کد خبر: 1100654
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
رئیس کل دادگستری استان تهران مطرح کرد
رئیس کل دادگستری استان تهران از تشدید مجازات عاملین ترس و وحشت در جامعه، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و حساب‌های مشکوک به پولشویی خبرداد.
مهدیه محمدی

رئیس کل دادگستری استان تهران از تشدید مجازات عاملین ترس و وحشت در جامعه، رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی و حساب‌های مشکوک به پولشویی خبرداد.

علی القاصی از آن دست مدیران قضائی است که کار قضائی را پله پله طی کرده و حالا به عنوان ریاست دادگستری استان تهران انجام وظیفه می‌کند، یازده سال پیش بود که به عنوان دادستان شیراز و پس از آن به عنوان رئیس کل دادگستری فارس منصوب شد.

او که دکتری حقوق کیفری و جرم شناسی دارد، سال ۹۸ به عنوان دادستان تهران منصوب و پس از جعفری دولت آبادی روی کار آمد و در نهایت از آذر سال گذشته ریاست کل دادگستری تهران را بر عهده دارد و به گفته خودش اقدامات تحولی را در دستور کار دارد. وی روز خبرنگار مهمان خبرگزاری مهر بود که مشروح گفتگوی وی به شرح زیر است:

علی القاصی  گفت: یاد و خاطره شهید صارمی که در حین جمع آوری خبر به فیض شهادت نائل آمد را گرامی می‌دارم و تقارن این هفته با ایام سوگواری اباعبدالله (ع) را به لحاظ اینکه مسئولیت خطیری که عزیزان ما در اطلاع رسانی دارند، برگرفته از نهضت امام حسین (ع) است را گرامی می‌داریم؛ چرا که امام حسین (ع) هم برای معروفات و تمییز حق از باطل و هدایت جامعه به سوی دین خدا و ایستادگی در مقابل ظلم و کفار و ستمگران ایستاد و تمام هستی خود را در طبق اخلاص برای خدای متعال تقدیم کردند و شهدای ما امروز در تبیین این مسیر گام بر می‌دارند و آنچه که ما را در این مسیر ثابت قدم و امیدوار نگه می‌دارد همین تفکر شهادت، اخلاص و دلدادگی به اهل بیت (ع) است.

وی با بیان اینکه خبرنگاران مسئولیت خطیری بر دوش دارند، گفت: این مسئولیت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است و شما هم می‌خواهید واقعیت‌ها را به جامعه منتقل کنید و در راستای بصیرت افزایی قدم بردارید. شهدایی مثل شهید صارمی در آن شرایطی که در سال ۷۷ در افغانستان به لحاظ اشغال آن کشور بود، شجاعانه و با روحیه تکلیف مداری و تبیین واقعیت‌ها به جامعه قدم برداشت.

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن توصیف فعالیت‌های مهم خبرگزاری مهر، اظهار داشت: این خبرگزاری از جمله خبرگزاری‌هایی است که نقش محوری در تنویر افکار عمومی و هدایت جامعه و اقناع سازی جامعه به خصوص در انتشار و انتقال موضوعات مورد نیاز جامعه دارد. خبرگزاری‌ای است که منصفانه؛ رسالت اطلاع رسانی خود را به دور از هرگونه هیاهو و به دور از نفوذ و صرفاً بر اساس رسالت خبری انجام داده است.

مجموعه‌های اطلاع رسانی، همواره مورد طمع صاحبان قدرت است

وی با تاکید بر اینکه یکی از مجموعه‌هایی که مورد طمع صاحبان قدرت و ثروت و منافع قرار می‌گیرد، خبرگزاری‌ها و مجموعه‌های اطلاع رسانی است؛ یادآور شد: ثابت قدم بودن، مستقل عمل کردن و بر اساس واقعیت‌ها جلو رفتن و به دور از هر گونه فضاسازی‌ها و کشف واقعیات از جمله مسئولیت خبرگزاری‌ها است که خبرگزاری مهر به این رسالت خود به خوبی جامه عمل پوشانده است.

القاصی ادامه داد: خبر‌هایی که از این مجموعه رصد می‌کنم حاکی از انصاف و بی طرفی است. آنچه که اتفاق می‌افتد دقت نظر مجموعه خبرگزاری مهر است که از دقت نظر تمامی خبرنگاران این مجموعه تشکر می‌کنم و البته آن‌ها را به رعایت دقت بیشتر و حرکت در مدار قانون توصیه می‌کنم. هر چه اعتماد جامعه به یک حوزه خبری بیشتر باشد اثر گذاری آن بیشتر است.

چگونگی برگزاری ملاقات‌های مردمی در دادگستری تهران

وی در ادامه و در خصوص موضوع نحوه برگزاری ملاقات مردمی برای طرح مشکلات قضائی در دادگستری تهران گفت: یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضائیه، تکریم مردم و مراجعین به دستگاه قضا است که در سند تحول قضائی به عنوان یکی از برنامه‌های راهبردی تعریف شده و یکی از سیاست‌های اصولی رئیس قوه قضائیه هم به شمار می‌رود و خود ایشان نسبت به مسئله مردم وتکریم مراجعین به قوه قضائیه وارتباط گیری با مردم اهتمام و حساسیت ویژه‌ای دارد. همچنین نسبت به پیگیری این موضوع حساسیت دارد چرا که رئیس قوه قضائیه بدون تشریفات در بین مردم حضور می‌یابد.

رئیس کل دادگستری استان تهران ادامه داد: افرادی که دسترسی به مقامات ندارند به راحتی به رئیس قوه قضائیه دسترسی مستقیم و غیر مستقیم دارند؛ چرا که رئیس قوه قضائیه در مجمتع‌های قضائی هم حضور می‌یابد و مشکلات مردم را به خوبی می‌شنود.

وی تاکید رئیس قوه قضائیه بر مردمی بودن را شیوه مدیریتی و یک برنامه عملی برای مدیران واحد‌های قضائی برشمرد و افزود: پاسخگو قراردادن مدیران قضائی از برنامه‌های دوران تحول قضائی است و امروز این حس پاسخگویی و مردم محوری در همه اجزای قوه قضائیه در حال تقویت است و ما به سمتی می‌رویم که قوه قضائیه به عنوان قوه قضائیه مردم دوست و در عین حال پاسخگو باشد.

این مقام قضائی به نحوه چگونگی ملاقات مردمی اشاره و تصریح کرد: ملاقات‌های مردمی را در تمامی مجتمع‌ها و واحد‌های قضائی شهرستان‌ها به عنوان تکلیف به مدیران واحد‌ها ابلاغ کردیم و آن‌ها این مهم را در دستور کار قرار دادند. میزان رضایت بخشی و رضایت مندی در مراجعه به مدیران را رصد می‌کنیم تا ببینیم چقدر مشکلات مردم پیگیری شده و مدیران در مسائل مربوطه تا چه میزان پاسخگو بودند.

وی افزود: در ستاد دادگستری استان تهران ملاقات‌های مردمی را هم داریم و اخیراً یکی از معاونین دادگستری تهران که دبیر هیأت نظارت بر حفظ حقوق شهروندی است به عنوان مسئول ملاقات‌های مردمی تعیین شده تا در طول هفته هر فردی که از نحوه رسیدگی به واحد‌های قضائی اعتراضی داشت و یا مطلبی برای پیگیری داشت به دبیرخانه حفظ حقوق شهروندی اطلاع بدهد تا به مشکل وی رسیدگی شود.

هر هفته پذیرای حداقل ۱۵۰ شهروند در ملاقات مردمی ستاد دادگستری استان تهران هستم

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه هر هفته پذیرای ۱۵۰ مراجعه کننده در ملاقات‌های مردمی هستیم، گفت: در این ملاقات‌ها شخص بنده و جمعی از مدیران تأثیر گذار در دادگستری استان تهران حضور داریم و درخواست‌های مردم همان‌جا اخذ و رسیدگی می‌شود. در چهار ماه اخیر، ۱۸ دیدار مردمی اینجانب و معاونین قضائی استان داشته‌ایم که در این ملاقات ۱۵۰۰ نفر در ستاد با رئیس و معاونین ملاقات داشتند؛ البته این جدای از آمار ملاقات‌های مردمی در شهرستان‌های استان‌های تهران است. انشالله در این ملاقات‌ها به دور از هر گونه کار نمایشی در بطن مشکلات مردم قرار بگیریم تا از مشکلات مردم در رابطه با واحد‌های قضائی اطلاع پیدا کنیم.

القاصی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه یکی از مواردی که مردم پیگیر آن هستند موضوع مبارزه با فساد اقتصادی است، مدتی است خبری از دادگاه‌های رسیدگی به مفاسد اقتصادی نیست آیا رسانه‌ای نشدن این دادگاه‌ها علت خاصی دارد؟ گفت: بحث مبارزه با فساد اقصادی از جمله برنامه‌های تحولی و محوری ما در دوره جدید قوه قضائیه است. مسئله مبارزه با فساد و برخورد با مفسدین در هر مسئولیت و شرایطی که هستند از جمله موضوعاتی است که شخص ریاست قوه قضائیه، حساسیت ویژه‌ای نسبت به آن دارد. در دادگستری تهران این کار با صلابت بیشتری نسبت به گذشته در حال انجام است.

بازگشت ۸۰ هزار میلیارد وجوه بیت المال به شبکه بانکی

وی با ارائه آماری در این رابطه اعلام کرد: در سال گذشته، ۱۲۰۰ پرونده با ارزش ۱۵ میلیارد در این حیطه رسیدگی شده و مبالغ زیادی چه در مرحله دادسرا و چه در دادگاه به شبکه بانکی بازگشته است. بخشی از پرونده‌ها در همان مرحله دادسرا و بدون صدور حکم منجر به بازگشت وجوه به شبکه بانکی شده است. سعی می‌کنیم اولویت ما بازگشت وجوه به دولت باشد و در این خصوص توفیقات خوبی بدون صدور حکم حاصل شده است.

القاصی ادامه داد: در سال گذشته و چهار ماه اخیر سال جاری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بازگشته است. بحث مبارزه با فساد و بازگشت وجوه به شبکه بانکی از موضوعات مهمی است که به جدیت در حال پیگیری است.

در سال گذشته و چهار ماه اخیر سال جاری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی بازگشته است. بحث مبارزه با فساد و بازگشت وجوه به شبکه بانکی از موضوعات مهمی است که به جدیت در حال پیگیری است

همچنین مطالباتی را مردم از شرکت‌های تعاونی داشتند که خطوط اعتباری برای بازگشت اموال به سپرده گذاران در حال فراهم شدن است و تاکنون اقدامات بسیار خوبی در این رابطه انجام شده است.

این مقام قضائی خاطر نشان کرد: در رابطه با بحث اطلاع رسانی باید گفت که این موضوع یا به لحاظ محدودیت و ممنوعیت‌های قانونی است؛ چرا که هنوز تا زمانی که احکام قطعیت نیافته است قابل انتشار نیست، مگر موارد خاصی که با درخواست دادگاه از سوی دادستان کل باید از رئیس قوه قضائیه کسب اجازه شود.

وی افزود: در استجازه پیش بینی شده بود که جریان رسیدگی به دادگاه‌ها منتشر شود، اما در اصلاحیه استجازه، این موضوع به این محول شد که اطلاع رسانی دادگاه‌ها منطبق با مفاد قانون آئین دادرسی کیفری باشد که بر این اساس ممکن است برخی جلسات اطلاع رسانی نشود. با همه این اوصاف، سرعت رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی بیشتر شده و برخورد‌ها ضمن اینکه ضابطه‌مند و قانومند شده، باید گفت که هیچ گونه اغماضی در رابطه با اخلالگران در نظام اقتصادی صورت نمی‌گیرد. این دادگاه‌ها با دقت بیشتری در حال انجام است.

حساب‌های مشکوک به پولشویی در حال بررسی است

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص اقدامات دادگستری پیرامون رسیدگی به موضوع مسدودسازی حساب‌های بانکی در راستای ممنوعیت معاملات فردایی گفت: دستورات اولیه توسط دادسرای تهران برای بررسی حساب‌هایی که مشکوک به پولشویی است صادر شده و این حساب‌ها هم بر اساس گزارشاتی که بانک مرکزی و دستگاه‌های نظارتی و ضابطین اعلام کردند، در حال بررسی است و چنانچه نتایج بررسی حاکی از پولشویی باشد تعقیب کیفری ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: این پرونده در حال رسیدگی است، دیوان عالی بخش‌هایی از رأی را نقض کرده و این پرونده در دادگاه هم عرض در حال رسیدگی است.

القاصی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در استان تهران بحث احقاق حقوق عامه در زمان‌های مختلف از جمله بحث آلودگی هوا مطرح است، آیا دادگستری به موضوع احقاق حقوق عامه ورود کرده است؟ گفت: در این حوزه دستورالعمل پیگیری حقوق عامه را داریم که مصوب رئیس قوه قضائیه است، مصادیقی در آن مطرح است و اگر حقوق عمومی تضییع شود، ورود خواهد شد. مثل آلودگی هوای تهران که در همین رابطه قانون هوای پاک را داریم. در این قانون مسولیت‌هایی برای دستگاه‌ها تعیین شده است، حال سوال اینجاست که این دستگاه‌ها تا چه اندازه موفق به اجرای تکالیف بودند. سازمان بازرسی نظارت‌های لازم را انجام داده و پرونده‌ای هم در این رابطه تشکیل شده است. این پرونده را برعهده دستگاه‌های نظارتی گذاشتیم که بررسی کنند و ببینند تا چه حد ترک فعل شده است.

سرقت‌ها ده درصد کاهش داشته است

القاصی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه در چند ماه اخیر در فضای مجازی شاهد رشد انتشار صحنه‌های خشن و سرقت‌های همراه با زورگیری هستیم، آیا میزان سرقت‌ها افزایش یافته است؟ گفت: راجع به سرقت‌ها گزارشاتی که از فرماندهی انتظامی اخذ شده حاکی از کاهش ۱۰ درصدی است، منتهی نسبت به بعضی از سرقت‌ها به نحوی در مقابل با سایر سرقت‌ها، خرد و کم اهمیت محسوب می‌شوند. این موارد در مسیر قانونی خود در حال بررسی است و بیشترین آمار مربوط به همین سرقت‌ها است که متأسفانه غالباً هم از سوی معتادان صورت می‌گیرد.

وی افزود: در رابطه با سرقت‌هایی که با زور و آسیب به اشخاص است، دستگاه قضائی با یک قاطعیت ویژه‌ای به آن رسیدگی می‌کند و ما نسبت به سارقین به عنف و کسانی که تحت عنوان خفت گیری و یا تعرض به عنف اقدام به سرقت می‌کنند، سخت گیری داریم و این افراد با قرار بازداشت موقت روانه زندان می‌شوند که تعدادشان کم نیست و در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد و پرونده آن‌ها خارج از نوبت و فوری رسیدگی می‌شود.

سخت گیری در پرونده سرقت‌های خشن / ده سال حبس برای موبایل قاپی

رئیس کل دادگستری استان تهران از صدور مجازات‌های سنگین برای این افراد خبر داد و گفت: در تعیین مجازات‌ها هم سخت گیری می‌شود، بعضاً ۱۰ سال حبس برای یک موبایل قاپی همراه با ارعاب و زورگیری بوده است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای مجازات‌های حدی گفت: اگر شرایط اجرای حدود باشد در چارچوب خاص خود رسیدگی می‌شود. نسبت به این بخش همکاران ما در برخورد‌ها با حساسیت برخورد می‌کنند و در اعطای تخفیفات هم استنثا قائل می‌شوند و سارقان در لیست کمیسیون عفو و مرخصی‌ها قرار نمی‌گیرند.

صدور حکم اعدام برای عامل رعب و وحشت در میان بانوان

این مقام قضائی تصریح کرد: اعتقاد ما بر این است این افراد، چون امنیت جامعه را برهم می‌زنند باید با مجازات‌های قاطعانه مواجه شوند و سرقت‌هایی متعددی داشتیم که احکام سنگین برای آن‌ها اجرا شده که نمونه آن اعدام سارق طلای زنان بود، همچنین پرونده دیگری الان داریم که در آن، فردی برای بانوان با دشنه، ایجاد مزاحمت می‌کرده است که در حال حاضربه اعدام محکوم شده و در آینده نزدیک این حکم اجرا می‌شود. حساسیت دستگاه قضائی نسبت به این جرایم بالا است.

فردی برای بانوان با دشنه، ایجاد مزاحمت می‌کرده است که در حال حاضربه اعدام محکوم شده و در آینده نزدیک این حکم اجرا می‌شود.

وی افزود: حقوق و امنیت مردم و امنیت روانی جامعه برای ما مهم و حائز اهمیت است. قرارگاه پیشگیری از سرقت ایجاد شده که اقدامات پبشگیرانه را برعهده دارد و سعی شده حضور پلیس یک حضور سریع و اثرگذار باشد. همچنین رسیدگی به پرونده‌های سرقت با سرعت بیشتری و دقت کافی بررسی می‌شود تا مجازات‌ها هم جنبه عینی و اجرایی داشته باشد و اهم آثار پیشگیرانه به همراه داشته باشند.

حکم پرونده کینگ مانی در آینده‌ای نزدیک صادر می‌شود

وی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله پرونده‌های خودرویی و همچنین کینگ مانی گفت: پرونده‌های کثیرالشاکی از جمله پرونده‌هایی هستند که کارگروه ویژه‌ای را برای رصد آن‌ها تشکیل دادیم و دبیرخانه‌ای را برای آن تعریف کردیم، همچنین یکی ازمعاونین مسئول رسیدگی به آن تعیین شده و جلسات متعدی هم در این رابطه برگزار شده است.

القاصی ادامه داد: در تعدادی از پرونده‌ها با مدیریتی که مجموعه قضائی نسبت به آن داشته، زمینه بازگشت اموال فراهم شده و رسیدگی در دادگاه با ملاحظه تأمین حقوق مالباختگان در اولویت قرار گرفته است. در پرونده آذویکو رأی به مجازات حبس تعزیری صادر شد، دادگاه حکم داد که خسارت‌ها به نرخ روز و با قیمت کارشناسی پرداخت شود. پرونده کینگ مانی هم در شعب ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی تعیین شعبه و وقت شده است و تلاش می‌شود در نزدیک‌ترین زمان ممکن با مقررات قانونی حکم صادر شود.

آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی

رئیس کل دادگستری استان تهران در خصوص آخرین وضعیت پرونده فائزه هاشمی گفت: پرونده هاشمی تحت رسیدگی قرار دارد. این فرد دو پرونده یکی در اجرای احکام و دیگری در حال رسیدگی دارد.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار