کد خبر: 1099862
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۹
امروز دوشنبه ۱۷ مردادماه در ایران اسلامی، روز عاشورای حسینی است و در سراسر ایران، مردم به عزاداری می‌پردازند و به سر و سینه می‌زنند.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: امروز دوشنبه ۱۷ مردادماه در ایران اسلامی، روز عاشورای حسینی است و در سراسر ایران مردم به عزاداری می‌پردازند و به سر و سینه می‌زنند. بسیاری از هیأت‌های عزاداری هم امروز ظهر مجالس عزاداری خود را در حسینیه‌ها و تکایا برپا کردند. با فرارسیدن زمان اذان، در سراسر کشور به یاد نماز ظهر روز عاشورای امام حسین(ع)، عزاداران نماز ظهر و عصر خود را به جماعت اقامه کردند.
 
تعداد بازدید : 58
 
عزاداری روز عاشورا در استان‌های مختلف

اقامه نماز ظهر عاشورا در حرم امام رضا(ع)

مراسم عزاداری هیأت‌های عزاداری در حرم مطهر رضوی برگزار شد و عزاداران شهادت سرور و سالار شهیدان را به امام رضا(ع)  تسلیت گفتند.

با فرارسیدن زمان اذان ظهر، در حرم رضوی به یاد نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) نماز جماعت برپا شد.

تعداد بازدید : 21

اقامه نماز ظهر عاشورا در حرم امام رضا

عزاداری در حرم حضرت معصومه(س)

دسته‌های عزاداری هیأت‌ها و مساجد قم در روز عاشورای حسینی با حرکت به سمت حرم حضرت معصومه(س) به عزاداری می‌پردازند و شهادت امام حسین(ع) را به ایشان تسلیت می‌گویند.

دسته‌های عزاداری در صحن امام رضا(ع) حرم حضور پیدا کرده و عزاداری می‌کنند.

تعداد بازدید : 18

عزاداری عاشورا در حرم حضرت معصومه(س)

رئیس جمهور نماز ظهر عاشورا را در حرم عبدالعظیم(ع) اقامه کرد

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهوری ظهر امروز با حضور در اجتماع عزاداران حسینی در جوار بارگاه مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مراسم عزاداری عاشورای سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) شرکت کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی در بدو ورود به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از سوی تولیت این آستان، مورد استقبال قرار گرفت و سپس به زیارت حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و امامزادگان مجاور واجب التعظیمش حضرت حمزه ابن موسی‌‌الکاظم‌(ع) و حضرت طاهر بن زین‌العابدین(ع) مشرف شد.

رئیس‌ جمهوری سپس همراه با عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) در مصلی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نماز جماعت ظهر و عصر عاشورای حسینی را به امامت حجت الاسلام قاضی عسکر اقامه کرد.

تشییع پیکر شهید بی‌سر در شیراز

مراسم تشیع پیکر مطهر شهید اسکندری که در میان شهدای دفاع مقدس به شهید بی سر مشهور شده است، از صبح امروز همزمان با عاشورای حسینی و با قرائت زیارت عاشورا در میدان شهدا شیراز آغاز شد و بناست تشییع پیکر شهید در حرم مطهر شاهچراغ (ع) برگزار شود و پس از آن به سمت گلزار شهدا دارالرحمه شیراز برود. پیکر مطهر شهید عبدالله اسکندری در محلی که از پیش تعیین شده بود و در گلزار شهداء دارالرحمه شیراز به خاک سپرده خواهد شد.

سردار شهید عبدالله اسکندری، رئیس سابق بنیاد شهید استان فارس بود. شهیدی که در سال ۱۳۹۳ به دست تروریست‌های «اجناد الشام» به شهادت رسیده بود و یکی از فرماندهان سنگدل این گروهک تروریستی موسوم به ابوجعفر، پس از شهادت شهید اسکندری سر از پیکر بی‌جانش جدا کرده بود و تصاویر آن را در فضای مجازی منتشر ساخت. هر چند که اندکی پس از شهادت سردار اسکندری، وعده خدا محقق شد و ابوجعفر به درک واصل شد اما داغ این شهید بزرگوار در دل‌های دوست‌داران و ارادتمندانش تازه مانده است.

تعداد بازدید : 16

 

مراسم تشییع شهید عبدالله اسکندری

عزاداری عاشورایی اصفهانی‌ها در میدان امام(ره)

صبح روز عاشورای حسینی مراسم سوگواری سرور و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین با حضور هیأت‌های مذهبی و دسته‌های عزاداری واقع در میدان امام خمینی(ره) برگزار شد.

در میدان امام هرجایی چشم می‌چرخد خانواده‌های اصفهانی همراه با فرزندان خود باوجود هوای گرم، گوشه و کنار جایگاه استقبال از دسته‌های عزاداری ایستادند و همراه با نوای هیأت‌ها عزاداری می‌کنند.

این دسته‌ها، سنج و دمام سیدالشهدا، گلپایگانی‌های مقیم اصفهان، متوسلین به پنج تن آل‌عبا، فریدونشهری‌های مقیم اصفهان، چهارده معصوم، متوسلین به علی‌اصغر، حضرت ابوالفضل و غیره در قالب دستجات عزاداری به میدان امام آمدند.

کودکان حسینی در دسته‌های عزاداری بسیار پرشور شرکت کردند و هریک برای آقا اباعبدالله به نحوی نوکری می‌کنند.

زمان هر چه به سمت ظهر می‌رود و به نماز ظهر عاشورا نزدیک می‌شویم جمعیت حاضر در میدان امام بیشتر می‌شود و هیآت و دسته‌ها پشت سرهم از مقابل جایگاه عبور می‌کنند.

تعداد بازدید : 9

 

عزاداری اصفهانی‌ها در میدان امام(ره)

عزاداری روز عاشورا در یزد

روز عاشورای امسال در شهر میراث جهانی یزد به رسم هرساله، هیأت‌های عزاداری با حضور در مسجد روضه محمدیه گردهم آمدند و اشک ماتم ریختند. هیأت‌های عزدارای یزد در روز عاشورا طبق برنامه و جدول تنظیم شده منظم و به نوبت در صحن اصلی پایگاه انقلاب حاضر می‌شوند و با سینه و زنجیر به عزاداری در سوگ سیدالشهدا و یاران باوفایش در دشت نینوا می‌پردازند.

اقامه نماز ظهر عاشورا، نخل برداری و سینه‌زنی در تمام شهرستان‌ها و روستاهای استان از دیگر رسوم مردم دارالعباده یزد در روز عاشورای حسینی است.

گیلان در روز عاشورا غرق در اشک و ماتم شد

از ساعات ابتدایی صبح روز عاشورا کوچه‌ها و خیابان‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا در شهرها و روستاهای استان گیلان شاهد حضور گسترده عزاداران حسینی است. مردم با حضور در تجمع‌ها و دسته‌جات عزاداری هم نوا با نوحه‌خوان و مرثیه‌خوان در عزای سرور و سالار شهیدان بر سر و سینه زدند.

در شهر رشت مرکز استان گیلان نیز مردم در شب عاشورا با به راه انداختن دسته‌جات عزاداری خود را به مساجد و تکایا و حسینیه‌ها و میدان شهدای ذهاب رسانده و جلوه‌هایی از عشق و ارادت خود به خاندان پیامبر گرامی اسلامی و اهل بیت (ع) را به نمایش گذاشتند.

از ساعت‌های ابتدایی صبح امروز نیز با وجود بارش پراکنده باران در شهرها و روستاهای مختلف استان گیلان عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با پوشیدن رخت عزا و با حضور در دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری در رثای سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای ایشان بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.

اجتماع بزرگ مردم شهر رشت نیز در هوای ابری در میدان شهدای ذهاب این شهر آغاز شده و مردم با نوحه‌خوانی و مریثه‌خوانی و سینه زنی عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی در طول مسیر حرکت دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری و توزیع غذای نذری در میان عزاداران حسینی از سنت‌های مردم شهرهای مختلف استان گیلان در شب و روز تاسوعا و عاشورا است.

اجرای تعزیه و مقتل خوانی از دیگر برنامه‌هایی است که هر ساله برای انتقال فرهنگ و فلسفه عاشورا از سوی متولیان امر برنامه‌ریزی شده و در خیابان‌ها، تکایا و سایر امکان اجرا می‌شود.

عزاداری با گِل در لرستان

از نخستین ساعات صبح امروز مراسم عزاداری در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است. در شهرستان خرم‌آباد استان لرستان آئین سنتی عزاداری با گِل برگزار شد. مردم در خیابان‌ها در حالی که گِل و خاک بر سر و لباس مالیده بودند و سینه‌زنی می‌کردند.

تعداد بازدید : 8

مراسم عزاداری عاشورا در لرستان

یکی از نوحه‌هایی که مردم در این مراسم همخوانی می‌کردند این بود: «ای بی کفن حسینم/ شد پاره تن حسینم» یا «این بدن از کیست که سر ندارد/ عزیز زهراست که کفن ندارد».

برپایی دسته عزاداری با نوای میثم مطیعی در تهران

دسته بزرگ عزاداری روز عاشورا هیأت میثاق با شهدا و دانشگاه امام صادق(ع) از صبح امروز در خیابان‌های غرب تهران با نوای میثم مطیعی به راه افتاد. این دسته که روز گذشته و همزمان با تاسوعای حسینی نیز به عزاداری پرداخته بود، مسیر حرکتش امروز از مسجد دانشگاه امام صادق (علیه‌السلام)، بلوار دریا، مقبره‌الشهدا مسجد قدس، بلوار سعادت آباد، میدان شهید طهرانی مقدم است.

عصر امروز از ساعت ۱۶ نیر بناست محفل مقتل‌خوانی با نوای میثم مطیعی در عصر روز عاشورا در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شود.

عزاداری کرمانی‌ها در میدان امام خمینی(ره) بم

کرمانی‌ها در میدان امام خمینی(ره) شهرستان بم در روز عاشورا، گردهم آمدند و فریاد زدند: «قرآن شده نقش زمین یا رسول الله / جسم حسینت را ببین یا رسول الله؛ واویلتا واویلتا آه و واویلا» ای ابوالفضل مدد و زنجیرزنی کردند.

در این مراسم عزاداران در صفوف منظمی کنار هم ایستاده بودند و با نوا و مرثیه‌خوانی‌های مداحان اهل بیت(ع) زنجیرزنی می‌کردند.

تعداد بازدید : 8

عزاداری عاشورا در میدان امام خمینی(ره) شهرستان بم 

عزاداری سنتی هرمزگانی‌ها در حاجی‌آباد

مراسم عزاداری سنتی در استان هرمزگان با حضور مردم روستای حاجی‌آباد برگزار شد. هرمزگانی‌ها در صفوف عزاداری خود که حلقه می‌زنند و «بُر» نامیده می‌شوند، گردهم آمدند و سینه‌زنی می‌کنند.

آذربایجان غربی عزادار ثارالله

از اولین ساعات امروز دوشنبه همزمان با سالروز عاشورای حسینی مردم شهرهای آذربایجان غربی با سیاه پوش شدن و برپایی مجالس عزا در مساجد، اماکن مذهبی، خیابان‌ها و معابر اصلی شهرها و روستا عشق و ارادت قلبی خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ابرازمی کنند.

تشکیل دستجات منظم سینه زنی و دسته زنی و طنین نوای لبیک یا حسین (ع) و یا ابوالفصل العباس (ع) امروز فضای شهرهای آذربایجان غربی غرق ماتم و عزا کرده و مردم آمده‌اند تا بار دیگر به یاد شهدای دشت کربلا فریاد عزت و آزادی سردهند.

امروز با نزدیک شدن به ظهر عاشورا عزاداری‌ها در تمامی شهرها به خصوص ارومیه به اوج خود رسیده است امروز قصه کربلا به سرها رسیده و دل هر انسان آزاد اندیشی را با خود همراه می‌کند حضور و پخش نذری توسط اقلیت‌های مذهبی در برخی محلات قدیمی ارومیه نشان می‌دهد عشق به حسین (ع) حد و مرز ندارد.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو انجام می‌گیرد که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت است.

نجوای «مکن ای صبح طلوع» در شب عاشورا

شب گذشته همزمان با شب عاشورای حسینی در هیأت‌ها به عزاداری پرداختند و همه ناله زدند: «امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع کن/ ظهر فردا بدنش زیر سم اسبان است مکن ای صبح طلوع». در یکی از این مراسم‌ها که در هیأت عبدالله بن الحسن(ع) برگزار شد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم حضور پیدا کرد و در کنار مردم به عزاداری پرداخت.

برپایی مجالس خیمه‌سوزان در عصر عاشورا

از عصر امروز دوشنبه ۱۷ مردادماه نیز در شهرهای مختلف کشور به یاد عصر روز عاشورا که سپاهیان یزید، خیمه‌های آل‌الله و اهل بیت پیامبر(ص) را به آتش کشیدند، مجالس خیمه‌سوزان برگزار می‌شود.

یکی از محوری‌ترین و بزرگترین مجالس در تهران و میدان امام حسین(ع) برگزار خواهد شد.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار