کد خبر: 1095199
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
اساساً تحریم‌های نفتی و مالی ایران از سوی امریکا با هدف ایجاد تنگنای مالی و اقتصادی جهت پذیرش خواست‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای امریکا انجام گرفت، اما دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران، امریکا را چنان مستأصل کرده که حاضر است برای شناسایی شبکه‌های نقل و انتقال ارز ایران هزینه‌های میلیون دلاری کند، در همین رابطه اوپک اعلام کرد ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵‌میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است.
هادی غلامحسینی

اساساً تحریم‌های نفتی و مالی ایران از سوی امریکا با هدف ایجاد تنگنای مالی و اقتصادی جهت پذیرش خواست‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای امریکا انجام گرفت، اما دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران، امریکا را چنان مستأصل کرده که حاضر است برای شناسایی شبکه‌های نقل و انتقال ارز ایران هزینه‌های میلیون دلاری کند، در همین رابطه اوپک اعلام کرد ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵‌میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است.
تحریم نفت و حوزه مالی ایران از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا به عنوان یک اهرم فشار با هدف تحمیل خواسته‌های امریکا به ملت ایران در حوزه‌های هسته‌ای و فراهسته‌ای بیش از ۱۰ سالی می‌شود که فعال است، اما وقتی امریکا به شکل یکجانبه وضع تحریم‌های اقتصادی را علیه یک کشور و ملت حق خود می‌داند، ایران هم حق دارد برای خروج کشور از تنگنای اقتصادی و بهبود معیشت مردم و تأمین مایحتاج کشور تحریم‌ها را به هر نحو ممکن دور بزند.
به شکل طبیعی هر چقدر زمان از وضع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بگذرد، مسیر‌های بیشتری برای دور زدن تحریم‌ها و عبور از محدودیت‌های ظالمانه اقتصادی یافت می‌شود، اگر تحریم‌های اقتصادی نفتی، مالی، بیمه‌ای و کشتیرانی علیه اقتصاد ایران کارگر بود، امروزه‌روز باید اقتصاد ایران کاملاً به کما می‌رفت، اما نه تنها چنین نشد بلکه تولید در برخی رشته‌های اقتصادی در کشور جان گرفته است و شواهد نشان می‌دهد امریکا در حوزه تحریم دور می‌خورد.
وسعت میدان دورزدن تحریم‌ها
شاید اینگونه تصور شود که صرفاً ایران تحریم‌های اقتصادی امریکا را دور می‌زند، اما باید عنوان داشت که این تنها ایران نیست که تحریم‌های امریکا را دور می‌زند بلکه طولانی شدن دوره زمانی وضع تحریم‌ها موجب شده است برخی کشور‌ها که قدیم‌الایام با ایران تجارت می‌کردند، راه‌هایی را برای دور زدن محدودیت‌های وضع‌شده از سوی ایالات متحده امریکا ابداع کنند، در این میان نیز با توجه به اینکه امریکا دست به تحریمش خوب است و تحریم‌های زیادی علیه کشور‌های مختلف وضع کرده است، دور زدن تحریم‌ها به یک فعالیت اقتصادی با گردش مالی بالا تبدیل شده است و گاه وضع‌کنندگان تحریم، خودشان راهکار‌های دور زدن تحریم‌ها در قالب بنگاه‌های مشاوره اقتصادی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. با توجه به اینکه ایران سال‌های زیادی را در تحریم سپری کرده است، تجربه زیادی در زمینه مدیریت اقتصاد در تحریم‌ها را کسب کرده است و در دولت سیزدهم حتماً توفیقات زیادی در حوزه دور زدن تحریم‌ها به دست آمده است که امریکایی‌ها برای شناسایی شبکه‌های نقل و انتقال ارزی کشور حاضرند هدایای چندین میلیون دلاری به افشاگران بدهند. هر چند مدیریت اقتصادی بدون سکته خود گویای دور خوردن امریکا در حوزه تحریم‌هاست، اما نگاهی به گزارش‌های اوپک خالی از لطف نیست.
اوپک چه می‌گوید؟
در همین رابطه اوپک در گزارشی اعلام کرد ایران در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۵‌میلیارد دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده است، علاوه بر این اعدام و ارقام باید اضافه کرد که ایران در حوزه صادرات کالا‌های غیرنفتی نیز در وضعیت مناسبی قرار دارد، به طوری که هدف‌گذاری صادرات کالا‌های غیرنفتی، چون پتروشیمی و پایه نفتی، مواد و صنایع معدنی (فلزی) و مواد صنایع معدنی (غیر فلزی)، صنایع نوین، پیشرفته و دارو، صنایع شیمیایی و سلولزی، محصولات کشاورزی و غذایی و خدمات فنی و مهندسی رقمی بیش از ۵۰‌میلیارد دلار بوده است. با توجه به ارقام فوق و نیاز وارداتی ایران (حدود ۵۰‌میلیارد دلار به شکل رسمی و همچنین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار نیز به شکل غیررسمی) می‌توان به این نتیجه رسید که با توسعه همکاری‌های تجاری، بازرگانی و اقتصادی با همسایگان و سایر کشورها، تحریم‌ها دیگر آن اثرگذاری سال‌های ابتدایی را ندارد.
به گزارش تسنیم، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت خام در گزارش سالانه خود از درآمد ۵۶۰‌میلیارد دلاری این سازمان از فروش نفت در سال ۲۰۲۱ خبر داد که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۷۷ درصد افزایش یافته است.
درآمد ۱۳ عضو اوپک از صادرات نفت در سال پیش از آن ۳۱۷‌میلیارد دلار اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش، ایران نیز از محل فروش نفت در سال ۲۰۲۱ افزون بر ۲۵‌میلیاردو ۳۱۳ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. درآمد ایران از محل فروش نفت در این سال نسبت به سال قبل از آن سه برابر شده است. ایران در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۷‌میلیارد و ۹۱۴ میلیون دلار درآمد از محل صادرات نفت کسب کرده بود. اوپک میزان درآمد نفتی ایران در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ را به ترتیب ۷۲۸/۵۲ میلیارد دلار،
۵۱۹/۶۰ میلیارد دلار و ۴۰۲/۱۹‌میلیارد دلار
برآورد کرده است.
میزان درآمد نفتی سایر اعضای اوپک در سال ۲۰۲۱ عبارت است از: الجزایر ۳۱۶/۲۳ میلیارد دلار، آنگولا
۴۴/۲۸ میلیارد دلار، کنگو ۷۸۵/۵ میلیارد دلار، گینه استوایی ۳۶۶/۲ میلیارد دلار، گابن ۶۴۱/۴ میلیارد دلار، عراق ۷۷۸/۷۹ میلیارد دلار، کویت ۵۴۵/۵۶ میلیارد دلار، لیبی ۴۸۵/۲۷ میلیارد دلار، نیجریه ۳۷۸/۴۱ میلیارد دلار، عربستان ۸۶۶/۲۰۲ میلیارد دلار.
امارات ۵۹۵/۵۴ میلیارد دلار و ونزوئلا ۸۱۶/۸‌میلیارد دلار.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار