کد خبر: 1099072
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
تهران- ایرنا- بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با آرمان‌های مذهبی شکل گرفته بود، گروهی از هنرمندان با اندیشه‌های دینی آثاری را در ارتباط با مفاهیم عاشورا و شهادت خلق کردند که حسین خسروجردی یکی از سرآمدان نسل نقاشان آن دوران است.
واقعۀ عاشورا به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام زمینه‌ها و درون‌مایه‌های بی‌نظیری در به‌کارگیری خلاقیت، تخیل و جلوه‌های هنر آیینی دارد که این ارزش‌های دینی به‌عنوان پرورش‌دهنده هنر، انسان را به ایجاد فضا و محیط، شکل و کالبدی هدایت می‌کند که به انسان در درک بهتر باورهایش کمک می‌کند تا به سوی معنویت و کمال رهنمون شود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که با آرمان های دینی و مذهبی شکل گرفته بود، گروهی از  هنرمندان با اندیشه های دینی آثاری را در ارتباط با مفاهیم مذهبی با تکیه بر نمادهای مبتنی بر اندیشه دینی خلق کردند که حسین خسروجردی یکی از سرآمدان این نسل است.

در تعریفی دیگر درباره هنر انقلاب،حسین خسروجردی چنین می گوید: کسی که دارد از میراث فرهنگی خود با تمام وجود دفاع می کند هنرمند انقلابی است. کسی که از ادبیات ایران پاسداری می کند هنرمند انقلابی است. کسی که برای تنفس و تولید و خلاقیت در جامعه فضا ایجاد می کند هنرمند انقلابی است. همه تعریف انقلاب و هنر انقلاب این نیست که عده ای خیلی اصرار دارند که یک نگاه سیاسی را پیاده کنند و هنر آن را هنر انقلاب بنامند.

 

لحظه‌ای نمادین از شهادت امام حسین(ع) بر بوم نقاشی حسین خسروجردی

 

تصویرگری واقعه عاشورا در میان تصویرگری متون دینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و بازنمود واقعه عاشورا را می‌توان در آثار نقاشی پشت شیشه، نقاشی قهوه خانه ای، چاپ سنگی و نگارگری مشاهده کرد که با گذشت قرن ها این موضوع همچنان دستمایه خلق آثار هنری است.

حسین خسروجردی متولد 1336 در  تهران است و تحصیلات خود را در مقطع لیسانس رشته نقاشی از دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند.

خسروجردی در زمینه‌ هنرهای نقاشی، طراحی، گرافیک، کاریکاتور، مجسمه‌سازی و طراحی دکور به خلق آثار مختلفی همچون طراحی آرم‌های شبکه 5 سازمان صدا و سیما، دانشگاه آزاد اسلامی و روزنامه همشهری پرداخت.

منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار