دوستان عراقی شهید اسداللهی درباره حضور او در راهپیمایی اربعین چنین می‌گویند: «او اول یک مجاهد در خدمت امام حسین (ع) بود. در عراق برای همه زائران از نجف تا کربلا و تا کاظمین بدون چشمداشت فقط برای خدمت کار می‌کرد. ما باهم عهد بسته بودیم که در ایامی که حمید به نجف و کربلا می‌آمد، با کمک یکدیگر به زوار امام حسین (ع) خدمت کنیم.»
شهید مهدی نوروزی، رزمنده مدافع حرم دیگری است که همواره در راهپیمایی‌های اربعین شرکت می‌کرد و تأکید زیادی به حضور در این راهپیمایی داشت. همسرش در مورد توصیه‌های شهید نسبت به شرکت در پیاده‌روی اربعین می‌گوید: «آقا مهدی همیشه به بنده می‌گفت که سفر زیارتی امام حسین (ع) را هیچ وقت و تحت هیچ شرایطی ترک نکن! حتی اگر شده سالی یک مرتبه آن هم در موقع اربعین شهادت امام حسین (ع) خود را به کربلا برسان، حتی اگر شده فرش خانه‌ات را بفروش و مقدمات سفر کربلا را مهیا کن و این سفر را ترک نکن و این شاخص‌ترین سخنی بود که آقا مهدی درباره سفر اربعین به بنده می‌گفت.»
برات شهادت حسین ولایتی‌فر
شهید حسین ولایتی‌فر یکی دیگر از رزمندگانی بود که برات شهادتش را در پیاده‌روی اربعین از امام حسین (ع) گرفت. این شهید در جریان پیاده‌روی خطاب به همراهانش می‌گوید: «ان‌شاءالله سال دیگه عکس ما رو بگیرن و بگن به یاد حسین ولایتی»؛ دعا و نیتی که شهید خیلی زود به آن رسید و حالا مردم با نام و یاد این شهید والامقام به پیاده‌روی باشکوه اربعین می‌روند.
همچنین شهید محمد بلباسی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در سال ۱۳۹۴ به همراه فرزندان و خانواده خود حاضر بود و پس از آن فرزندان وی به تأسی از راه روشنی که پدر در پیروی و اظهار ارادت به اهل بیت (ع) در پیش داشته است، در مراسم پیاده‌روی اربعین حاضر می‌شوند.
حالا اگر چه این شهدا در کنارمان نیستند ولی زائران به نیابت از آن‌ها به زیارت امام حسین (ع) می‌روند و نام و یاد این شهیدان را زنده نگه می‌دارند. زائران حسینی با در دست داشتن عکس و نشانی از این شهدا، ارادت قلبی‌شان را به آن‌ها نشان می‌دهند و جای خالی‌شان را پر می‌کنند. این زائران می‌دانند که امنیت امروز مرز‌ها و مسیر راهپیمایی مرهون مجاهدت و جانفشانی همین شهداست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار